یاوه سرایی فضا

نوشته شده توسط:میثم مطلق | ۲ دیدگاه
سمفونی منجمد فضا
 

ساختمان‌ها، خیابان‌ها و دیگر مکان‌های شهری به‌علاوه مفصل‌ها و فضاهای میانجی سازنده منظر شهری هستند. پس بدون حاشیه به‌واقع منظر شهری تمام آنچه را که در شهر مشاهده می‌شود مورد مداقه قرار می‌دهد. ساخت هر بدنه و جداره اگر در ارکستر شهر به همنوایی و ساخت‌ هارمونیک فضا- مکان بینجامد، ارتقای بافتار خود را رقم می‌زند و در غیر ‌این صورت نه‌تنها سازمان ارگانیستی شهر را می‌آلاید که سمفونی ناکوکی است، تبلور بی‌شکلی و ناسازوارگی.


از آنجا که کاربر شهر باید از هر آنچه می‌بیند احساس رضایتمندی و لذت داشته باشد پس اعتبار قضاوت به همگانی بودن رضایت و لذت است. این نحوه نگرش اگرچه در لایه‌های گوناگون با مسائلی چون مخاطب و اثر و مبانی هرمنوتیکی روبه‌روست اما می‌تواند گزاره‌های بسیار فایده‌مندی را به دست دهد. از این رو چه فضای شهری شکل‌دهنده بناها باشد و چه برعکس بازگشت به مضامین اصلی تعاریف زیبایی‌شناسانه کانتی شاید توان تدوین ضوابط و چارچوب‌های کنترل زمینه منظری شهر را داشته باشد. کانت در راه خردورزی منطقی خود آنجا که به تعریف زیبایی می‌رسد باز هم ابزار منطقی آشنای خود را به‌کار می‌گیرد. جدای از تعاریف ارائه‌شده او، مفاهیم چهارگانه کمیت، کیفیت، جهت و نسبت اگر مورد توجه معمار و شهرساز قرار گیرند به‌طرز محسوسی توان فرد را در ارائه راهکار‌های منطقی سازنده منظر شهری که موردپسند همگان بوده، یاری می‌رساند. 
اگر چه او دیدگاه حس‌گرایی مطلق هیوم و ‌هاچنسون را نیز رد کرد و نپذیرفت که تجربه‌ زیبایی‌شناسی فقط به توانایی حسی روان‌ آدمی وابسته باشد اما از آنجا که ابزارهای موجود توان بررسی مبانی حسی را بهتر فراهم می‌آورند، می‌توان در تحلیل‌های موجود و ساخت‌های جدید برخی اصول مورد اتفاق‌نظر چون تناسب، تعادل، تنوع، توازن، پیوستگی و... را مورد توجه قرار داد. از این طریق می‌توان به زیبایی حاصل از تناسب مورد تعریف افلاطون نزدیک شد و از سوی دیگر به کمک ابزارهای سنجش و تحلیل دانش جدید با نزدیک شدن به ریاضیات ساخت فضا - منظر با‌هاروی و ‌هامیلتون در سازماندهی منظر شهری متناسب سهیم شد. با این همه قبل از ارائه هر راهکاری باید تکلیف جایگاه متولیان شهر به‌نحوی تدوین شود که هر 
نردبان داری به بهانه نردبان‌فروشی تکیه بر هر دیوار ننهد، میوه از باغ شهر نچیند و آن را تخریب نکند.

  • manicure

    manicure

    • ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۶:۱۹:۲۸

    Nice respond in return of this question with real arguments and explaining the whole thing concerning that.

  • Hildegarde

    Hildegarde

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۰۱:۲۱:۰۲

    wonderful points altogether, you simply gained a new
    reader. What would you recommend in regards to your put up that you just made some days ago?
    Any positive?