سازه کار و زیستن

نوشته شده توسط:میثم مطلق | ۰ دیدگاه
بنای کار و زندگی
 

این پروژه با کانسپت ایجاد فضایی برای کار و زندگی توأم در ایران امروز شکل گرفت؛ با این تفکر که حال‌وهوایی آشنا و نشانه‌هایی از معماری ایرانی داشته باشد و در عین حال، فضایی مناسب برای زندگی شهری مدرن و کار در روزگار فعلی فراهم کند.

برای این کار استخوان‌بندی پلان و نحوه دسترسی‌ها به‌گونه‌ای طراحی شد که هر دو منظور را به شکلی مناسب برآورده کند.
موقعیت پروژه، امکان دریافت نور طبیعی از جنوب، شمال و شرق را فراهم می‌آورد و مقیاس کار نیز طراح را از احداث نورگیرهای داخلی برای فضاهای اصلی بی‌نیاز می‌کند. با توجه به محل قرارگیری ساختمان و امکانات دسترسی، ورودی پیاده‌ در گوشه شمال‌شرقی پیش‌بینی شده و برای احتراز از اشغال نامتعارف فضای همکف که در نظر بود لابی مناسبی برای مراجعان خصوصا مراجعان بخش اداری باشد، مسیر سواره از گوشه شمال‌غربی به فضای باز جنوب و رمپ منتهی به پارکینگ واقع در زیرزمین بنا، هدایت شد.
آجر قرمز به‌عنوان مصالح اصلی با در و پنجره‌هایی چوبی و لمبه‌کوبی در سقف تراس‌ها و ورق‌های فلزی فتیله شده روی هم در بخش‌های شیب‌دار سقف پروژه به‌کار گرفته شد تا حس و حال معماری کوهپایه‌ای تهران را در بیننده ایجاد کند. ساختمان مجموعا در هفت‌طبقه شکل گرفته است.
پارکینگ‌ها، انبارها و موتورخانه ساختمان، در تنها زیرزمین پروژه جای گرفته‌اند. طبقه همکف به سرسرای ورودی شامل بخش نگهبانی و اطلاعات و فضای نشیمن و انتظار و سالن آماده‌سازی و غذاخوری کارکنان بخش اداری اختصاص یافته است. مجموعه اداری در طبقات اول تا چهارم پروژه در نظر گرفته شده و طبقه پنجم، اقامتگاه خانوادگی مدیر شرکت مستقر در این ساختمان است.
سازه پروژه فولادی و سیستم مقاومتی آن از یک جهت قاب‌های خمشی با شکل‌پذیری متوسط و از جهت دیگر قاب‌های ساده به‌علاوه مهاربندی است و سقف‌ها نیز از نوع مرکب شامل دال‌های بتن مسلح و تیرچه‌های فولادی هستند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...