خانه اردیبهشت

نوشته شده توسط:میثم مطلق | ۴ دیدگاه
خانه اردیبهشت
 

این روزها 2 چیز در معرض نابودی و نایابی است: یکی آثار، بناها و نشانه‌های تاریخی که ذهن‌های ویران با ابزارهای ویرانگر در کمین نابودی‌شان نشسته‌اند و دیگر انسان‌های هنرشناسی که در جریان مبادلات و معاملات اجتماعی، زیبایی، فرهنگ و تاریخ را فدای سود مادی نمی‌کنند. اکنون ما با این پیش فرض که شما یکی از این انسان‌ها هستید، تاریخچه مختصر یک قرن خانه اردیبهشت را برای‌تان باز می‌گوییم.


بین سال‌های ۱۳۰۸-۱۳۱۲ تیمسار تاییدی در خیابان اردیبهشت‌جنوبی سه‌خانه در سه‌قطعه زمین همجوار ساخت که از این سه، 2 خانه هنوز به جا مانده است. خانه اردیبهشت و همزاد و همسایه کناری‌اش. این سال‌ها مقارن با اواسط سلطنت رضا‌شاه و زمان ساخت کاخ مرمر به طراحی محمدعلی فروغی هستند. این همزمانی و رفت‌وآمد تیمسار تاییدی به کاخ مرمر این احتمال را بر می‌انگیزد که عوامل کارگاهی ساخت این خانه‌ها همان معماران و استادکاران کاخ مرمر بوده‌‌اند. از جمله استادکار نجار این بنا که با استادی شگفت‌انگیزی درها و پنجره‌ها را در حین ساخت ساختمان و در همان محل از چوب راش و در کمال زیبایی ساخته و نصب کرده است.
این خانه در طول سال‌ها چند بار دستخوش تغییراتی شده است؛ زمانی که آقای سلیم‌شاه نیانس آن را از سرتیپ تاییدی خرید، خانه متشکل از عمارت شمالی سه‌طبقه (شامل زیرزمین، طبقه اول، طبقه دوم و یک اتاق روی پشت بام؛ پله‌های ورودی عریض و حیاط وسیع در قسمت جنوبی با باغچه‌کاری و حوض سنگی مرکزی) بود. 
در سال ۱۳۳۲ سرهنگ حسین لطفی این بنای تاریخی را خرید و به تدریج با نظارت استاد تقی معمار، بخش‌هایی به آن افزود. از جمله در۱۳۴۲ ضلع جنوبی حیاط را به شکل یک ساختمان کوچک 2 طبقه درآورد و در ۱۳۴۷ در ضلع غربی حیاط ساختمانی 2 طبقه شامل بخش تجاری و مسکونی مشرف به خیابان اردیبهشت ساخت، همچنین در عمارت اصلی شمالی آن تغییراتی داد که شامل تغییر مکان راه‌پله و جدا کردن طبقات به شکل مستقل از یکدیگر بود.
هم‌اکنون خانه اردیبهشت زمینی سه بر به مساحت ۵۷۰متر مربع دارد که شامل۹۰۰ متر مربع بنای مسکونی و تجاری است.و اما اهمیت و ابعاد تاریخی این خانه از زوایایی دیگر: این خانه نه‌تنها بخشی از وجود کسانی است که آن را زیسته‌اند، بلکه حلقه‌ای کوچک از تاریخ این شهر و معماری آن است و نمونه بارزی از سبک جدید معماری دوره رضاشاهی است که به تقلید از معماری اروپا و باخلاقیت معماران آن دوره در گوشه و کنار تهران رشد کرد. 
امروزه شاهد خراب شدن این خانه‌ها یکی پس از دیگری هستیم؛ انگار قرار بر این است که تمام نشانه‌های معماری و تاریخی این شهر در زیر برج‌ها و آپارتمان‌های بی‌تناسب دفن شوند و کیست که تاریخ‌نگار ازدست رفتن سرزندگی‌ها و آسیب‌های این تخریب‌ها باشد؟ کاش می‌شد از وقوع این واقعه پیشگیری کرد و اگرهم سرنوشت این بنا بر بازسازی است، نخ این سرنوشت در دست کسانی باشد که ارزش زندگی را بیشتر از ارزش ریالی نهفته در خانه‌های قدیمی می‌دانند.

  • manicure

    manicure

    • ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۴:۱۰:۵۷

    Great article. I am facing a few of these issues as well..

  • manicure

    manicure

    • ۱۳۹۶/۰۲/۱۶ - ۰۲:۲۱:۵۰

    A fascinating discussion is definitely worth comment.
    I do think that you ought to write more on this issue, it may not be a taboo subject but usually people do not speak about these topics.
    To the next! All the best!!

  • How much can you grow from stretching?

    How much can you grow from stretching?

    • ۱۳۹۶/۰۵/۰۸ - ۰۲:۱۰:۴۵

    Can you tell us more about this? I'd like to find out more details.

  • What is distraction osteogenesis?

    What is distraction osteogenesis?

    • ۱۳۹۶/۰۵/۰۹ - ۱۰:۱۴:۰۳

    Hi, after reading this remarkable post i am as well delighted to share my
    knowledge here with colleagues.