پنجمین ورزشگاه بزرگ ایران در انزوا افتاده

نوشته شده توسط:میثم مطلق | ۲ دیدگاه

جهانگیر درویش کجوری سیزدهم شهریورماه 1312 در ورامین متولد شد. دوره متوسطه را در دبیرستان البرز و هدف گذراند و دوره مقدماتی 2‌ساله‌ معماری را در سال 1334 در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به اتمام رساند. سپس جهت ادامه تحصیل در رشته‌ معماری به ایتالیا عزیمت کرد و در مقطع ارشد از دانشکده‌ معماری رم فارغ‌التحصیل شد و دکترای خود را در سال 1341 در دانشگاه پلی‌تکنیک تورین به پایان رساند.


جهانگیر درویش کجوری سیزدهم شهریورماه 1312 در ورامین متولد شد. دوره متوسطه را در دبیرستان البرز و هدف گذراند و دوره مقدماتی 2‌ساله‌ معماری را در سال 1334 در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به اتمام رساند. سپس جهت ادامه تحصیل در رشته‌ معماری به ایتالیا عزیمت کرد و در مقطع ارشد از دانشکده‌ معماری رم فارغ‌التحصیل شد و دکترای خود را در سال 1341 در دانشگاه پلی‌تکنیک تورین به پایان رساند.

 

در دهمین نشست از برنامه‌های(پاکت آبی) کانون مهندسان معمار دانشگاه‌تهران با حمایت قطب علمی و فن‌آوری‌ معماری دانشگاه‌تهران که در سالن آمفی‌تئاتر دانشکده هنرهای زیبا با حضور معمار ورزشگاه تختی برگزار شد، جهانگیر درویش به توضیح درباره ویژگی‌های ورزشگاه پرداخت و به ویژگی‌های سازه‌ای و معماری آن اشاره کرد و گفت: در طراحی ورزشگاه از محاسبات پیچیده‌ای استفاده شده که در شرایط آن زمان کار بسیار سختی بود که گمان نمی‌کنم امروزه با داشتن امکانات طراحی و برنامه‌های کامپیوتری پیشرفته کار آسانی باشد. استادیوم تختی بزرگ‌ترین دهانه سازه کابلی یک استادیوم ورزشی را دارد که تا امروز ساخته شده. بعد از مطالعاتی که درباره استادیوم مونیخ و کانادا داشتیم دریافتیم که آن‌ها سازه چادری دارند.

 

طراحی سازه اصلی بتنی و سازه کابلی آن به ترتیب به شرکتی فرانسوی و شرکت‌هایی تحت‌نظارت جهانگیر درویش واگذار شد. ورق‌های فولادی مورد استفاده در پیلون‌ها (دو ستون اصلی نگه‌دارنده کابل‌های سقف) در کشور فرانسه تولید شد، همکاری و ساخت قطعات سه‌متری پیلون‌ها در آلمان صورت گرفت و سرهم‌بندی و یکپارچه‌سازی آن‌ها در محل پروژه به انجام رسید.


درباره نور ورزشگاه از کناره های سقف برای پروژکتورها استفاده شد که امکان تمیز کردن چراغ‌ها نیز با این روش مقدور است؛ زیرا در بیشتر ورزشگاه‌ها نور را چند برابر می‌کنند و تا مدت‌ها نیز امکان تمیز کردن چراغ‌ها نیست اما در سیستم طراحی نور ورزشگاه تختی امکان تمیز کردن چراغ‌ها فراهم است و نور در بهترین حالت ممکن و با بیشترین بازدهی ورزشگاه را روشن می‌کند. در قسمت جایگاه مخصوص یک بالکن وجود دارد که در آن زمان به تمام نقاط شهر تهران از شمال و جنوب و غرب دید داشت.

 

البته در حال حاضر این دید به دلیل ساخت‌وسازهای اطراف محدود شده است. ارتفاع سقف طوری طراحی شده است که ساعت چهار بعدازظهر کل زمین را سایه در برمی‌گیرد، به دلیل موقعیتی که افسریه در طول سال دارد و بارندگی‌های آن مناطق، کانالی زیرزمینی دور‌تا‌دور ورزشگاه را تا خیابان نیروی هوایی در برمی‌گیرد که در نوع خود یک سیل‌گیر بسیار خوب در داخل زمین است.

 

در ادامه این نشست درباره کارهای دیگر جهانگیر درویش نیز اعم از ساختمان تلویزیون تهران، ساختمان تلویزیون بندرعباس، ساختمان تلویزیون شیراز، مرکز تلویزیون رضائیه و... صحبت شد.

این جلسه بعد از وقفه‌ای نیم‌ساعته با پرسش‌و‌پاسخ دانشجویان و حضور دکتر جهانگیر درویش ادامه پیدا کرد، درباره کانسپت مجموعه از وی سوال شد که «این کار ایده خودشان بود یا از جایی گرفته شد؟» که درویش در پاسخ گفت: این ایده ابداع خودم بود و در حین کار بود که مجموعه شکل پیدا کرد. ایده من تحت‌تاثیر کسی یا جایی شکل نگرفت.

 

او درباره موقعیت شهری پروژه هم افزود، این پروژه در زمان خودش موقعیت بسیار خوبی داشت زیرا در کنار 2شاهراه اصلی شمال و جنوب بود که به مجموعه می‌رسید ولی به‌علت شرایط فعلی و نوع توسعه شهری در این قسمت شهر که تحت‌تاثیر خانه‌سازی‌های سازمانی قرار گرفت ویژگی‌های موقعیتی ورزشگاه تغییر کرده است. پس از جلسه پرسش‌وپاسخ و در پایان مراسم به رسم سپاس از دکتر‌جهانگیر درویش هدیه‌ای نیز به رسم یادگاری به وی اهدا شد.

سایت گروه مجلات همشهری/معماری انلاین/لیلا سفیدگری
  • manicure

    manicure

    • ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۳:۲۴:۳۷

    Hi are using Wordpress for your site platform? I'm new to the blog
    world but I'm trying to get started and set up my own. Do you require any coding expertise to make your own blog?
    Any help would be greatly appreciated!

  • manicure

    manicure

    • ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۹:۳۸:۵۲

    This is very interesting, You are a very skilled blogger.

    I have joined your feed and look forward to seeking more of your great post.

    Also, I've shared your website in my social networks!