دیوار متوازن

نوشته شده توسط:میثم مطلق | ۱ دیدگاه
 
دیوار پیوسته
 

ماهنامه همشهری معماری/معماری آنلاین/لیلا سفیدگری

این مطلب گزارشی است درباره مجموعه ای چند منظوره در مشهد که توسط کاترین اسپریدنف و رضا دانشمیر طراحی شده و برنده سوم مسابقه شد

سایت پروژه در محل تقاطع خیابان‌های 17 شهریور و نواب و در ضلع جنوب غربی این تقاطع واقع شده است. خیابان نواب که رو به سمت حرم مطهر حضرت رضا(ع) دارد، دارای وزن و اهمیت بیشتری است و نسبت به خیابان 17 شهریور و تقاطع آن از ترافیک سبک‌تری برخوردار است. زمین پروژه متشکل از تجمیع پنج قطعه زمین به نام‌های پیام، مجلل، احسان، پونه و صدف به‌صورت L شکل است. قطعه زمین مجلل با توجه به موقعیت دو نبش خود به‌لحاظ هندسی از اهمیت بیشتری برخوردار است اما آلودگی صوتی و چشم‌انداز نه چندان مطبوع وضع موجود که به‌نظر می‌رسد تا مدت‌ها به همین صورت خواهند ماند از نکات منفی آن است. قطعه زمین احسان که در جوار خیابان نواب واقع شده است، با توجه به موقعیت خود (دور از تقاطع پرازدحام) و آرایش محیط، به هتل پنج ستاره و قطعه زمین مجلل به هتل آپارتمان قطعه زمین پیام، به آپارتمان و دیگر قطعات مطابق با برنامه به پارک و پارکینگ طبقاتی اختصاص یافتند.

کانسپت معماری
باتوجه به شباهت عملکردها در قطعات موردنظر و لزوم هماهنگی ساختاری پروژه در جهت ایجاد یک کاراکتر موثر شهری، پروسه طراحی معماری به‌صورت زیر طرح شده است: ابتدا زیربنای مورد درخواست پروژه‌ها در هر قطعه زمین مشخص و براساس ضوابط ساخت‌وساز در هر قطعه زمین، میزان جرم و سطح اشغال هر پروژه مشخص شد. زمین و جرم مجاز قابل ساخت برای هر پروژه از شکل اولیه (L) خارج و حالتی ژنریک و ابسترکت به‌خود گرفت. زمین و جرم ژنریک شده توسط خطوطی که تعیین‌کننده ورودی‌ها، بازشوها و تغییر شکل‌ها هستند، برش خورده و مجددا به شکل اولیه جمع شد.

سازماندهیفضایی
با توجه به تاکید ضوابط شهری پروژه مذکور به بیرون‌زدگی حجمی طبقات اول و دوم در مجاورت خیابان نواب با برنامه تجاری و جزئیات و نکات مورد درخواست در گزارش اولیه، لایه طبقات اول و دوم در این طرح به‌صورت شاخص و مجزا به فعالیت‌های تجاری و عمومی اختصاص یافت بنابراین مثلا در قطعه زمین احسان که اختصاص به هتل پنج ستاره این مجموعه دارد، طبقه همکف به عملکردهای مربوط به لابی ورودی و پذیرش و فضاهای تجاری با دسترسی مستقل توسط رمپ عریض شمالی از سمت حیاط ایجاد شده برای هتل، تخصیص یافت. بنابراین فضاهای هتل پنج ستاره و بخش تجاری مربوط به آن در طبقه اول و از طریق دو رمپ مختلف یکی از درون فضای هتل و دیگری از بیرون به یکدیگر گره خورده و متصل شدند.دو ورودی اصلی دیگر یکی از سمت میدان پنج راه و دیگری از سمت خیابان 17 شهریور، به ساختمان‌های هتل آپارتمان مجلل و آپارتمان پیام و فضاهای تجاری آنها ارتباط می‌یابند. دسترسی عمودی نیز در طول پروژه و به‌تناسب فضاهای اقامتی و عمومی و پارکینگ‌ها را به یکدیگر متصل می‌گردانند.

دیوار
ایده دیواری پیوسته و ممتد دربردارنده اتاق‌های هتل پنج ستاره و واحدهای کوچک آپارتمان‌ها به‌صورتی پیچ‌وتاب خورده در امتداد سه قطعه زمین پروژه طرح شد که با چرخش و شکست‌های خود، فضاهای مربوط به ورودی‌ها و حیاط‌های مرکزی و... را ایجاد کرده است. این دیوار، علاوه بر تنوع به پروژه هویت و ویژگی شاخص شهری بخشیده است. درنهایت دیوار و محوطه باز مجموعه از طریق خطوط برش به یکدیگر متصل شده و چشم‌انداز واحدی را ایجاد می‌کنند.

  • manicure

    manicure

    • ۱۳۹۶/۰۱/۲۰ - ۱۰:۰۴:۱۲

    Hi, the whole thing is going sound here and ofcourse every one is sharing data,
    that's genuinely fine, keep up writing.