معماری خاموش یک شهر

نوشته شده توسط:میثم مطلق | ۶ دیدگاه
معماری​ آرام ​یک ​شهر
 

شهر را باید یا همان روزهای اول رسیدن توصیف کرد یا پس از سال‌ها خاطره. گفتن از شهری که تماشای قوهای سپید در جای جای آن دیگر شگفت زده‌ات نمی‌کند، اما هنوز بالای پل‌های سپید کوچکش خاطره‌ای نداری دشوار است.


با این همه می‌توان گفت که دلف نمونه یک شهر کوچک هلندی است. شهری با جمعیت ۱۰۰هزار نفری که بخش قابل‌توجهی از آن را دانشجویان دانشگاه تکنولوژی دلف تشکیل می‌دهند.دلف شهر آرامی است. کسی برای رسید به جایی عجله ندارد و شنیدن صدای بوق ممتد و ترمزهای ناگهانی خودروها امر غریبی است. دوچرخه بی‌شک ضروری‌ترین وسیله‌ای است که برای آمدوشد موردنیاز است. تمام شهر دارای شبکه منظم دوچرخه‌سواری است که به شبکه کل کشور متصل است. می‌توان دوچرخه را از جلوی خانه برداشت و تا آنکه که توان اجازه می‌دهد، سفر کرد. تمام کوچه‌ها و خیابان‌ها و بزرگراه‌ها مسیر مشخص و امن دوچرخه دارند. دوچرخه تنها برای مردهای جوان فقیر نیست. دوچرخه نماد مساوات اجتماعی است. وسیله‌ای است که همه گروه‌های اجتماعی را در یک باریکه راه به هم پیوند می‌زند.
همه جای شهر پر از نهرها و کانال‌های آب است. کانال‌هایی که به تو یادآوری می‌کنند بیشتر از نیمی از کشور توسط مردمانش از دل آب گرفته و ساخته شده است و اگر تنها چند روزی سیستم مدیریت آب از کار بایستد سرزمین ندرلندز یا همان (سرزمین‌های پست) غرق خواهد شد. آب، این نعمت بی‌بدیل که چهره شهر را همه جا زنده کرده است و اجازه می‌دهد تا خانه‌های ردیف با سقف‌های شیروانی، خیال خود را با آب پیوند بزنند چون غول خفته‌ای است که همیشه باید آرامش کرد.در این شهر کوچک نه ساختمان‌ها خودنمایی می‌کنند و نه آدم‌ها. نه نماهای رومی هویت تصنعی برای صاحبان تازه‌به‌دوران‌رسیده‌شان می‌سازند و نه اتومبیل‌های گرانقیمت فخرفروشی می‌کنند. دلف شهر کوچک ساده‌ای است. شهری که به‌جز یکی، دو کلیسای تاریخی و چند ساختمان مدرن دانشگاه دلف، بنای چشمگیر چندانی برای عکاسی ندارد. شهر یک قصه را روایت می‌کند. گاهی روایت اوج می‌گیرد و گاه آرام، اما کسی اول و آخر قصه را نمی‌گوید. کسی تمام‌کننده نیست. 
دلف شهر امنی است. خیال‌های تارک پس کوچه‌های نیمه‌شبش سرک نمی‌کشند. کسی زیاده نمی‌خواهد تا پس جایی کمین کند. نه کسی در کوچه می‌خوابد و نه کسی در کاخ‌هایی وسیع با دیوارهای بلند. پس می‌توان نیمه‌های شب کوچه‌ها را به طمع دیدن ماه در برکه‌های آب پیاده رفت.
دلف تاریخش را پاس داشته است. خانه‌های قدیمی با پله‌های بلند چوبی که بالا رفتنت را با آوازی کشدار همراهی می‌کنند. خانه‌هایی که شاید تصور زندگی در آنها برای بسیاری از طبقه متوسط ایرانی دشوار باشد. نه از آسانسور خبری است و نه از آیفون تصویری و جکوزی. در یکی از ثروتمندترین کشورهای اروپا دشوار بتوان خانه‌ای را پیدا کرد که استخر و حمام سونا داشته باشد. 
خلاصه آنکه فضاهای خصوصی، کوچک و فضاهای عمومی، سخاوتمندانه بزرگند. دیوارهای بزرگ و مرزهای مرئی و نامرئی گروه‌ها و طبقه‌های اجتماعی و افراد را از یکدیگر جدا نمی‌کنند و مکان‌های عمومی فراخ با کیفیت فضایی مطلوب، مردم شهر را به تعامل اجتماعی فرا‌می‌خواند.
دلف قلب آرامی دارد. مرکز شهر تشکیل شده از فضاهای پیاده امنی است که کودکان می‌توانند بازیگوشانه در آن بدوند. عصرها و بسیاری از روزهای تعطیل این قلب کوچک مملو از جمعیت است. جمعیتی که یا قدم می‌زنند یا در رستوران و کافه‌های پر شمار آن وقت می‌گذرانند. دلف را مردمانش ساخته‌اند و حفظ کرده‌اند. شهروندانی که اجازه نداده‌اند تا حرکت شتابناک و بی‌ملاحظه مدرنیزاسیون، بافت تاریخی شهر را از میان ببرد. خانه‌هایشان را بر پا نگه داشته‌اند و عدالت اجتماعی برایشان تنها واژه‌های دفتری کهنه نبوده است. دلف شهر کاملی نیست. هیچ شهری کامل نیست. دلف اما شهری است که به کودکانش اجازه شادمانی می‌دهد.

  • manicure

    manicure

    • ۱۳۹۶/۰۱/۱۸ - ۱۴:۱۳:۰۹

    Why visitors still use to read news papers when in this technological world
    everything is presented on net?

  • manicure

    manicure

    • ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۴:۵۸:۳۷

    Greetings from California! I'm bored to tears at work so I decided to check out your site on my iphone
    during lunch break. I enjoy the knowledge you present here and can't wait
    to take a look when I get home. I'm surprised at
    how fast your blog loaded on my cell phone .. I'm not even using WIFI,
    just 3G .. Anyhow, great site!

  • What makes you grow taller during puberty?

    What makes you grow taller during puberty?

    • ۱۳۹۶/۰۵/۳۱ - ۱۲:۴۸:۵۹

    Hello there! Do you use Twitter? I'd like to follow you if that would be okay.

    I'm absolutely enjoying your blog and look forward
    to new updates.

  • Sherri

    Sherri

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۱۵:۵۷:۲۶

    Hmm is anyone else encountering problems with the pictures on this blog loading?
    I'm trying to determine if its a problem on my end or if it's the blog.
    Any feed-back would be greatly appreciated.