گفتمان طراحی شهری سیاستگذار
نوشته شده توسط:میثم مطلق در شهرسازی » طراحی شهری | ۰۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۰ | ۵ دیدگاهگفتمان طراحی شهری سیاستگذار
کامران ذکاوت
فروردین 1388مقاله طراحی شهری سیاستگذار
نگاهی به ابهامات موجود در دانش طراحی شهری در خصوص محتوی و محصول سطوح مختلف مطالعات طراحی شهری به ویژه "چارچوب طراحی شهری"
مقدمه
تبیین الگویی قابل قبول جهت انجام مطالعات طراحی شهری از ملزومات جامعه حرفهای و کارفرمایی است که نیاز دستیابی به آن به کرّات مطرح شده است. بدیهیست مواجه اصولی به این خواسته، رسالت جدی جامعه آکادمیک است که راهگشای حرفه گردد.
نخستین گفتمان جهت دستیابی به یک روش علمی کاربردی در طراحی شهری در انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز مطرح گردید، که متعاقب آن کار گروهی از اعضای هیئت علمی دانشگاهها تشکیل گردید و اولین دستاورد مشترک تحت عنوان "چارچوب طراحی شهری"[1] در مرداد 1386 تدوین گردید. شرح گفتمان و فرآیند دستیابی به آن همچنین شرح خدمات حاصل در سایت انجمن صنفی در دسترس است.[2]
اخیراً محتوای جدیدی از شرح خدمات چارچوب طراحی شهری با قابلیت ادغام در طرحهای تفصیلی سنتی تحت عنوان طراحی شهری سیاستگذار در شماره 46 نشریه از سوی دکتر کورش گلکار[3] ارائه شده است که مقاله حاضر بهانهای جهت گشودن گفتمانی از این نوع، در جوامع علمی و حرفهای میباشد.
ضرورت این گفتمان از آن منظر است که تولید یک شرح خدمات عملی و قابل استفاده جامعه حرفهای، فراتر از ارائه یک مقاله و نظریه فردیست و این مهم نیازمند ایجاد دیالوگ و مقبولیت علمی و فراگیر است. لذا دریافت دیدگاهها و اظهار نظر در آن، لازمه تکامل و جامعیت است.
از ملزومات معرفی یک شرح خدمات نوین به جامعه حرفهای پایهگذاری و شفافسازی مفاهیم (Glossary) و محصولات نوین، همچنین روششناسی و تکنیک دانش طراحی شهریست که لازمه ورود به این مقولات، تدوین و ارائه معرفینامه مفاهیم و روشهاست.
ساختار مقاله شامل یک مقدمه است که در قالب شش پیش فرض جهت الگوی پیشنهادی که منظور شرح خدمات چارچوب طراحی شهری از دیدگاه نگارنده است تدوین گردیده. این 6 پیش فرض حاوی مفاهیم کلیدی پشتوانه الگوی پیشنهادی است. نگاهی به ساختار مقاله این سئوال را مطرح میسازد که آیا جایگاه "مقدمه" برای معرفی محتوای تفصیلی موضوع است.
پیش فرضهای ششگانه: 1- تعریف طراحی شهری 2- کیفیت طراحی شهری 3- فرآیند طراحی شهری که طی آن چشمانداز از جایگاه ویژه برخوردار است 4- مجدداً تأکید بر مرحله چشم انداز 5- تأکید مرحله سنجش وضعیت که از دیدگاه نگارنده این مرحله تلفیقی با مرحله شناخت وضعیت است 6- پیشنهادات طراحی شهری واقعی که منظور الگوی طراحی شهریست که با اسناد قانونی شهر واقعیت مییابد.
در قسمت دوم مقدمه پایگاه نظری الگوی پیشنهادی ارائه شده است که طی آن یک نظریه نوین به عنوان "رویکرد کلنگر" طراحی شهری به دانش طراحی شهری معرفی شده است که مخصوص شرایط نابسامان ایران است. بنابراین مقاله شامل سه بخش کلیدی است:
الف) بسترسازی مفاهیموپایگاه نظری برایمعرفییک مجموعه تسلسلیازشرحخدماتهایطراحیشهری در عمل
ب) محتوای شرح خدمات و چگونگی درک و انعکاس پایگاه نظری در شرح خدمات
بدیهیست چگونگی انطباق سلسله مراتب محتوای اسنادی ابعاد کیفی با اسناد قانونی و تبیین بسته ابزاری جهت دستیابی به سلسله مراتبی از تصمیمات اصول طراحی و برنامهای توسعه شهر نیز ذیلاً در هر یک از بخشها به اختصار مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.
در یک جمعبندی، محتوای مقاله حاوی چهار حوزه از چالش های کلیدی مجموعه شرح خدمات است که مورد نقد قرار گرفته است. این چالش ها به شرح ذیل می باشد:
1- چالش پایگاه نظری "طراحی شهری کل نگر"
2- چالش در محتوای طبقه بندی ابعاد کیفی و ماهوی
3- چالش در محتوای فرایند و محصولات چارچوب طراحی شهری
4- چالش در جایگاه طرح جامع سه بعدی به عنوان سطح تفصیلی اسناد هدایت و راهبری طراحی شهری
الف: بسترسازی مفاهیم
مقاله در این بخش موضوعاتی از نوع اهداف، مفاهیم پایه و پایگاه نظری طراحی شهری را در چند فرض معرفی مینماید. بدیهیست طرح این اصول و مفاهیم و دیدگاهها برای بخش آموزش بسیار مفید است.
لیکن مستلزم آنست که انضباط ارکان و اجزاء مجموعه تداعی انسجام مفاهیم را بنماید و اصالت رویکردها و نظریات پایه، عاری از هر گونه دخل و تصرف و سلائق شخصی بوده و به گونهای شفاف قابل انتقال باشد. در هر حال محتوای آغازین این مقوله خارج از مفاهیم و پایگاه نظری طراحی شهری نمیباشد!
فرض اول: تعریف طراحی شهری در این فرض نگارنده به درستی جهت ورود به عمل طراحی شهری از تعریف طراحی شهری آغاز مینماید. لیکن از آنجا که دانش طراحی شهری ماهیت و محتوای متفاوتی را طی این چند دهه به خود دیده است، لذا تعریف طراحی شهری باید در بر گیرنده جایگاه متأخر و متحول علم طراحی شهری باشد که در شرایط کنونی جهان کاربرد دارد و آن طراحی شهری متأثر از رویکرد پازیتیو و راهبر است که در قالب یک فرآیند، محتوای کیفی محصول را هدایت نماید. با این رویکرد کوان[4] طراحی شهری را این چنین تعریف مینماید: طراحی شهری فرآیند هماهنگ و چند دیسیپلینری جهت فرمدهی به شکل کالبدی است که در برگیرنده حیات و زندگی در شهرهاست، این دانش هنر ایجاد مکان و طراحی در زمینه و بستر محیط است. طراحی شهری دانش طراحی ابنیه و مجموعهای از ابنیه، فضاها و سیمای زمین است و نهایتاً تبیین چارچوبها و فرآیندهایی است که توسعه مطلوب و موفق را هدایت نمایند.
فرض دوم: نگارنده بحث "کیفیت طراحی شهری" را مطرح میسازد یکبار عنوان میشود که "کیفیت
پدیدهایست که از تعامل میان خصوصیات کالبدی مکان از یک سو و الگوها و رمزهای فرهنگی و تواناییهای ذهنی فرد ناظر از سوی دیگر شکل میگیرد و سپس مطرح میگردد" کیفیت طراحی شهری همچون بُرداریست که از جمع سه مولفه کیفیت عملکردی، کیفیت تجربی، زیباشناختی و کیفیت زیست محیطی مکان شکل
میگیرد". لازم به توضیح است که بحث کیفیت طراحی شهری قبل از اینکه معطوف به عملکرد محتوایی عمل (practice) طراحی شهری باشد، به عنوان یک صفت در برگیرنده کیفیت محیط و مکان است. زیرا کیفیت به عنوان یک پدیده، صفتی از ماهیت مکان یا محیط است که انتظار میرود در طراحی شهری پایدار ملاک عمل واقع شود.
یک مکان ممکن است بدون آنکه اقدام طراحی شهری بر روی آن صورت گرفته باشد حاوی ارزشهای کیفی محیطی میباشد، که از منظر علم طراحی شهری کیفیت تلقی شود. بنابراین پدیده مورد ارزیابی قبل از اینکه کیفیت طراحی شهری و سازمان یافتگی از این منظر باشد مربوط به ممیزی صفات محیطی است که سازنده ذات و ماهیت مکان است.
در ادامه زیرمجموعههای کیفیت طراحی شهری مبحث "تجربی و زیباشناختی" قرار دارد که هم تحت عنوان مولفه معرفی شده و هم کیفیت، موضوعاتی که تحت پوشش این "مولفه" قرار گرفته است شامل "نظام فرم کالبدی" نظام استخوانبندی فضاهای همگانی و نظام منظر شهر معرفی شده است. شاید برخی از ویژگیهای سیما و منظر[5] را بتوان با مفاهیم زیباشناختی ممیزی نمود، لیکن مشخص نیست مفاهیم نظم فضایی، استخوانبندی فضایی و نظم کالبدی چگونه در این مقوله میگنجد.
اساساً مفاهیم زیباشناختی تجربه و ارزش گذاری درونی ناظر از محیط بیرونی و واقعی است،[6] این پدیده تنها میتواند در قالب مفاهیم ادراکی طبقهبندی شود.
ممیزی کیفی محیط واقعی خارج ذهنیت فردی در قالب ابعاد ماهوی کیفیت محیط قابل طبقهبندی است که شامل کیفیتهای فضایی، کالبدی و بصری محیط است که از عرصههای عمومی قابل ثبت میباشد. بدیهیست هر یک از ابعاد کیفی فوق دارای ابعاد ادراکی است که میزان خوانایی و دریافت آن کیفیت از منظر ناظر با
روشهای مکمل دریافت و سنجش خواهد شد.
در ادامه ذکر شده است که از جمع سه مولفه کیفیت زیباشناختی، عملکردی و زیست محیطی، مکان شکل
میگیرد.
در اینجا مشخص نیست که بر اساس کدام پایگاه نظری شناخته شده این سه کیفیت مولفههای مکان میباشند!
از دیدگاه کانتر[7] و پانتر[8] مولفههای سازنده حس مکان ابعاد کالبدی، عملکردی و ادراکی محیط میباشند.
بدیهیست مولفههای فوق محتوای کیفی را در ابعاد ماهوی رویکرد پازیتیو معنی میبخشد. بر اساس همین نظریه کیفیتهای زیست محیطی نیز که بستر و زمینه بُعد کالبدی محسوب میگردند در این بُعد مستتر
میباشند و بعد جدیدی محسوب نمیگردند. از سوی دیگر نگارنده در محتوای شرح خدمات پیشنهادی جهت عمل طراحی شهری، موضوعاتی همچون "کاربری زمین، مسکن، شبکههای دسترسی، پارکینگ، شبکههای آب و فاضلاب، گاز و برق و . . . را به عنوان ارکان ابعاد ماهوی طبقهبندی مینماید.
به عبارت دیگر ابعاد کمی شهرسازی وارد ابعاد کیفی شده و شرح خدمات آشفتهای از ابعاد کمی و کیفی تولید گردیده که درصدد است علاوه بر محصولات طراحی شهری و توجهات کیفی محیطی تولیدات شهرسازی و برنامهای را در دستور کار قرار دهد و نهایتاً اقدام به تولید برنامه کاربری اراضی و حمل و نقل کند. در صورتی که ورود به مقولههای برنامهای جمعآوری و تحلیل اطلاعات محتوایی گسترده و متفاوتی را ایجاب مینماید که اساساً در محتوای ابعاد کیفی نمیگنجد و منظور از توجه به بُعد عملکرد در حس مکان برآیند کیفی تأثیرگذار محیط منتج از این بعد است بگونهای که توجهات و خروجیهای کیفی مرتبط با کیفیت محیط را تولید نماید. مانند سرزندگی ناشی از اختلاط عملکرد و فعالیت در محیط و یا سازگاری عملکرد و فعالیت با یکدیگر، پالایش عملکرد و فعالیتهای ناسازگار با محیط، نفوذپذیری. همچنین در مفهوم دسترسی، بطور مثال بحث آرامسازی ترافیک در فضای شهری و عرصه عمومی منظور کیفیت تولید شده از تصمیمات و
سیاستهای حمل و نقل است. بدین ترتیب طرح موضوعات عملکردی نه به هدف برنامهریزی این مقولات بلکه به منظور دستیابی به برآیندهای کیفی خروجی از نظام عملکرد و فعالیت است.
اساساً جایگاه اسناد طراحی شهری در "بسته ابزار شهرسازی"[9] توجهات کیفی به مسائل محیط شهری به ویژه حوزههای ویژه (Specific area) با هویت مکانی خاص به عنوان مکمل اسناد قانونی و برنامهایست و در بخش آموزش طراحی شهری باید با درایت و دقت حد تلفیق اسناد کمی و کیفی شفاف گردد.[10]
از سوی دیگر موضوعاتی مانند جمعیتشناسی که جایگاه کمی و برنامهای دارد در قالب بعد رویهای
طبقهبندی شده است.
فرض سوم: موضوع مطرح شده در این فرض بحث فرآیند است که مهمترین موضوع بعد رویهای محسوب
میگردد.[11] لیکن مقاله در اینجا اشاره شفاف به این موضوع ندارد. اساساً بحث دامنه (Scope) ارتباط سایر سطوح برنامهریزی با دیسیپلین طراحی شهری و نحوه ارجاع به اسناد قانونی است که از قدمهای کلیدی بعد رویهای محسوب میگردد.
فرض چهارم: این فرض مرحله تدوین چشم انداز را که یکی از اقدامات فرآیند در پیش فرض قبلی است مجدداً طرح و به آن اهمیت ویژه میدهد. البته مشخص نیست علت برجسته شدن چشم انداز نسبت به سایر مراحل و اقدامات به چه دلیل است، در چارچوب طراحی شهری مرحله تدوین سیاستهای طراحی
کلیدیترین اقدام محسوب میشود نگارنده در این خصوص خاموش است. یک بحث انحرافی مرتبط نمودن چشمانداز طراحی شهری با بحث "استراتژی توسعه شهریست" حال موضوعاتی که در خصوص ارتباط با
چشمانداز طراحی شهری با بحث C.D.S چگونه مرتبط است و یا نمونه چشم انداز از شهر "ارگان" چرا به عنوان مدل بایدمطرح باشد مشخص نیست. لیکن از آنجا که برنامههای توسعه دارای سلسله مراتبی از تأکیدهای کمی وکیفی است که بعضاً ابعاد وخاستگاههای برنامههای توسعه اقتصادی شهروکلان شهر نیز وارد آن
میشود، لذا مفهوم و عنوان چشم انداز را در ارتباط با سطح و بُعد توجه به آن از یکدیگر متمایز میسازد.
آنچه که تحت عنوان استراتژی توسعه شهر[12] (c.d.s) مطرح میشود مربوط به ابعاد برنامهای وتوسعه اقتصادی شهراست که راهبردهای تحقق پذیری آن ارتباط محدودی با حوزه راهبردهای طراحی شهری دارد.
چشمانداز در حیطه طراحی شهری در مقیاسهای مختلف دارای محتوی و تجلی متفاوت است چشم انداز در پروژههای طراحی شهری مقیاس استراتژیک و سطح کلان شهرکه جایگاه محتوایی چشم انداز را تشکیل
میدهد، یک بیانیه نوشتاری گاهی مصادیق مطلوب تصویری ویا حتی یک پاراگراف معرف موارد خاص از خاستگاه مطلوب توسعه و طراحی شهریست که با قابلیتها، خصائص و هویتها و مناسبات محلی مرتبط وارتقاء مییابد. مانند "شهرپیاده محور" که تمرکز حوزه اهداف برتسهیل حرکت مردم است.2
درهرحال این تعریف تاثیرگذار برمحتوای بیانیه اهداف کلان است که استراتژیهای طراحی شهری با اتکا بر فرصتهای مکانی وجغرافیایی، آنها راتحقق پذیر مینماید.
چشم انداز در مقیاس پاره شهر متمرکز به مفاهیم شفافتر و مشخصتری ازخاستگاه مطلوب ابعادکیفی است که به کمک سیاستهای راهبردی تحقق میپذیرد.
این مقیاس چشم انداز درسطح چارچوب سیاستگذاری و چارچوب طراحی شهری مطرح است و بلحاظ ماهیت سیاست محورآن در راستای راهبردهای سطح کلان شهر خصائص کیفی حوزههای خاص را تشریح
مینماید. در بسیاری از موارد این چشم انداز با بیانیههای تصویری معرف تجسم بسیارکلی از نحوه توسعه منطقه مورد نظر در آینده همراه میباشد. چشم انداز در پروژههای خرد در سطح طراحی فضای شهری یعنی دستور کار و شاخصهای توسعه U.D Brief بیان سه بُعدی از شکل توسعه فضایی سایت مربوطه است که به نوعی شباهت به طرح جامع فضایی دارد با این تفاوت که درطرح جامع فضایی اهداف تحققپذیری و
امکان پذیری طرح با ضمائم دقیق محاسبات توجیه اقتصادی طرح همراه است.
در ادامه نمودار شماره 1: فرآیند هدایت و کنترل چند سطحی در طراحی شهری ارائه گردیده است که طی آن برای هر سه مقیاس طراحی شهری فرآیند ثابتی ارائه گردیده و عملاً تاکید بر جایگاه چشم انداز مقدماتی و
چشم انداز نهایی است. چنانچه اعتقاد به چند سطحی بودن طراحی شهری داشته باشیم[13] باید به این مهم توجه داشت که ماهیت چشم انداز در کلیه سطوح همسان نیست، در مقیاس کلان لازمه کار تدوین چشم انداز آغازین و چشم انداز نهایی است لیکن در سطوح پایینتر نقش و جایگاه پروژههای زیردست توسط مقیاس بالاتر تعیین میشود و لزومی به تدوین مجدد چشمانداز نیست مگر آنکه اساساً مقیاس فرادستی وجود نداشته باشد، و در آن صورت انجام مطالعات حوزه فراگیر به این منظور صورت میگیرد. بدین ترتیب فرآیند انجام کار در مقیاسهای پایینتر در قالب فرایند شکسته انجام میشود.[14]
و اقدامات مربوط به سطوح بعدی در آن طی خواهد شد. بدین ترتیب در سطوح بعدی به ویژه سطح فضای شهری مرحله چشم انداز آغازین و چشم انداز نهایی بیمعنی است.
همچنین استفاده از عنوان ارزیابی در سه مقیاس پروژههای طراحی شهری جایگاهی ندارد زیرا تکنیک ارزیابی[15] (Evaluation) تنها مربوط به سطح خرد یعنی جهت ارزیابی طرحهای مفهومی است و در مقیاس استراتژیک
و حتی در مقیاس میانی "طرح مفهومی" جهت ارزیابی وجود ندارد و روش کار ممیزی سناریوهاست.[16]
AIDA |
فرض پنجم: سنجش وضعیت - در این فرض به مفهوم سنجش وضعیت اشاره شده است که منظور از این واژگان "مجموعه فعالیتهای است که شناخت عمیق یک پدیده شهری را ممکن ساخته و شامل عملیات گردآوری دادهها، تحلیل دادهها و روند پیشبینی آینده پدیده میگردد." عملاً این مفهوم شامل سه مرحله از فرآیند شناخت وضعیت، سنجش وضعیت و آیندهنگری میگردد. در صورتی که مفهوم سنجش وضعیت تنها شامل یک گام از سه گام امپریک از و فرآیند اثباتی میگردد. مرحله شناخت وضعیت خود یک گام کامل است و مهمترین اقدام از فرایند طراحی شهری محسوب میگردد که طی آن ابعاد ماهوی قابل تشخیص، طبقهبندی و مستندسازی میگردد. بدیهیست مرحله سنجش وضعیت خود حاوی دو مرحله برجستهسازی[17] و ممیزی[18] است.[19] این مرحله از فرآیند روش و تکنیکهای سنجش مختص به خود را دارد که تکنیک جداول سنجش(Swot) یکی از آنها است، و نحوه بهرهگیری از آن در طراحی شهری به صورت جامع توسط کرمونا،[20] تعیین گردیده و بحث آینده نگری اصولاً ارتباطی به این مرحله از فرایند ندارد.[21]
فرض ششم: در این فرض آمده است که چنانچه پروژههای طراحی شهری بخواهد واقعی باشد و از "طراحی شهری کاغذی" خارج شوند لازم است از الگوی شرح خدمات پیشنهادی نگارنده تبعیت نمایند. البته در این بخش تنها به این ضرورت بسنده شده لیکن در جای دیگر مقاله به چارچوب و فرآیند قانونی شدن آن در قالب یک جدول اشاره گردیده است.
قابل ذکر است که در مورخ 6/7/87 معاونت معماری و شهرسازی وزارت مسکن و شهرسازی طی بخشنامه شماره 3064/310/300 به دستگاههای اجرایی مصوبهای جایگاه قانونی و محل تصویب پروژههای طراحی شهری در مقیاس خرد را به شرح ذیل ابلاغ مینماید که جهت تحقق پروژههای طراحی بسیار راهگشاست:
"شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به استناد ماده 53 آیین نامه نحوه بررسی و تصویب طرحهای توسعه و عمران محلی، ناحیهای، منطقهای و ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشور و در راستای وظایف محوله به وزارت مسکن و شهرسازی بر اساس ماده 30 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در جلسه مورخ 7/5/87 در ذیل ماده یک از فصل یکم (تعریف انواع طرحها) تعریف زیر را تحت عنوان "طراحی فضای شهری" تصویب و به انواع طرحها اضافه نمود:
طراحی فضای شهری عبارت است از طرحی که برای ساماندهی به عرصههای عمومی شهر، شامل محورها (خیابانها با مقیاسهای محلهای کلان محلهای (ناحیه شهری) و شهری و با شخصیت کارکردی (کاراکتر) تفرجی، تفریحی، تجاری – عبوری و . . .)، (میادین با مقیاسهای محلهای، کلان محلهای (ناحیه شهری) شهری، ملی و بینالمللی ، با شخصیت کارکردی (کاراکتر) تفرجی – تجاری – تشریفاتی – حکومتی و . . . ) پهنهها و بافتهای اصیل، ارزشمند و خاطره انگیز شهری وبه منظور احیاء و ارتقاء کیفی محیط و تداوم معماری ارزشمند فرهنگی – تاریخی و بروز تعاملات اجتماعی و تنظیم جریان حیات مدنی مبتنی بر اصالتها و ارزشهای فرهنگی – طبیعی و تاریخی تهیه میشود."
نحوه بررسی و تصویب این طرحها مطابق ماده 9 از فصل دوم (نحوه بررسی و تصویب طرحها و مقررات شهرسازی و معماری) خواهد بود.
بدین ترتیب مصوبه فوق اولین گام را در جهت اصلاح قوانین شهرسازی برداشته است، و شرایطی را فراهم نموده است که طراحی شهری در چارچوب حیطه علمی خود عمل نماید. و با اتکاء به ابعاد کیفی محصولات تخصصی خود را ارائه نماید.
پایگاه نظری "کل نگر"
طرح موضوع چگونگی ادغام ابعاد کیفی توسعه شهر با برنامههای کمی توسعه از الزامات اطلاع رسانی به جامعه حرفهای و کارفرمایی است که این مفاهیم بخوبی درتداوم این بخش اشاره شده است. در محتوای مفاهیم یادشده بعنوان پایگاه نظری نوین "کل نگر" ارائه گردیده ودرادامه نیز اصطلاحی بنام "جعبه ابزار طراحی شهری" معرفی گردیده درصورتیکه این پدیده سالهاست درنظام برنامهریزی کشور انگلستان عمل میشود و ارتباط محتوای اسنادی آن با اسناد برنامه توسعه شهری بشکل ذیل است.
استراتژی طراحی شهری | بگونهای مستقل و یا درتلفیق با چارچوب استراتژیک برنامه توسعه شهرهمزمان و یکپارچه |
" | در قالب برنامه توسعه شهرL.D.F |
" | برنامه توسعه یکپارچه مناطق U.D.P |
چارچوب طراحی شهری | حوزههایی ازشهردرقالب اسناد مکمل |
دستورکارشاخصههای طراحی شهری | برای سایتها و فضاهای شهری بصورت اسناد مکمل |
مجموعه اسنادمکمل هدایت وتوسعه[22] وچارچوب توسعه محلی[23] تحت عنوان"بسته ابزار برنامهای توسعه"[24] نام دارد که شامل اسناد قانونی و اسناد مکمل میگردد که مجموعاًL.D.F[25] عنوان میگردد.
از آنجا که محصول کلیدی چارچوب طراحی شهری سیاستهای طراحی و اصول طراحی و راهنمای طراحی است این بخش از تولیدات جهت اقدمات ویژه با هویت خاص تهیه و ضمیمه اسناد قانونی میشود.
دانش طراحی شهری علم ارتقاء هویت و تشخیص مکان است بدیهیست هر مکان دارای خصائص ماهوی منحصر به فرد است و به همین لحاظ دانش طراحی شهری جهت مواجه با مباحث هدایت توسعه کیفی مکان در قالب چارچوب طراحی شهری به صورت حوزههای ویژه[26] و یا سایت ویژه[27] وارد عمل میگردد.[28]
تدوین سیاستهای طراحی در سطح کلان شهر و یا حتی گستره وسیعی از شهر فاقد وجاهت علمی این دانش است. کلیه نظریه پردازان دانش نوین طراحی شهری که هویت مکان و ابعاد ماهوی آن را مورد تأکید قرار
میدهند مانند نوربرگ شولتز[29] و هال[30] "محلیت"[31] را به عنوان آستانههای تغییر در هویت مکان قلمداد و مورد تأکید قرار میدهند. انعکاس این مهم در فرآیند منجر به تسلسلی از تصمیمسازی است. لذا ابتدا در یک مقیاس استراتژیک آستانههای هویت مکانی حوزهبندی شده، سپس با اتکاء به ابعاد موضوعی حیطههای مطالعات خاص مکانی یعنی چارچوب های طراحی شهری تدوین میگردد. با توجه به مراتب فوق چگونه این ماهیت و محتوا از مطالعات طراحی شهری میتواند خروجیهای عام و کل نگر برای سطح طرح تفصیلی شهر تولید نماید. هرگونه نگاه کلنگر مربوط به مقیاس استراتژیک هدایت توسعه است که همپای استراتژی توسعه شهر اتخاذ تصمیمات کلیدی مانند تشخیص حوزههای نیازمند چارچوب طراحی شهری و حوزههای هویتمند و یا استراتژی راهبری منظر و یا موضوعات بلند مرتبه سازی و سازمان فضایی و بصری شهر وارد عمل
میگردد.بدیهیست حیطه عمل این سطح از ابعاد کیفی (سطح کلان) تصمیمسازی جهت تولید استراتژی طراحی شهری است که محصول آن به این سطح محدود می گردد و تولید سیاستهای طراحی و یا سطوح تفصیلیتر همپای طرح تفصیلی شهر فاقد وجاهت علمی این دانش است. یکسان شدن، بیمکانی و بیتوجهی به
تفاوتهاست. به نقل از ناکس[32] یکی از عوامل بی مکانی، یکسان شدن و یکنواخت شدن مکانها، اسناد راهبری توسعه مانند طرحهای تفصیلی است که قادر به تشخیص خصائص مکان و ارتقاء تفاوتهای مکانی نمیباشد. این امر مهمترین رسالت دانش طراحی شهری است که بتواند تمایزات و هویتهای مکانی را تشخیص و برجسته سازی نماید و اسناد هدایت و راهبری را تهیه نماید که قادر به شکوفایی این خصایص باشند. حتی در مقیاس سیاستگذاری که پروژههای چارچوب طراحی شهری وارد عمل میگردد میزان مداخله اسنادی در حد اصول و راهنمای طراحی است و جنبه سیاستگذاری[33] دارد. تعیین تکلیف ارتقاء ابنیه، پاکت حجمی و خط ساختمان[34] هر پلاک که موضوع مورد توجه طرحهای تفصیلی است در پروژههای طراحی شهری تفصیلیتر در مقیاس دستور کار و شاخصههای طراحی تعریف میگردد. این مقیاس توسعه که طراحی شهری خرد مقیاس است و اسناد هدایت بسیار تفصیلی و چرا گونه را تولید مینماید برای سایت های خاص با تمرکز و توجه به خصائص و هویت مکان تعیین میگردد و نگرش کل نگر یا جامع نگر برای تدوین آن بی معنی است. اساساً دانش طراحی شهری مغایر با چنین بینش یکپارچه نگر است. این مقیاس توسعه نیازمند شناخت هویت مکان در مقیاس بسیار خاص و تفصیلی مکان محور میباشد.
حیطه عمل و ارتباط پروژه های طراحی شهری با استفاده قانونی و برنامه توسعه شهر در انگلستان |
بسته ابزار شهرسازی |
Planning Toolkit
نوع طرح شهرسازی | حیطه عمل | ماهیت محصول | |
استراتژ ی توسعه شهر + استراتژی طراحی شهری | 1) Development Strategy + Urban Design. Strategy | در سطح کلان شهر | Vision Aims |
Strategies Spatial Strategy | |||
|
|
|
|
برنامه توسعه شهر | 2) Development plan | در سطح شهر و یا مناطق توسعه یکپارچه شهر | Local plan Design Policy |
U.D plan General. Design Policy | |||
چارچوب طراحی شهری برای حوزه های خاص | 3) Area Specific Urban Strategy Framework به صورت اسناد مکمل برنامه توسعه شهر | در سطح حوزه های ویژه و نواحی | Design Policy |
Design Guide | |||
|
|
|
|
دستور کار و شاخصههای توسعهبرای سایت های خاص | 4) Site Specific Urban Strategy Brief به صورت اسناد مکمل برنامه توسعه شهر | در سطح سایت های ویژه | Design Code |
Design Brief | |||
Design Guide | |||
|
|
|
|
طرح جامع فضایی برای سایت های خاص | 5) Spatial Master Plan | در سطح سایت و قطعات ویژه |
Alternative Implementation |
در ادامه نظریه کل نگر (ابعاد ماهوی رویه ای)
در ادامه نگارنده با برداشت متفاوت از نظریههای اثباتی و هنجاری به مطالعات طراحی محیط، تلفیقی از
نظریههای فوق را برای مراحل سنجش وضعیت و تدوین راه حل در قالب رویکرد نظری کلنگر خود ارائه
میدهد در صورتی که این دو رویکرد با دو محتوای متفاوت در بر گیرنده فرایند متفاوت ذهنی و امپریک برای طراحی میباشند. در صورتی که ابعاد ماهوی و رویهای در رویکردهای هنجاری ماهیتاً[35] از نوع اظهار شده[36]، یعنی کاملاً ذهنی میباشد و اساساً تراوش ذهن طراح از پدیده است و تلفیق آن در ابعاد ماهوی و رویهای رویکرد پازیتیو برداشت اصولی نیست.
نگارنده در این مقاله تصویری دوگانه و غیره شفاف از پایگاه نظری ساختار مطالعات ارائه میدهد به گونهای که از یک سو رویکرد پازیتیو به طراحی شهری را رویکردی جزءنگر برای مطالعات غیرطراحی شهری
(جامعه شناسی، جغرافیای شهری و غیره) مطرح میسازد که فاقد جامعیت و (کل نگری) لازم است. لیکن هنگامی که به معرفی رویکرد کلنگر میپردازد جدول شماره 2 صفحه 9 ماهیت و محتوای رویکرد پازیتیو را ارائه میدهد.
تنها به زعم نگارنده بعد دیگر رویکرد کلنگر تطابق با نظام برنامهریزی کشور (کشور ایران) یعنی نظام دو سطحی طرحهای جامع و تفصیلی است، که حتی فاقد نگرش چندسطحی و راهبردیست و مشخص نیست بعد رویهای و ماهوی چگونه میتواند با چنین محتوایی تطابق یابد. این شیوه نگرش و تلفیق ذهنی، پایگاههای نظری در جهت بستر سازی رویکردهای شخصی میتواند برای جامعه حرفهای و آکادمیک نسبت به مفاهیم و بیان علمی گمراه کننده باشد.
در واقع فرآیند طراحی در رویکرد پازیتیو از مجموع دانشها فراهم شده در جهت تحلیل و تولید عقلایی راه حل بهره میجوید. به عبارت دیگر تولید اهداف (Objectives) مرحلهای از حل مسئله است و طراحی اصول (Principles) که به اهداف پاسخگو[37] باشد. تکامل فرایند طراحی در سطح چارچوب سیاستگذاری محسوب
میگردد.
اسناد طراحی شهری باید فرآیندی از نظام تصمیم سازی را درابعادکیفی طی نماید ودرغیراینصورت تنها به مخدوش نمودن این پدیده منجرمیشود.
مهمترین پدیدههای کیفی رادردانش طراحی شهری بعد ماهوی تشکیل میدهد که حاوی خروجی مولفههای ماهوی مانند نظم فضایی، کالبدی بصری و عرصههای عمومی برای حوزه خاصی میباشد بدیهیست تعمیم این محتوی به سطح شهر یا منطقه و تولید سیاستهای عام طراحی نقض اهداف چارچوب طراحی شهری بوده و مقصود نظر حاصل نخواهد شد.
طرح مباحث کیفی دربرنامه های توسعه شهرتنها در قالب تهیه بسته ابزار برنامهای[38] با رویکرد راهبردی میسر است که حاوی سلسله مراتبی متعامل از تصمیمات یکپارچه کمی و کیفی بشرح ذیل است :
برنامه توسعه شهر با رویکردی چند سطحی و راهبردی تهیه میشود.2
1- دربهترین شرایط استراتژی طراحی شهری همزمان با تهیه استراتژی توسعه شهر تهیه و در یکدیگرتلفیق
میگردند در اینصورت چشم انداز ابعاد کیفی و کمّی با یکدیگر یکپارچه شده و راهبردهای متعامل جهت نیل به خاستگاهها در فرصتهای توسعه تولیدمی گردد.
2- در برنامه توسعه شهرحوزههای خاص و محدودههای ویژه و پهنههای نیازمند چارچوب طراحی شهری تعریف و تعیین نقش میشود.
3- اصول و سیاستهای طراحی همچنین راهنمای طراحی برای حوزههای خاص تهیه و این اسناد در قالب طرحهای موضعی میتواند پس از تصویب بصورت ضمائم اسناد قانونی برنامه توسعه درآید.
4- یکی از اسناد مهم این سطح تعیین محدوده و پهنههای نیازمند پروژههای تفصیلیتر طراحی شهری تحت عنوان "دستورکار و شاخصههای طراحی شهری" است.
5- اسناد دستور کار طراحی شهری حاوی استانداردها و شاخصههای توسعه است که وضعیت توده و فضا را بصورت کمی و کیفی در قالب دستورکار طراحی جهت تهیه طرحهای معماری تولید مینماید.
6- ضوابط و کدهای کنترل که از مولفههای هدایت طرحهای معماریست محتوای اسنادی این سطح ازضوابط توسعه است.
طراحی با رویکرد هنجاری و با نرماتیو فرآیند ذهنی طراح میباشد، به عبارت دیگر در این فرآیند اقدامات طراحی به ایده و ارزشهای ذهنی طراحی از نحوه تفکر وی به دنیای ایدهآل و طرح خوب و سلائق او باز
میگردد که مجموعاً بیان و اظهار ماهیت[39] طرح است. دومین فرآیند نیز ماهیتاً استناد به فرآیندی که در ذهن طراح برای تولید ذهنی[40] محصول طی میشود خواهد بود.
به نظر میرسد که تفکر نگارنده از تلفیق رویکرد پازیتیو و نرماتیو به لحاظ خروجی است که در پایان در مرحله طراحی در قسمت طرح جامع فضایی مطرح میسازد. لیکن نه تنها مرحله تولید طرح در طرح جامع فضایی بلکه فراتر از آن تولید طرح در مرحله معماری نیز لزوماً وارد رویکرد هنجاری نمیشود و رویکرد پازیتیو برای فرآیند تولید طرح معماری نیز قابل تعمیم است.
بدین ترتیب در رویکرد پازیتیو طراحی به منزله فرآیند مطرح است تا محصول و "ماهیت طراحی شهری در فرآیند حل مسئله و روند دستیابی به آن است."
جدا از این موضوع، نظریه کلنگر مورد ادعای نگارنده به تبعیت از رویکرد پازیتیو دارای جنبههای ماهوی و رویهایست و خصیصهای متفاوت از رویکرد فوق در آن معرفی نشده است و از این بابت به منبع علمی موثقی نیز استناد نگردیده است.
ارائه یک نظریه جدید تدوین یک دکترین است و چنانچه پایگاه شالوده محتوایی آن بحث متفاوتی را به دانش موجود بیافزاید، لازم است با پشتوانههای علمی و نظری لازم بسترسازی و اثبات شده و در جامعه علمی مربوطه به گونهای دیسکورسیو مقبولیت یابد و هر گونه ادعا و کلیگویی تحت عنوان ارائه نظریه نوین در فقدان مستندات، فاقد وجاهت علمی و پژوهشی است.
جایگاه قانونی اسناد در نظام شهرسازی
نگارنده مطرح میسازد که اسناد طراحی شهری فاقد جایگاه قانونی جهت اجرایی شدن است و به منظور استفاده از ظرفیتهای موجود استفاده از پیوست قراردادهای تیپ 12 جامع و تفصیلی تحت عنوان تهیه جزئیات شهرسازی را به عنوان یکی از راههای مقبولیت اسناد طراحی شهری توصیه مینماید.
مسئله اساسی در استفاده از این جایگاه آن است که خود اسناد طرح جامع و تفصیلی به عنوان سندی دو سطحی و "کل نگر" فاقد جایگاه علمی در فرآیند راهبردی تدوین برنامه توسعه شهر است و در نسخه اصلی شرح خدمات آن تسلسلی از فرآیند تصمیمسازی در آنها پیش بینی نشده است.
در این شرایط چگونه میتوان ابعاد ماهوی و رویهای را در این فرآیند تلفیق نمود که این توصیه در عمل تضییع ارزشهای یاد شده است.
لیکن اخیراً شورایعالی شهرسازی و معماری و دبیرخانه آن جایگاه نوینی جهت قانونی نمودن پروژههای طراحی شهری در سطح فضای شهری را مصوب نموده است که تا حد زیادی به مسئله یاد شده پاسخ داده است.
وزارت مسکن و شهرسازی بر اساس ماده 30 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در جلسه مورخ 7/5/87 در ذیل ماده یک از فصل یکم (تعریف انواع طرحها) پروژههای طراحی شهری را در مقیاس خرد تحت عنوان "طراحی فضای شهری" تصویب و به انواع طرحها اضافه نمود.
طرح جامع سه بُعدی
در ادامه این مبحث نگارنده مرحلهای از اسناد هدایت و راهبری را تحت عنوان طرح جامع سه بعدی مطرح
میسازد، که از نظر ایشان مرحله بعد از تولید چارچوب طراحی شهری است. چنانچه منظور نگارنده از این مفهوم طرح جامع فضایی" (Spatial Master plan) باشد این سند یک محصول تلقی میگردد و فاقد ابزار و ضوابط هدایت طرح است و اساساً پس از تولید دستور کار و شاخصههای طراحی قابل تولید است. طرح جامع فضایی یک ابزار رویهای جهت تبادل نظر طرفین ذینفع از یکسو و شهرداری از سوی دیگر محسوب
میگردد و با هدف تفهیم، شفافسازی و امکان سنجی محتوی مطلوب توسعه تهیه میشود.
"طرح جامع فضایی" یک سند و رویکرد طراحی محور به توسعه فضای شهری است که با هدف تضمین تولید محصول طراحی با کیفیت بالا تهیه میشود. طرح جامع فضایی یک مدل سه بُعدی از چشم انداز مورد انتظار از فرم ابنیه و فضاهای عمومی مابین آنست. "طرح جامع فضایی"[41] در صورتی که با کد طراحی (design code) با دستور کار و شاخصههای طراحی (design brief) همراه باشد میتواند به عنوان اسناد مکمل برنامهای در اسناد قانونی شهر مطرح گردد.
"یک طرح جامع فضای میتواند به مثابه راهنمای طراحی در جوار دستور کار طراحی شهری میباشد که حاوی امکان سنجی دقیق اقتصادی و برنامه اولویتهای دقیق اجرایی است. یک طرح جامع برای تجویز طراحی یک حوزه توسعه نیست، لیکن نشان میدهد اصول طراحی چگونه در آن قابل اجراست."[42]
ب: محتوای شرح خدمات
در ابتدای شرح خدمات طی مقدمهای سطح و دامنه مطالعات به درستی تعریف و تعیین شده است. بدین منظور دامنه عمل شرح خدمات بخش یا پاره شهر معرفی و به منظور حصول اطمینان از تلفیق موزون حوزه مورد مطالعه با پهنه پیرامون، پهنهای بزرگتر در اطراف ناحیه به عنوان حوزه راهبردی تعریف شده است.
در پایان مرحله سنجش وضعیت آمده است که این مرحله از مطالعات دستیابی به سیاستهای همپیوندی دو حوزه (حوزه راهبردی و حوزه محلی) در مرحله تدوین سیاستهای "حوزه محلی" میباشد، بطوریکه خروجی این مرحله از مطالعات در مرحله چشمانداز سازی "حوزه محلی" مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
چالش کلید این شرح خدمات ابهام و سردرگمی آن در تفکیک و شفافسازی ابعاد کمّی و کیفی مطالعات است. همانگونه که قبلاً نیز اشاره شد مطالعات "چارچوب طراحی شهری" در قالب سند مکمل برای بخشی از شهر با کیفیت و هویت خاص سیاستهای طراحی مکمل تولید مینماید و به سند قانونی شهرسازی شهر ضمیمه
میگردد.
بنابراین چنانچه به مطالعات فرادست و فرودست معتقد باشیم تعیین نقش حوزه مطالعاتی اساساً در اسناد قانونی شهرسازی شهر انجام گرفته و حتی لزوم انجام مطالعات از بٌعد کیفی نیز باید در همانجا مطرح و از ارائه سیاستها و تصمیماتی که مربوط به این طرح میباشد، پرهیز شده باشد. (در غیر اینصورت تداخل تصمیمات ایجاد خواهد شد).
با توجه به نکات فوق ورود به تحولات تعیین نقش و چشم انداز و متعاقباً تولید اسناد برنامهای مانند سند کاربری زمین و سند نظام دسترسی (که در ادامه شرح خدمات آمده) اساساً ورود به مقولات برنامهایست که نهایتاً با برنامههای فرادست ایجاد تداخل خواهد نمود. از آن گذشته در شرح خدمات اشارهای به ماهیت و تفصیل مطالعات کاربری و نظام دسترسی چه در حوزه راهبردی و چه در حوزه مداخله نشده است، لیکن تولید اسناد فوق در محتوی و محصول شرح خدمات آمده است.
در هر صورت جهت ورود به حیطه مطالعات از نوع برنامهای ضمن اینکه فاصلهگیری از هدف و جایگاه این سند است، الزامات انجام تفصیلی مطالعات مربوطه را نیز ایجاب مینماید که چنین ماهیت و محتوای مطالعات
برنامهای در شرح خدمات معرفی نشده است.
ورود به مقولات عملکردی و دسترسی در "چارچوب طراحی شهری" در حد خروجیهای کیفی و تأثیرات ماهوی این بعد از تصمیمات بر محیط و فضای شهری است و نهایتاً ارائه توصیههای اصلاحی در جهت انطباق با ماهیت مکانهای پیشنهادی و کیفیت مورد انتظار است.
مطالعات راهبردی (حوزه فراگیر) نیز باید تبعات کیفی وجود فعالیتهای کلیدی و یا ماهیت تردد و نفوذ شبکه معابر را به داخل حوزه مطالعه ارزیابی نماید و اساساً تعیین نقش نه از لحاظ عملکردی بلکه از ابعاد
ماهوی موضوع و نحوه تلفیق با نظم فضایی پیرامون مطرح میباشد و نتیجه این مطالعات نه صرفاً جهت تدوین سیاستهای حوزه مداخله بلکه در پایان مطالعات حوزه فراگیر و به منظور جهتدهی و اعمال تأکیدهای لازم در شروع مطالعات حوزه مداخله باید نتیجهگیری و راهبری شود.
با توجه به پایگاه نظری "کلنگر" ارائه شده جهتگیری شرح خدمات آنگونه است که مطالعات کیفی و ویژه طراحی شهری را برای حوزه ویژه، درگیر چالشهای دستیابی به سند طرح تفصیلی مینماید و رسالت ماهوی این مطالعات را مخدوش میسازد و این چالش بلحاظ خواسته و نگاه اقتداری موجود در دیدگاههای کارفرمایی حاکم در جامعه حرفهای در شرح خدمات نسوخ کرده است.
بحث کلیدی آنست که محصول سند طراحی شهری در سطح میانی ماهیتاً یک چارچوب سیاستگذاریست که محتوای آن توسط "راهنمایی طراحی" اصول و سیاستهای طراحی معرفی میشود.[44]
چارچوب سیاستگذاری فوق رهنمودهایی در جهت معرفی چگونگی ابقاء و ایجاد کیفیت و بویژه هویت مکان است و ارتباطی با سند کاربری اراضی و نظام حمل و نقل که با شیوه مطالعات متفاوت، هدف متفاوت و محصولی متفاوت تولید میگردد ندارد. تلفیق این دو سند با یکدیگر نقض روح رویکرد پازیتیو است که در بعد رویه فرآیند متفاوتی از اقدامات تصمیمسازی را جهت پایداری ابعاد ماهوی مکان ایجاب مینماید.
— تفکر جهت گیری شرح خدمات جهت تولید طرح تفصیلی، نگارنده را به سمت و سویی کشانده که مفاهیم کلاسیک ابعاد ماهوی و رویهای را با موضوعاتی کمّی مربوط به طرح تفصیلی ادغام نماید، این امر از مهمترین چالشهای شرح خدمات است. به طور مثال موضوعاتی مانند تأسیسات و تجهیزات شهری کاربری زمین و شبکه معابر و غیره وارد ابعاد ماهوی گردیده است.
بُعد ماهیت (Substance) یا جوهره مکان استناد به کلیه ابعاد کیفی محیط دارد که به نوع حاوی هویت مکان
میباشد. بدیهیست بازشناسی و برجستهسازی (Appraisal) هویت مکان حاوی ممیزی و طبقه&
نظرات
ارسال نظر
manicure
Great blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere?
A design like yours with a few simple adjustements would really
make my blog shine. Please let me know where you got your theme.
Kudos
Foot Pain
Hey there I am so delighted I found your webpage, I really found you by error,
while I was searching on Askjeeve for something else, Anyhow
I am here now and would just like to say kudos for a marvelous post
and a all round entertaining blog (I also love the theme/design), I don't have time to look over it all at the minute but I have saved it and also included your
RSS feeds, so when I have time I will be back to read a lot more, Please do keep up the excellent work.
What do you do for a sore Achilles tendon?
Hi there every one, here every person is sharing these
kinds of know-how, so it's pleasant to read this weblog, and I used to pay a visit this webpage all the time.
Madonna
What's up, after reading this remarkable piece of writing i am also glad to share my knowledge here with
friends. http://hunedoara.postezi.ro/user/profile/2816
Britney
Hello, i think that i noticed you visited my weblog so i came to return the prefer?.I am trying to find things to enhance my website!I assume its ok
to use some of your ideas!! http://czaar.info/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=1694