شهرسازی زیرزمینی

نوشته شده توسط:میثم مطلق | ۲ دیدگاه

مقدمه                                                                                                                       

پیش از آنکه شهر یا حتی اقامتگاه ثابتی وجود داشته باشد انسانهای اولیه برای حفظ خود در برابر وضعیت نامناسب جوی و حیوانات در حفرهای و غارها پناه می جستند امروزه زیرزمین مرکز شهرها به دلیل نیاز به فضای نزدیک و گاه به منظور حفاظت در مقابل بمباران و تشعشعات اتمی و ...  بیش از پیش مورد استفاده قرار می گیرد. این مسئله در بیشتر شهرهای پیشرفته خودنمایی می کند.

 

 

استفاده زیرزمین در طول تاریخ                                                                                      

در طول تاریخ از زیرزمین به عنوان آخرین منزلگاه و نماد برزخ و جایی که مردگان را می پذیرد و همچنین زیرزمین محل مسکنی بوده که زاغه نامیده می شد زیرا به دلیل نوسان حرارتی اندک نه تنها برای مسکن و زندگی بلکه پناهگاهی برای حفظ محصولات مورد استفاده قرار می گرفت شاید به همین خاطر است که قدیمی ترین شهره مانند آتن، رم، پاریس و غیره ، بقایای بناهای یادمان و باستانی خود را در زیرزمینهای خود پنهان می کرده اند.


بهره برداری امروزه از زیرزمین                                                                                       

هر چه بناها بزرگتر و بلندتر باشند لزوما طبقات و مساحت بیشتری از زیرزمین را به خود اختصاص می دهند. منفعت ساختمان سازان و انبوه سازان به این دلیل در افزایش طبقات زیرزمین است که با وجود محدود بودن کاربری آنها  معمولا در محاسبه ضریب تراکم زمین  به حساب نمی آید بنابراین توجه به این مقوله در طرح های توسعه شهری امری ضروری  و مهم می باشد. همچنین فضاهای شهری چنان ارزشی امروزه پیدا کرده و فنون کارهای عمرانی و تهویه به چنان پیشرفتی  نایل آمده که تمایل همگانی برای پوشاندن فضاهای قدیمی شهری، خطوط راه آهن،کانالها و کلا فضاهای و تاسیسات و تجهیزات شهری که سیمای شهر را زشت و بدقواره نشان می دهد این امکان را داده که روی این فضاها ساخت و ساز صورت گیرد. برای اینکه تخلیه پسابها و فضولات در فضاهای باز جریان پیدا نکند چیزی که یکی از عوامل عمده شیوع بیماریهای مسری مانند وبا که چند ماه پیش شایعه شده  و لرزه بر اندام تمام شهروندها انداخته بود لزوم استفاده از زیرزمین برای تخلیه پساب ها و فضولات را امری الزامی می سازد. تردد وسایل نقلیه بیش از پیش نیازمند زیرزمین است. و نیاز به تردد موجبات پایین رفتن به اعماق چندین متری را برای احداث خطوط متروی زیرزمین و شبکه معابر شهری را فراهم می آورد و فنون جدید این اجازه را می دهدکه ماشینهای عظیم حفاری در ته چاهها عمقی به اناندازه 100 متر یا حتی بیشتر را هم حفر کنند و همچنین جدارهای آنها را با سیمانهای فوری نفوذ ناپذیر سازند. به عنوان نمونه راه اتومیبل رو زیرزمینی پاریش دارای 50 کیلومتر طول و 25 ایستگاه و یک دایره مرکزی که 50 شاخه از آن منشعب می شود که برای 130000 هزار وسیله نقلیه در روز پیش بینی شده است تردد در این شهر را امری آسان نموده است.

 

 

یا مترو لندن که قدیمی‌ترین، طولانی‌ترین و گران‌قیمت‌ترین شبکه حمل‌ونقل زیرزمینی در دنیاست که از سال 1863 تا کنون به مدت 146 سال فعالیت داشته است.اولین خط برقی لندن پایتخت انگلیس در سال 1890 شروع به کار کرد. بیش از 3 میلیون سفر در روز و 1 میلیارد سفر در سال از طریق شبکه مترو انجام می شود.طولانی‌ترین سیستم مترو دارای 11 خط مرتبط، 500 قطار و 275 ایستگاه است که 244 مایل از خیابان‌های لندن را در زیر‌زمین طی و هر سال 1.1 میلیارد نفر را جابه جا می‌کند.شلوغ‌ترین ایستگاه واترلو است که به 46.000 نفر در شلوغ‌ترین ساعات صبح خدمات ارائه می‌دهد.در مترو لندن 412 پله برقی و 112 آسانسور فعال است.

 

یا مترو روسیه ، این مترو، یکی از سری ترین راه های زیرزمینی جهان است که در شهر مسکو (روسیه) قرار دارد و شبیه متروی عمومی مسکو است با این تفاوت که هیچ کس از مقصد دقیق این مترو باخبر نیست!

 

متروی مخفی مسکو

گفته میشود این مترو، کاخ کرملین را به مرکز اصلی FSB (سرویس امنیتی روسیه) و فرودگاه دولت متصل میکند.

 

یک مسئله حقوقی                                                                                                

استفاده از زیرزمین مسائل فضایی مربوط به حق مالکیت و حق استفاده، روابط بین مالکیت شخصی و حق جامعه مطرح میسازد و متاسفانه حق استفاده اززیرزمین  در اغلب اوقات به خوبی مشخص نشده است. و نمی توان گفت که مالکیت زیرزمین را هم بدون هیچ محدودیتی دارد لگر اینطور باشد مالکیت کوچکترین قطعه زمین مالکیت مخروطی را بدنبال می آورد که تا اعمال زمین پیش می رود از اینرو باید آستانه ثابتی تعریف کرد که چند متر یا سطح زیرزمین پی ریزی هر ساختمان از آن دولت و چقدر از آن مالک زمین است.

نتیجه                                                                                                                

 استفاده از زیرزمین با کمترین هزینه و خطر یقینا مستلزم بهترین شناخت و آگاهی است: نقشه طبقات زمین و باستان شناسی تفصیلی، نقشه آسیب پذیری منابع نهفته در زیرزمین، قابلیت ساختمان سازی در آنها و سرانجام ایجاد طرحهای هادی آمایشی کوتاه مدت و بلند مدت در ارتباط با عملیات پیش بینی شده متناسب باشد.

  • Foot Problems

    Foot Problems

    • ۱۳۹۶/۰۵/۰۹ - ۱۲:۴۷:۱۶

    What's up, just wanted to mention, I enjoyed this blog post.
    It was helpful. Keep on posting!

  • How do you get taller in a day?

    How do you get taller in a day?

    • ۱۳۹۶/۰۶/۰۱ - ۲۲:۳۹:۰۳

    Hi there, You've done an incredible job. I will definitely
    digg it and personally suggest to my friends. I'm confident they'll be benefited from this website.