طراحی داخلی و دکوراسیون یک واحد اداری بزرگ

نوشته شده توسط:میثم مطلق | ۲ دیدگاه

طراحی داخلی تنها ساماندهی وضعیت درون بناها نیست، بلکه پاسخی به محیط پیرامون و خارج از بنا نیز هست. طرحی که می‌کوشد با حذف اجزای اضافی و برخوردی مینیمال و حداقلی، فضایی آرمش‌بخش و کارآمد را در میان زندگی آشفته امروز مهیا کند.

زندگی در فضاهای بیرونی و شهری این روزها بیش از اندازه آشفته است، بنابراین به‌عنوان یک گرایش عمومی در طراحی فضاهای داخلی، ایجاد آرامش باید به‌خوبی مورد توجه قرار بگیرد. اصل آرام نگهداشتن فضا باعث می‌شود از به‌کارگیری عناصر متعدد پرهیز کنیم. سادگی، آرامش و کم‌بودن تعداد عناصر در فضا به جریان انرژی در فضا بیشتر کمک می‌کند، در برابر اجزاء اضافه باعث آشفتگی ذهنی می‌شود. می‌توان با کم‌ترین و زیباترین المان‌ها فضا را برای زندگی، آرم‌بخش و کارآمد ساخت.


کار طراحی فضای داخلی یک واخد اداری 300‌متری برای دفتر یک شرکت مهندسین مشاور از بخش خصوصی نیز با چنین رویکردی آغاز شد. در کار طراحی داخلی روان‌شناسی مشتری و فهم خواسته‌های او برای پیشبرد پروژه موضوع بسیار مهمی است. در این پروژه نسبت به سایر سوژه‌ها زمان بیشتری صرف شنیدن گفته‌های کارفرما و درک نیازهای ایشان شد، تا جایی که اعتماد لازم میان طراح و مشتری برای انجام کامل پروژه از ابتدا تا انتها به‌وجود آمد.

ضمن آن‌که حدود هزینه‌ای که کارفرما برای این سفارش در نظر گرفته بود در تعریف حوزه کارهایی که باید انجام می‌شد، کاملا اثر داشت،نیازهای اصلی کارفرما در چنین پروژه‌ای مشتمل بر چارت سازمانی، روابط میان پرسنل و واحدها و نحوه رابطه با مخاطبان سازمانش بود. همین‌طور افزایش و حفظ بهره‌وری در سطح مطلوب در بازه زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در میان اهداف پروژه جای گرفت. ابتدا اتودهایی برای چیدمان فضاها و عملکردها، با توجه به نیازهای پروژه آماده شد. هر چند تقسیم‌بندی ایجاد شده توسط تیر و ستون‌ها به‌ شکل حکمی خود را به چیدمان فضایی تحمیل می‌کردند.


جداکردن اتاق کنفرانس و اتاق مدیریت از سایر فضاها (با پارتیشن‌هایی تا ارتفاع سقف)، مهم‌ترین چالش در‌خصوص سیرکولاسیون هوا و بهره‌مندی از نور روز بود. ضمن آن‌که تغییر مکانیسم‌های تهویه و نورپردازی‌های انجام شده روی سقف، از دستور کار این پروژه خارج بود. با استفاده از نورپردازی مناسب و بهره‌بری از رنگ سفید، تاثیر نور غیر‌مستقیم حداکثری شد و تم رنگ‌پردازی روشن گشایش فضایی مطلوبی را به‌همراه داشت. به‌نحوی که در فضاهای فاقد نور مستقیم طبیعی، به‌هیچ‌عنوان حس دلتنگی و خستگی ایجاد نشده است. همین‌طور با کوتاه در نظر گرفتن پارتیشن‌های آتلیه‌ها، نور تا حد امکان در کل فضا جاری می‌شود.

همان‌طور که در تصاویر پروژه دیده می‌شود به‌لحاظ ترکیب رنگی، غلبه کامل با رنگ سفید است که در کنار آن روکش چوب را در فضاهای کارمندی می‌بینیم، دیوارها با رنگی کرم- بژ پوشیده شده‌اند و ترکیبی از لکه‌های سبز و مشگی که به‌دقت انتخاب و در کل فضاها پخش شده‌اند. در این طراحی احساس می‌کردیم هر چه فضا سفیدتر و روشن‌تر باشد کارکردن در آن فضا مزایای بیشتری برای پرسنل ایجاد می‌کند.


ما به هویت بصری مورد نطر کارفرما کاملا توجه داشتیم. در حین طراحی داخلی، کار طراحی لوگو با شاخصه رنگ سبز در حال انجام بود. ما از همان رنگ سبز در صندلی‌های کارمندی، گل‌های انتخاب شده و تابلوها به‌شکل محدود و حساب شده‌ای بهره بردیم. در واقع این تاش سبز حرکت کرده و در کل فضا دیده می‌شود. گیاهان طبیعی و مصنوعی یکی از ابزارهای مهم برای ایجاد لکه‌های سبز مورد‌نظر در فضا بوده است.

در پرهیز از تنوع رنگی در گل‌های انتخاب شده تعمدی بوده است و غلبه رنگی سبز و سفید کاملا مشخص است و البته در برخی نقاط در هماهنگی با رنگ تابلوها و صندلی‌ها، رنگ مشکی نیز حضور پیدا می‌کند.

 

در تقسیم‌بندی فضایی اتاق مدیریت، اتاق کنفرانس و اتاق سرپرست آتلیه با پارتیشن‌های بلند جدا شدند و سایر فضاها به‌واسطه پارتیشن‌های دیگر تعریف شدند. در میان فضای کار منشی و آتلیه با کمک پارتیشن فضایی به ظرفیت چهار نفر در برابر آبدارخانه درنظر گرفته شده است که در طول یک بازه زمانی در میان روز پرسنل در قالب گروه‌های چهار نفری نهار خود را صرف می‌کنند. در این فضا کمدهای لازم برای قرار دادن ظروف و سایر تجهیزات موردنیاز، پیش‌بینی شده است.

فضای مخصوص سرپرست آتلیه به آن نزدیک است و برای آتلیه به‌دلیل زیاد بودن پرسنل میزهای کوچک‌تر با یک کشو و جای کیس طراحی شد. نهایتا به‌رغم وجود پرسنل زیاد فضای آتلیه کاملا باز و روشن است.

 

در میان هر 2 آتلیه میز بزرگی وجود دارد که روی آن می‌توانند نقشه‌ها را باز کنند و برای جلسات میان پرسنل آتلیه نیز استفاده می‌شود و نیازی به رفت‌وآمد به اتاق جلسات وجود ندارد. تعداد کتابخانه‌ها و کمدهایی که در این فضا دیده شده، همگی حساب شده بوده است. ما در جلسات مختلف با کارفرما با سیستم آرشیو دیجیتال و اسناد کاغذی این سازمان به‌خوبی آشنا شدیم و فضاهای موردنیاز آن را در طراحی در نظر گرفته‌ایم، با این دقت که مثلا چند زونکن در هر قسمت مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

خوشبختانه با توجه به این‌که واحد ‌آی.تی شرکت از سیستم‌های بی‌سیم برای تبادل اطلاعات استفاده می‌کند مسئله داکت‌های شبکه کامپیوتر خودبه‌خود منتفی بود. در این پرو‍ژه تمامی اجزا و جزئیات لازم، از قبل پیش‌بینی و انتخاب شده‌اند، مثل کمدهای رختکن، محل قرارگیری دستگاه‌های مانند کپیر و فکس و پرینتر، تابلوها، اکسسوار مانند گلدان‌ها و جزئیات در حد ظرف‌ها.

 

در این طرح و در فضایی که با فرم‌ها و سطوح خالص شکل گرفته است، غلبه با خطوط افقی است. به‌جای این‌که خطوط عمودی احساس شود، همه چیز بسیار کشیده است که ضمن ایجاد حس گشایش فضایی، نگاهی به تاکیدهای مینیمالیستی بر خطوط افقی دارد. این خطوط افقی در پارتیشن‌ها، کمدها، پرده، کرکره‌ها و میزها دیده می‌شود و امتدادهای راهنمای افقی برای همه فضاها وجود دارد. در طراحی این پروژه از زیاده‌گویی دوری شده است و توجه به فاکتور‌های اساسی شکل، رنگ و کارکرد در راستای فضایی مدرن، آرام، هماهنگ و کارآمد بوده است.

سایت گروه مجلات همشهری/معماری آنلاین/دریا نوری افشار:
  • manicure

    manicure

    • ۱۳۹۶/۰۱/۲۰ - ۰۹:۳۹:۱۶

    Yes! Finally someone writes about manicure.

  • Natalia

    Natalia

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۰۰:۰۷:۱۹

    Someone essentially lend a hand to make significantly posts I might state.
    This is the very first time I frequented your web page and so far?

    I amazed with the analysis you made to create this actual publish extraordinary.
    Magnificent activity!