تونل نیایش در جمع ۲۰ تونل‌ برتر دنیا

نوشته شده توسط:میثم مطلق | ۰ دیدگاه

 

پروژه تونل نیایش؛

  تونل نیایش در جمع ۲۰ تونل‌ برتر دنیا

پروژه «تونل نیایش» شامل تونل‌های شمالی - جنوبی، تونل کردستان و تونل 104 است که متراژ مجموع تونل‌های یاد شده به‌‌همراه تونل‌های دسترسی و ارتباطی 8560متر و با احتساب رمپ‌ها، طول کلی پروژه تونل نیایش به ۱۰هزار و ۲۵۲متر می‌رسد. با ‌این‌ حساب می‌توان تونل نیایش را درجمع ۲۰تونل طویل جاده‌ای دنیا به‌شمار‌آورد البته بسیاری از تونل‌های جاده‌ای که در فهرست تونل‌های طویل بالاتر از تونل نیایش قراردارند، تونل‌های بین‌شهری بوده و اگر بخواهیم صرفا تونل‌های ساخته‌شده در شهرها را در محاسبات این‌چنینی منظور کنیم، قطعا رتبه تونل نیایش که البته ویژگی‌های منحصربه‌فردی نیز دارد، در رده‌بندی جهانی ارتقا پیدا خواهد کرد

شهرسازان ایرانی/محمد ابک:
به‌گزارش ایسنا، این موضوع که سطح مقطع تونل در محدوده دوراهی‌ها (Bifurcation) به 447مترمربع می‌رسد، تجربه‌ای کم‌نظیر درمقوله تونل‌سازی شهری محسوب‌ می‌شود که متخصصان و کارشناسان داخلی و خارجی نیز بر آن اذعان دارند. تونل نیایش در شهری احداث‌ می‌شود که خاک بستر آن آبرفتی‌ بوده و بدین‌لحاظ عملیات حفاری پیچیدگی‌های خاص خود را به‌‌همراه دارد.

 

درحال‌حاضر تونل Laerdal به‌‌طول بیش از 24کیلومتر در کشور نروژ، طولانی‌ترین تونل جاده‌ای دنیا به‌حساب ‌می‌آید که کار ساخت آن اواخر سال 2000میلادی به‌پایان رسیده‌است. البته نروژی‌ها در زمینه احداث تونل‌های جاده‌ای دارای سابقه‌ای طولانی بوده و پیش ‌از این نیز با ساخت تونل‌های Gudvanga و Folgefonn که هر دو بالغ ‌بر 11کیلومتر طول دارند، خود را در این عرصه مطرح‌ کرده‌اند.

 

آن‌ها سال2012 تونل Jondal و سال2014 تونل Toven را که هر دو حدود 10کیلومتر طول دارنـد را مـورد بهـره‌‌بـرداری قرار خواهند ‌داد. با‌توجه به‌ مواردی که ذکرشد، جایگاه ارزنده تونل 10‌کیلومتری نیایش بیش‌از‌‌پیش مشخص‌می‌شود؛ حتی در کشور اتریش که مبدع روش حفاری خاص خود به‌نام (NATM) در دانش تونل‌سازی محسوب‌ می‌شود، تنها دو تونل جاده‌ای بزرگ‌تر از تونل نیایش (به لحاظ طول) احداث شده‌ است؛ یکی تونل Arlberg به طول تقریبی 14کیلومتر که اواخر سال1978 میلادی افتتاح ‌شد و دیگری تونل Plabutsch به‌طول بالغ ‌بر 10کیلومتر که سال2004 به بهره‌برداری رسید.

 

نکته جالب این‌جاست که در قاره آسیا بعد از کشورهای چین و ژاپن، ایران سومین کشوری است که اقدام به احداث تونل‌های طویل جاده‌ای کرده و دراین زمینه جزو کشورهای پیشرو در قاره خود به‌‌حساب می‌آید البته نباید ازنظر دورداشت که تایوانی‌ها نیز اخیرا درمقوله تونل‌های جاده‌ای دست‌ به‌کار شده‌اند؛ تونل Hsuehshan به‌طول تقریبی 13‌کیلومتر که در سال‌2006 زیربار ترافیک رفت، نمونه بارز این ادعاست.

درکشور ما تونل موسوم به تونل البرز که طرح آن در آزاد‌راه جدید تهران ـ شمال دیده ‌شده و کار ساخت آن از سال‌1383 آغاز شده‌ است، با 6300‌متر طول دومین تونل جاده‌ای طویل به‌حساب ‌می‌آید.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...