تفاوت های بین Economics و Finance

نوشته شده توسط:میثم مطلق | ۷۹ دیدگاه

تفاوت قابل توجهی بین اقتصاد (Economics) و مالیه (Finance) است. برای فهم تفاوت مابین آنها بایستی هر کدام را به صورت جداگانه و اصول کلی هر یک را بفهمیم.

مالیه، علم مدیریت سرمایه است و شامل سه بخش کلی است : مالیه تجارت، مالیه عمومی و مالیه شخصی. اصل اساسی مالیه پس انداز پول و وام دادن پول است. موفقیت این عملیات با کمک موسسات مالی صورت می گیرد. علم مالیه با رابطه متقابل مفاهیم زمان، ریسک و پول در ارتباط است.

اقتصاد، علمی اجتماعی است. علم اقتصاد، تولید، مصرف و توزیع خدمات یا کالا ها را مورد بررسی قرار می دهد. علم اقتصاد سعی می کند چگونگی عملکرد اقتصاد و تاثیرات متقابل اقتصادها  را مورد بررسی قرار دهد. تحلیل علم اقتصاد در زمینه های مختلف مالیه، تجارت، دولت، آموزش، قانون، سیاست، موسسات اجتماعی، علوم و … صورت می گیرد.

تفاوت اصلی مالیه و اقتصاد این است که: به حداکثر رساندن ثروت در کانون توجه مالیه است. بر خلاف مالیه، اقتصاد بهینه سازی اهداف ارزشمند را در کانون توجه خود قرار داده است. اگر بدین صورت این دو مفهوم را بشناسیم می توانیم بگوییم که مالیه از زیر مجموعه های اقتصاد است.

مالیه، مدیریت پول و دارایی را در کانون توجه خود قرار داده است. دروس مالیه چگونگی کارکرد بازار های سرمایه را تدریس می کند و دروس اقتصادی، بهینه سازی(optimization) را به جای تمرکز(focusing)، تدریس می کند. دو عبارت اقتصاد و مالیه در گفتگو های روزمره به جای یکدیگر به کار می رود . بهترین کلماتی که این دو علم را توصیف می کند اجتماعی-اقتصادی (socio economics) و اجتماعی-مالی (socio finance) است. کلمه  socio جنبه های اجتماعی این مسئله را توصیف می کند. با استفاده محض از اصول این دو مفهوم می توان گفت : مالیه، علم بررسی بازارهای مالی است. بازار های مالی، بهره های وام دهندگان و وام گیرندگانی که در حال تجارت در بازار هستند را هماهنگ می کند. علم اقتصاد بیشتر کالاها و خدماتی که در بازار های مشابه در گردش است را مورد مطالعه قرار می دهد. ( منبع ۱ )

اقتصاد، علمی است که تجارت در میان  بازار های مشابه و غیر مشابه را مورد مطالعه قرار می دهد . این علم، علمی اجتماعی است که با مفاهیمی چون قیمت و تقاضا در ارتباط است. مالیه از زیر مجموعه های اقتصاد است که بازار های مالی را مورد بررسی قرار می دهد . بازار مالی، بازاری است که وام گیرندگان و وام دهندگان را برای تجارت دور هم جمع می کند. مالیه را به عنوان علم مدیریت سرمایه که با طرز تخصیص و تنظیم سرمایه ها در یک بازار در ارتباط است، نیز می توان شناخت.

مالیه ابتداً با نحوه تامین بودجه فعالیت های شرکت های خصوصی توسط آن شرکت ها از طریق درآمدها، قرض ها و روش های دقیق دیگر، در ارتباط است. علم اقتصاد با چگونگی تاثیر اقدامات مختلف سیاسی، مالیات ها، مصرف ها، تمایلات مصرف کننده، بهای کالا و … بر فعالیت های اقتصادی و تولید و اتلاف ثروت در ارتباط است. (منبع ۲)

ارزیابی  اثرات اقتصادی و مالی

اثرات اقتصادی شامل تغییرات در اشتغال محلی، فعالیت های تجاری، منافع و درآمد می شود و اثرات مالی شامل تغییرات در درآمدها و هزینه های دولت محلی است .

هدف ارزیابی اثرات اقتصادی برآورد تغییرات در اشتغال، درآمد و سطوح فعالیت های تجاری منتج از یک برنامه یا پروژه پیشنهادی است. ( معمولاً با دریافت ناخالص و ارزش افزوده اندازه گیری می شود. ) تفاوت مابین سطوح اقتصادی که در زمان اجرای پروژه در محل مورد مطالعه ایجاد خواهد شد و وضعیتی که در زمان عدم اجرای پروژه خواهیم داشت، اثرات اقتصادی پروژه را نشان می دهد.

هدف ارزیابی اثرات مالی، ارائه هزینه ها و درآمدهای واحد های دولتی که احتمالاً در نتیجه توسعه، تدابیر و برنامه ها اتفاق می افتد، است. نتایج محتمل مالی یک پروژه جدید با تعدادی از فاکتورها مشخص می شود که شامل موارد زیر است : ویژگی های پروژه ( به طور مثال حجم سرمایه گذاری)،  ویژگی های مکانی ( به طور مثال ساختار مالیات محلی و ایالتی، ظرفیت سیستم دریافت خدمات کنونی ) و طبیعت اقتصاد و تاثیرات جمعیتی منتج از پروژه. ( منبع ۳ )

منابع :

۱)       http://www.differencebetween.net/business/difference-between-economics-and-finance/

2)       http://wiki.answers.com/Q/What_is_a_difference_between_finance_and_economics

3)       http://www.iaia.org/IAIAWiki/Default.aspx?Page=econassess&NS=&AspxAutoDetectCookieSupport=1

  • Ulrike

    Ulrike

    • ۱۳۹۶/۰۲/۱۴ - ۱۸:۳۹:۲۵

    Loving the information on this website, you have done outstanding job on the blog posts.

  • RogerSiz

    RogerSiz

    • ۱۳۹۶/۰۵/۰۳ - ۱۶:۳۹:۴۷

    Dissertation Writing Service - EssayErudite.com

    Our https://essayerudite.com/dissertation-writing-service/ provides a full-scale writing assistance accessible online 24/7.
    Apart from many other writing companies, we are rather picky when forming a professional staff of experts.
    Moreover, we try to make our every customer feel safe and pleased with the service.

  • EssayPaper

    EssayPaper

    • ۱۳۹۶/۰۵/۰۴ - ۱۷:۰۴:۲۱

    EssayErudite.com is the web's leading provider of quality and professional academic writing.
    When it comes to essay writing, an in-depth research is a big deal. Our experienced writers are professional in many fields of knowledge so that they can assist you with virtually any academic task. We deliver papers of different types: essays, theses, book reviews, case studies, etc.
    We have thousands of satisfied customers who have already recommended us to their friends. Why not follow their example and place your order today?

  • AaaucekeW

    AaaucekeW

    • ۱۳۹۶/۰۵/۰۸ - ۱۳:۰۰:۰۳

    Segway Verona offers tours that make sure you will enjoy a fun and immerse experience of our beloved city. We combine Segway, our innovative way of transportation, with tours in the historical city centre. Through our explorations of 1 or 2 hours, we will bring you to the most breathtaking spots, so that, if you do not stay long in Verona, we make sure that you see all of the unmissable sights!

    Segway is really easy to use! It is so intuitive that it feels like an extension of the human body. To understand why, consider this: if you stand up and lean forward, so that you are out of balance, you will intuitively put your leg forward. Segway works the same way: to move forward or backward

  • bsolution

    bsolution

    • ۱۳۹۶/۰۵/۳۰ - ۰۵:۰۷:۴۵

    Where can I buy near me http://www.brandssolution.co.uk/uploads/160_120/pharmacy/metaxalone.html buy cheapest generic online.

  • bsolution

    bsolution

    • ۱۳۹۶/۰۵/۳۱ - ۰۳:۰۰:۵۹

    Where can you order http://www.brandssolution.co.uk/uploads/160_120/pharmacy/androfin.html price of generic in canada.

  • Ivory

    Ivory

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۰۱:۵۸:۰۰

    Wow, wonderful blog structure! How long have you
    ever been running a blog for? you make running a blog look easy.

    The entire look of your site is magnificent, let alone the content material!

  • Jerilyn

    Jerilyn

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۰۲:۳۱:۲۳

    Hi there! Someone in my Facebook group shared this site with us so
    I came to take a look. I'm definitely enjoying the information. I'm book-marking and will be
    tweeting this to my followers! Outstanding blog and fantastic design and style.