سلام بر تاریخ

نوشته شده توسط:میثم مطلق | ۵ دیدگاه
آنها​تاریخ​را​زندگی​می‌کنند
 

«آنها تاریخ را زندگی می‌کنند، ساختمان‌های قدیمی نه‌تنها در مورد کسانی که زمانی زندگی کرده‌اند و رفته‌اند به ما اطلاعات می‌دهند بلکه به کمک معماری سنتی ما طرز فکر مردمان گذشته، اجتماعات و شیوه زندگی‌شان آنها را مرور می‌کنیم.»


این را آنتون آنتونویچ، روزنامه‌نگار و سردبیر سابق روزنامه دیلی‌میرر در مورد معماری بریتانیا و در‌هم‌آمیختگی سنت و مدرنیته می‌گوید. کشوری که می‌توان در آن به‌راحتی جدال این دو قطب معماری را مشاهده کرد. معماری سنتی برای بقا و معماری مدرن برای جایگزینی آن. به همین دلیل است که در لندن پایتخت این کشور و یکی از قطب‌های اقتصادی دنیا زمانی که در مرکز تجاری این شهر در جنوب لندن قرار می‌گیرید- جایی در کرانه رودخانه تایمز به نام کنری وولف- به یکباره چهره شهر کاملا عوض می‌شود.ساختمان‌های شیشه‌ای که نماد ساختمان‌سازی مدرن بوده این منطقه را احاطه کرده است. انگار که اقتصاد و مدرنیته به هم گره خورده باشد. بریتانیا به همان اندازه که یکی از قطب‌های مهم اقتصادی و سیاسی دنیا به‌شمار می‌رود به همان نسبت شهره است به حفظ سنت‌های گذشته و شاید به همین دلیل است که در این کشور مدرن و کاملا توسعه‌یافته غلبه با معماری سنتی است، معماری‌ای که زیبایی منحصربه‌فردی به این کشور می‌دهد. 
اینجا لندن است، پایتخت پادشاهی بریتانیا با ساختمان‌هایی گاه به غایت قدیمی و با تاریخی چندین‌ صدساله. ساختمان‌هایی که هرچند یکی از دلایل بقای آنها قوانین حمایتی دولت است اما بسیاری از مردم نیز اعتقاد بر حفظ این بناها دارند، بناهایی که در سال‌های دور و البته متناسب با نیازهای آن روز بالا رفته‌اند و اکنون در قرن 21 این‌چنین لجوجانه در برابر آسمان‌خراش‌ها مقاومت می‌کنند. 
سارا جونز از جمله کسانی است که در یکی از این ساختمان‌ها زندگی می‌کند. ساختمانی که به نظر خودش خیلی هم قدیمی نیست (ساخته شده در سال 1910). او می‌گوید: این ساختمان‌ها با تغییراتی جزئی کاملا قابل سکونت هستند آن هم با شیوه زندگی فعلی.
وی درعین‌حال می‌گوید یکی از مشکلات این ساختمان‌ها این است که ضدصدا نیستند. خیلی گرم نیستند و به آسانی سرد می‌شوند. سارا همچنین گفت: بااین‌حال من ساختمان‌های قدیمی را به ساختمان‌های جدید ترجیح می‌دهم. ساختمان‌های جدید زیبایی چندانی ندارند. مایکل یکی دیگر از شهروندان بریتانیا می‌گوید: اگر بخواهم به نکات منفی این ساختمان‌ها در کنار نکات مثبت اشاره کنم به‌نظرم اصرار بر حفظ ساختمان‌ها به شکل سابق به‌نوعی برای خلاقیت و معماری نوین بازدارنده است. 
البته یکی از دلایل عدم سازگاری معماری سنتی این ساختمان‌ها با زندگی مدرن این است که این ساختمان‌ها پارکینگ ندارند. پارک کردن ماشین در خیابان جزئی پذیرفته شده در زندگی در لندن است، موضوعی که از نظر بسیاری از شهروندان نیز پذیرفته شده است. حتی برف شدید و بارندگی‌های زیاد این کشور نیز باعث نمی‌شود که تغییر در ساختمان‌ها و امکان اختصاص دادن فضایی به پارکینگ در آنها مطرح شود و البته پارک کردن ماشین در برف و باران برای ما شاید قابل هضم نباشد اما خب ظاهرا لندنی‌ها با آن کنار آمده‌اند. گفته می‌شود حفظ و نگهداری ساختمان‌های قدیمی که از گذشته‌های دور وجود داشت به‌وسیله پرنس چارز با جدیت بیشتری دنبال شد. 
آنتون در مورد سرگذشت این ساختمان‌ها می‌گوید: در دهه 50 و پس از پایان جنگ بسیاری از این ساختمان‌ها خسارت دیدند و نیاز به تجدید بنای آنها به‌صورت شدیدی وجود داشت. به این ترتیب بسیاری از ساختمان‌های قدیمی جاروب شدند تا با ساختمان‌های بتونی جایگزین شوند، اقدامی که در دهه 60 و 70 نیز ادامه پیدا کرد. وی در مورد تطبیق این سبک معماری با زندگی مدرن می‌گوید: این کار بیشتر پرهزینه است و صبوری زیادی ‌طلب می‌کند به‌خصوص اینکه قوانین متفاوتی هم در مورد این ساختمان‌ها هست و بسته به شرایط این ساختمان‌ها قوانین مختلفی از سوی دولت در مورد آنها وجود دارد. او اضافه می‌کند: در کل اگر فردی خانه را خریداری می‌کند که مشمول حمایت‌های دولتی است حق هیچ‌گونه تغییری در ظاهر بیرونی این خانه را ندارد. در مورد تغییرات داخلی نیز این تغییرات با نظارت بازرسان و به‌نحوی انجام می‌شود که به اصل بنا آسیب نرساند. 
هرچند بناهایی با معماری سنتی در جای جای بریتانیا وجود دارد اما «استون هینج»، «کمبریج»، «ادینگبرو»، «بارک» و «یورک» در این کشور به داشتن ساختمان‌هایی با معماری سنتی شهره هستند. گفته می‌شود، استون‌هیج جایی است که در زمان‌های قدیم و زمانی که قوانین حمایتی دولتی وجود نداشت بسیاری از کشاورزان محلی با تخریب ساختمان‌ها سنگ‌های موجود را برای برپا کردن ساختمان خود استفاده می‌کردند. 

چالش پیش‌رو
به نظر می‌رسد درحال‌حاضر مدافعان حفظ بناهای قدیمی بیش از مخالفان آن هستند اما درعین‌حال نباید فراموش کرد که دنیا همچنان به سمت مدرنیته پیش می‌رود. به نظر می‌رسد این آسمان‌خراش‌های شیشه‌ای بی‌روح هستند که می‌توانند جوابگوی زندگی مدرن باشند و به همین دلیل است که آنتون در پاسخ به این سوال که آینده این سبک معماری را در بریتانیا چگونه می‌بینید، می‌گوید: درست است که در زمان فعلی بیشتر مردم بریتانیا و دولت مدافع معماری سنتی هستند و معتقدند که این ساختمان‌ها علاوه بر اینکه تارخ گذشتگان ما را نشان می‌دهند، زیبایی خاصی هم دارند اما مساله این است که زیبایی کاملا نسبی است. آنچه برای نسل فعلی و تفکر فعلی زیبایی محسوس می‌شود، ممکن است برای آیندگان نباشد. وی همچنین اضافه می‌کند: اینکه ما تا چه اندازه باید این ساختمان‌ها را حفظ کنیم درحال‌حاضر مورد بحث است چون این واقعیتی است که این سبک معماری و این نوع ساختمان‌ها جوابگوی زندگی مدرن نیست. به نظر می‌رسد جدال بین حفظ یا تغییر معماری سنتی در برینانیا سال به سال بیشتر می‌شود و به همین دلیل است که هرچقدر به مرکز شهر نزدیک‌تر می‌شوید، ساختمان‌های مدرن بیشتر جایگزین ساختمان‌های قدیمی می‌شوند و هرچه بیشتر به سمت حاشیه شهرها پیش می‌روید، معماری اصیل انگلیسی را بیشتر می‌بینید. چالش بین دو سبک معماری را در بیشتر شهرهای بریتانیا می‌توانید ببینید. آیا روزی ذائقه مردم بریتانیا تغییر می‌کند؟ و بریتانیا می‌شود شبیه بیشتر کشورهای توسعه یافته، به نظر می‌رسد آسمان‌خراش‌های بی‌روح تهدید آینده این معماری هستند، تهدیدی که هر روز بیشتر جان می‌گیرد.

  • manicure

    manicure

    • ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۴:۴۳:۲۰

    I believe that is among the such a lot significant information for me.
    And i'm satisfied reading your article. However should observation on some normal issues, The web site taste is perfect, the articles is actually nice
    : D. Just right process, cheers

  • Monique

    Monique

    • ۱۳۹۶/۰۲/۱۶ - ۲۳:۰۴:۰۹

    Exactly what I was looking for, appreciate it
    for posting.

  • foot pain map

    foot pain map

    • ۱۳۹۶/۰۴/۰۳ - ۱۵:۲۹:۲۴

    First of all I want to say fantastic blog! I had a quick question that I'd like to ask if you don't mind.
    I was curious to find out how you center yourself and
    clear your mind prior to writing. I have had a difficult time clearing my
    thoughts in getting my ideas out there. I do enjoy writing however
    it just seems like the first 10 to 15 minutes are wasted simply just trying to figure
    out how to begin. Any suggestions or tips? Thanks!

  • Can you get an operation to make you taller?

    Can you get an operation to make you taller?

    • ۱۳۹۶/۰۵/۳۱ - ۰۹:۴۳:۲۶

    Every weekend i used to pay a quick visit this site, because
    i want enjoyment, since this this website conations
    truly nice funny data too.

  • How do you get Achilles tendonitis?

    How do you get Achilles tendonitis?

    • ۱۳۹۶/۰۶/۰۱ - ۲۲:۰۹:۲۸

    Its such as you learn my thoughts! You seem to know
    so much approximately this, such as you wrote the
    ebook in it or something. I think that you simply
    can do with a few p.c. to force the message home a little bit, however instead of that, this is fantastic blog.
    A great read. I'll certainly be back.