گذری بر دیرینگی برج تلویزیونی ژیژکوف

نوشته شده توسط:میثم مطلق | ۲ دیدگاه
مروری بر تاریخچه برج تلویزیونی ژیژکوف
 

تاریخچه نه چندان مفصل برج ژیژکوف، یادآور برخی خاطرات تلخ تاریخی و اجتماعی شهر پراگ است. هرچند که این برج در زمان ساختش، مورد نفرت و انزجار عموم بود، اما به نظر می‌رسد که امروزه به عنوان نمادی از یک برهه تاریخی، مورد توجه ساکنان شهر قرار گرفته است.


برج تلویزیونی «ژیژکوف»، برجی با معماری منحصر ‌به ‌فرد است که بین سال‌های 1985 تا 1992 میلادی در شهر پراگ، پایتخت جمهوری چک بنا شده ‌است. این برج بالاتر از خط آسمان سنتی شهر، بر فراز تپه‌ای در محله ژیژکوف واقع شده و نام خود را نیز از نام همین محله گرفته ‌است. ساختمان برج ژیژکوف را از لحاظ سبک معماری، می‌توان در زمره معماری «های‌تک» به شمار آورد.

 

از دید معماران های‌تک، ساختمان‌های امروزی باید نمایش‌دهنده عصاره فکری و تکنیکی عصر حاضر، یعنی تکنولوژی باشند. بنابراین، یکی از اهداف روشن و بارز این معماری، زیاده‌روی در اجزای صنعتی ساختمان با در معرض دید قرار دادن آن‌هاست، زیرا از نظر پیروان سبک‌های‌تک، جنبه‌های تکنیکال خلق‌کننده زیبایی ساختمان هستند.سازه این برج، شکلی نامتعارف را به نمایش گذاشته است.

 

این سازه از سه ستون بتنی با پوششی نهایی از جنس فلز تشکیل شده است که در نه بخش ساختمانی مجزا، محفظه‌های فرستنده‌های رادیو و تلویزیونی، یک رستوران، یک کافه و سه اتاق دیده‌بانی را بر خود نگه می‌دارند.

ارتفاع یکی از ستون‌ها به شکل قابل ملاحظه‌ای بالاتر از ستون‌های دیگر است و ارتفاع مورد نیاز برای نصب برخی از آنتن‌ها را فراهم می‌کند. اما در مجموع، ساختار کلی برج از دور به یک سکوی پرتاب موشک شباهت دارد.


ارتفاع برج ژیژکوف 216 متر است. سکوهایی که در بالاترین ارتفاع برج قرار گرفته‌اند مربوط به تجهیزات تلویزیونی و برای عموم غیر قابل دسترس هستند. اما شش سکوی دیگر به روی بازدیدکنندگان باز است که شامل سه اتاق جهت مشاهده مناظر شهر و اطراف آن است و منظره‌ای پانوراما از شهر پراگ را از ارتفاع 100متری برج ارائه می‌کند و رستوران و کافه نیز در ارتفاع 63 متری برج قرار گرفته‌اند.

سرعت آسانسور این برج 4 متر بر ثانیه و وزن آن 11800 تن است. برج تلویزیونی ژیژکوف عضو فدراسیون جهانی برج‌های بزرگ است و همچنین به‌عنوان رصدخانه هواشناسی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.


مردم پراگ در زمان کمونیسم به این برج نیز همانند دیگر ساختمان‌های کمونیستی در اروپای مرکزی و شرقی نگاهی انتقادی داشتند و این حجم سر به فلک کشیده را مبتلا به مرض «خود بزرگ پنداری» می‌دانستند که ساخت آن باعث زشت شدن چشم‌انداز شهری و ایجاد شکاف و ناهماهنگی در خط آسمان شهر می‌شود. گفته می‌شود یکی از مقاصد ساخت این برج در زمان کمونیسم، ارسال پارازیت بر روی ایستگاه‌های رادیو و تلویزیونی غربی، به‌ویژه رادیو اروپای آزاد، بوده‌ است.

همچنین از آنجا که در زمان احداث این برج تلویزیونی، بخشی از گورستان یهودی و قدیمی واقع در نزدیکی پایه برج تخریب شد، در نظر ساکنان محلی نفرت و انزجار بیشتری را به وجود می‌آورد. اما امروزه وجهه این برج در میان ساکنان شهر بهبود یافته ‌است و مقامات محلی در تلاشند که با تکیه و تمرکز بر نوآوری‌های تکنولوژیک، بازدیدکنندگان بیشتری را به سوی این برج جذب کنند.


در سال 2000 میلادی، سه ستون این برج با تندیس‌هایی از نوزادانی که چهار دست‌وپا راه می‌روند، به طور موقت تزئین شد، اما از آن‌جا که این مجسمه‌ها از سوی عموم مورد تحسین و استقبال زیادی قرار گرفت، در سال 2001 میلادی به منظور نصب دائم به بدنه ساختمان برج بازگردانده شد. این تندیس‌ها اثر «دیوید چرنی»، مجسمه‌ساز جنجالی اهل جمهوری چک است که بسیاری از آثار او در شهر پراگ دیده می‌شود.

وی در سال 1991 میلادی یکی از تانک‌های ارتش سرخ روسیه را که به عنوان یادبود جنگ در پراگ قرار داده شده ‌بود با رنگ صورتی رنگ‌آمیزی کرد و این موضوع باعث معروفیتش شد. هرچند که چرنی به خاطر این کار دستگیر و تانک به شکل قبلی خود رنگ شد، ولی پس از آن گروهی از اعضای پارلمان چک تصمیم گرفتند این تانک را دوباره به رنگ صورتی، رنگ کنند. امروزه این تانک صورتی در یکی از موزه‌های پراگ قرار دارد.


بخش فوقانی سفید و مخروطی‌شکل برج تلویزیونی ژیژکوف در سال 2006 میلادی برداشته شد و از زمانی که در سال 2010 رستوران آن به روی عموم بسته شد، این برج تنها پذیرای بازدیدکنندگانی است که خواستار نظاره مناظر زیبای شهر پراگ هستند.

  • manicure

    manicure

    • ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۸:۳۰:۱۸

    My developer is trying to convince me to move to .net from PHP.
    I have always disliked the idea because of the expenses.
    But he's tryiong none the less. I've been using WordPress on numerous websites for about
    a year and am worried about switching to another platform.
    I have heard great things about blogengine.net. Is there a way I can transfer all my
    wordpress posts into it? Any kind of help would be greatly appreciated!

  • manicure

    manicure

    • ۱۳۹۶/۰۲/۱۶ - ۱۲:۵۶:۲۰

    Admiring the persistence you put into your website and detailed information you provide.
    It's nice to come across a blog every once in a while that isn't the same outdated rehashed material.
    Wonderful read! I've saved your site and I'm including your RSS feeds to my Google account.