مسجد ​جامع​ سایه‌ خوش چه حالی دارد؟

نوشته شده توسط:میثم مطلق | ۲ دیدگاه
مسجد ​جامع​ سایه‌ خوش
 

ماهنامه همشهری معماری/شهاب الدین رافعی

روستای سایه‌خوش کجاست؟ سابقه تاریخی و فرهنگی آن چیست؟ آیا پروژه مسجد جامع سایه‌خوش را می‌توان جزو پروژه‌های موفقی که تلاش کرده‌اند تا هویت بومی منطقه را حفظ کنند، به شمار آورد؟


روستای سایه‌خوش از توابع بخش مرکزی شهرستان بندرلنگه، در استان هرمزگان واقع شده است. این روستا در ۴۰ کیلومتری بندر خمیر و۵۵ کیلومتری بندرلنگه است که مسیر دسترسی به آن از جاده بندرعباس-بندرلنگه است. مسجد جامع پیشین روستا حدود یکصد سال پیش به دست خیرین بنا نهاده شد و با استقرار در نقطه مرکزی سایه‌خوش، مکانی برای گرد هم آمدن ساکنان بخش‌های شرقی و غربی بود و با مناره رفیع خود به عنوان یک نشانه (Land Mark) برای روستا عمل می‌کرد.متاسفانه به‌دلیل سوء نگهداری و عوارض ناشی از شرایط محیطی، فرسودگی بر بنا غالب شد و آن را غیر‌قابل مرمت و نگهداری کرد.
مسجد جامع جدید سایه‌خوش با بازنمایی هویت معماری بومی منطقه در عین سادگی با تناسبات و فضای رفیع شبستان، احساس حضور در یک فضای معنوی را فراهم می‌آورد؛ مسجدی که یکصد سال پیش، ‌به دست خیرین روستا بنا نهاده شده است و امروز پس از گذشت یک قرن، چهره‌ای نو را به بهره‌برداران خود عرضه می‌کند.این مسجد با توجه ویژه به هماهنگی در رنگ و فرم با پس‌زمینه خود (معماری موجود روستا) و همچنین شاخص بودن به عنوان اصلی‌ترین بنای عمومی روستا شکل گرفته است. در یادآوری خاطرات معماری گذشته نیز فرم نرده‌ها، در و پنجره‌های چوبی با هلالی‌های خود، ناودان چوبی، قفسه‌های قرآن و... همه و همه در کنار گنبد و مناره مسجد، نقطه عطفی را در بافت روستا معرفی کرده‏ اند.مجموعه دریچه‌های کوچک در کنار هم و ریتم ستون‏ها، تصویری از خاطرات نه‏چندان دور را تداعی می‌کنند.فضای اصلی مسجد در دو طبقه طراحی شده است. طبقه همکف با ظرفیت ۴۲۰ نمازگزار به عنوان شبستان برادران و طبقه فوقانی با ورودی و پله مستقل با ظرفیت ۱۸۰ نمازگزار به عنوان شبستان خواهران در نظر گرفته شده است. رواق و صحن مسجد که در قسمت شرقی واقع است نیز در شرایط خاص می‌تواند به محل برگزاری نماز اضافه شود، همچنین فضاهای خدماتی مورد نیاز در مجاورت مسجد پیش‏بینی شده و هم‌اکنون در اختیار بهره‏برداران قرار گرفته است.به لحاظ موقعیت مکانی، این مسجد درحال‌حاضر به عنوان مسجدی برای برگزاری نمازهای روزانه پنج وقت، مسجدی برای برگزاری نماز جمعه و همچنین مسجدی برای مسافران مسیر ساحلی بین بندرلنگه و بندرعباس کاربرد دارد.

  • manicure

    manicure

    • ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۳:۴۱:۰۵

    I read this article completely regarding the comparison of newest and previous technologies,
    it's amazing article.

  • tamra5snyder.exteen.com

    tamra5snyder.exteen.com

    • ۱۳۹۶/۰۲/۲۳ - ۰۲:۴۱:۴۴

    Hi, Neat post. There's an issue with your site in web explorer, may
    check this? IE nonetheless is the market leader and a
    good section of people will pass over your wonderful writing
    because of this problem.