مردم سالاری ساختار حکومت اسلامی

نوشته شده توسط:میثم مطلق | ۴ دیدگاه

این نوشتار به بررسی زمینه های منجر به حکومت اسلامی اختصاص دارد. توضیح فقه و کلام فرهنگی و تحلیل امکان های ناشی از مراجعه با آن نیز از جمله مباحث است.
در این نوشتار همچنین با مباحثی در باب تفاوت اندیشه کلیسایی و اسلامی و استعداد نگاه اسلامی برای تولید نظریه حکومت مواجه می شوید.

اصطلاح دموکراسی از دو واژه یونانی دموس و کراتیا ترکیب شده است. جمع این دو به معنای مردم محوری و یا به تعبیر امروزی مردم سالاری است. دموکراسی در برابر آریستوکراسی یا اشراف سالاری قرار دارد. به کار بردن مردم سالاری به معنای نفی اشرافیت است. مردم به گروهی از انسان ها گفته می شود که در یک حوزه جغرافیایی با یک فرهنگ خاص زندگی می کنند. به زندگی با یک فرهنگ خاص سبک زندگی گفته می شود. هنگامی که از مردم صحبت می کنیم اصطلاحات فرهنگ و زندگی به ذهن می آید.
مردم دارای عقل سلیم هستند. می توان ادعا کرد که اصطلاح درست برای این منظور قلب سلیم است. این عقل  یا شعور عمومی روزمره همان چیزی است که شهود در زندگی بر آن بنا می شود.


در ادبیات اسلامی قلب سلیم یعنی قلبی که مجموعه ای از معانی را در زندگی روزمره شهود و بر اساس آن زندگی می کندو بر این اساس هیچوقت قلب سلیم اشتباه نمی کند. در واقع نوعی علم شهودی یا حضوری در کار است و این علم حضوری هیچ وقت دچار اشتباه نمی شود.
علم حضوری فهمی مستقیم و بدون واسطه و مفهوم است و خود به خود هیچوقت باعث اشتباه نمی شود. یعنی خودش زندگی را مستقیما حس می کند و زندگی در روح انسان تجلی پیدا می کند. به همین دلیل است که این اصطلاح را به قلب سلیم که به بحث شهود اشاره دارد ترجمه کردیم.


اینکه امت پیامبر بر خطا اجتماع نمی کنند به چه معناست؟
باید دقت کنیم که پیامبر اکرم (ص) نفرموده اند جامعه به خطا نمی رود بلکه فرموده اند امت من به خطا نمی رود. امت بدون امامت امکان پذیر نیست. حاصل آنکه امتی که پیامبر اسلام (ص) بدان اشاره نمودند بدون وجود امامت اصولا محقق نمی شود. به همین دلیل است که رسول اکرم (ص) فرمودند: «انا و علی ابوا هذه الامه».
حاصل آنکه به اعتقاد ما اگر شعور عمومی اشتباه نمی کند به خاطر آن است که بزرگ ترین مکانیسم عدم اشتباه یعنی امام معصوم (ع) در آن وجود دارد. امام ممکن است حاضر یا غایب باشد.


اینجا است که می توان فهمید چرا جایگاه امام معصوم در تاریخ و کلام و فقه شیعه جایگاهی انسانی و حایز جوانب این جهانی است و امامان (ع) می آیند تا حکومت کنند.
مبنای مردم سالاری دینی در بعد کلامی اش فطرت و در بعد فقهی اش اجماع است که در مردم سالاری اجماع مد نظر است.
فقه شیعه گشوده به سوی جهان است. جان کلام آنکه فقه شیعه فقهی است که بر اساس زندگی بنا شده است. فقه میا فرهنگی را امام موسی صدر بنیان نهاد.

  • manicure

    manicure

    • ۱۳۹۶/۰۱/۲۰ - ۱۱:۴۲:۰۵

    Hi my loved one! I wish to say that this post is awesome, nice written and come with almost
    all important infos. I'd like to peer more posts like this .

  • jollymotto185.jimdo.com

    jollymotto185.jimdo.com

    • ۱۳۹۶/۰۲/۱۴ - ۰۱:۲۶:۳۰

    Wonderful blog! I found it while surfing around on Yahoo News.
    Do you have any tips on how to get listed in Yahoo News?
    I've been trying for a while but I never seem to get there!
    Many thanks

  • std test

    std test

    • ۱۳۹۶/۰۴/۰۲ - ۱۷:۱۱:۴۸

    بسیار چلیپا از خود نوشتن در حالی که ظاهر شدن مناسب ابتدا آیا نه نشستن خوب با من پس
    از برخی از زمان. جایی در سراسر پاراگراف شما قادر به من مؤمن اما
    فقط برای while. من هنوز کردم مشکل خود را با جهش در منطق و
    یک خواهد را خوب به کمک پر کسانی که شکاف.
    که شما در واقع که می توانید انجام
    من خواهد قطعا بود در گم.

  • Elana

    Elana

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۰۵:۰۴:۰۰

    Hey! I could have sworn I've been to this site
    before but after checking through some of the post I realized it's
    new to me. Anyways, I'm definitely delighted I found it and I'll be bookmarking and checking
    back often!