آموزش رندرگیری با افزونه Podium

نوشته شده توسط:میثم مطلق | ۱۶ دیدگاه

افزونه SketchUp Podium یا همان SU Podium یکی از افزونه های رندرگیری برای نرم افزار SketchUp است. خیلی از افراد به خاطر سادگی استفاده از این افزونه آن را به افزونه معروف Vray ترجیح می دهند.

اگرچه افزونه Vray بسیار پیشرفته تر از این افزونه است اما سرعت عمل این افزونه در نوردهی و خروجی گرفتن از مدل ها قابل چشم پوشی نیست.

پس از نصب افزونه یک نوار ابزار و یک منوی در زیر مجموعه منوی افزونه ها برای شما فعال خواهد شد.


با کلیک بر روی Render Current Scene می توانید از نمای فعال در صفحه رندر بگیرید.

با کلیک بر روی Material Properties می توانید تنظیمات مربوط به مصالح و رنگ های مورد استفاده در مدل را انجام دهید.

با کلیک بر روی Options می توانید تنظیمات مربوط به خروجی رندر را تعیین کنید.

و با کلیک بر روی Podium light system panel  میتوانید به مدلتان منابع نوری اضافه کنید و نحوه نوردهی آنها را تنظیم کنید.

منوی تنظیمات (Options)

 

منوی تنظیمات مواردی را برای تنظیم سایز تصویر خروجی، میزان تفکیک تصویر خروجی، فرمت تصویر خروجی (JPG/PNG/HDR)، میزان شفافیت تصویر خروجی، محل ذخیره تصویر خروجی، پیش تنظیمات موجود به شما می دهد. همچنین شما امکان تنظیم شرایط محیطی مثل آسمان، شدت تابش و پرتودهی خورشید و … را دارید.

قبل از شروع رندرگیری شرایط محیطی و تنظیمات تصویر خروجی را انجام دهید.

منوی رنگ و مصالح

 

از طریق این منو می توانید میزان انعکاس، شکست، برجستگی (bump maps) و دیگر تنظیمات را به هر یک از مصالح مورد استفاده در مدل اعمال کنید.

مصالحی که می خواهید تغییرات را به آن اعمال کنید از طریق آیکون قطره چکان انتخاب کنید. شما هم می توانید مصالح مورد نظر را از پنجره مرورگر مصالح (Material browser) انتخاب کنید و هم از درون مدل ان را انتخاب کنید. زمانی که مصالح مورد نظر را انتخاب کردید نام آن در بالای پنجره به نمایش در خواهد آمد. حال می توانید تغییرات مورد نظر را بر روی آن مصالح انجام دهید. در پایان بر روی اعمال تغییرات کلیک کنید تا تغییرات شما ذخیره شود.

منوی تنظیمات نور

 

نور همه جهته (Omni light) و نور نقطه ای (spot light) دو نوع نور مصنوعی هستند که می توانید به مدلتان اضافه کنید. نور نقطه ای بر خلاف نور همه جهته که در تمامی جهات از خود نور ساطع می کند تنها در جهت مشخصی نور ساطع می کند.

قبل از ساخت هر یک از منابع نوری به نکات زیر توجه داشته باشید.

قدرت نور (Power): قدرت نور همه جهته بین ۱ تا ۱۰۰ است. از آنجا که قدرت نور وابسته به میزان محصوریت، نورهای طبیعی موجود در تصویر و زاویه دوربین است، برای رسیدن به میزان قدرت نور دلخواه بایستی شدت های مختلف نور را تجربه کنید.

رنگ (Color): خود عنوان گویای مطلب است. رنگ نور به صورت پیشفرض سفید است. برای تغییر آن از این گزینه استفاده کنید.

مکان منبع نور (Placement): زمانی که قدرت و رنگ منبع نوری را تعیین کردید بر روی ساختن (Create) کلیک کنید. از این طریق می توانید مکان منبع نوری را تعیین کنید.

زوایای پرتو (Beam Angles): این گزینه فقط مربوط به منبع نور نقطه ای است. و از این طریق می توانید زاویه تابش را تعیین کنید.

رندرگیری

پس از انجام تنظیمات مربوط به مصالح، منابع نوری و همچنین تنظیمات مربوط به محیط و تصویر خروجی، زمان رندرگیری فرا رسیده است. بر روی آیکون  Render Current Scene کلیک کنید تا از نمای فعال شما خروجی با تنظیمات انجام شده گرفته شود.

مدلی که در زیر مشاهده می کنید با کمی تغییر بر روی تصویر در نرم افزار Photoshop ساخته شده است.

 

 آموزش انگلیسی این افزونه را در این آدرس ببینید.

  • manicure

    manicure

    • ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۶:۰۸:۰۷

    Excellent way of explaining, and nice piece of writing to get data about my presentation subject matter, which i am going to present
    in institution of higher education.

  • What do you do for a strained Achilles tendon?

    What do you do for a strained Achilles tendon?

    • ۱۳۹۶/۰۵/۰۷ - ۱۰:۴۲:۱۰

    When some one searches for his essential thing,
    thus he/she desires to be available that in detail, therefore
    that thing is maintained over here.