دکور سریال مختار تازی

نوشته شده توسط:میثم مطلق | ۲ دیدگاه
دکور مختار
 

 هفت هزار مترمربع دکور. خرج حداقل یک سوم بودجه مختارنامه برای ساخت دکور و اکسسوار. این عدد وقتی بزرگ می‌شود که بدانیم بودجه این سریال درجه الف ویژه صداوسیما چیزی حدود 20 میلیارد تومان بوده.  صداوسیما، 14 هکتار از اراضی کشاورزی را حدود هفت سال قبل اجاره کرد تا دکورهای مختارنامه را در آن بسازد و حالا موعد اجاره در این سال‌ها بارها و بارها تمدید شده است. مجموعه دکورهای سازه‌ای مختارنامه در پهنه هفت‌هکتاری خود، سه شهر قرن اول هجری را در خودش جا داده؛ کوفه، مکه و مدائن. حدود 80‌درصد دکورها مربوط به کوفه است، جایی که محل قیام و حکومت مختار است. بناهای مهم شهر کوفه آن زمان یعنی مسجد و دارالاماره از بقیه متمایزترند. دارالاماره که محل حکومت حاکم شهر است، مهم‌ترین دکور ساخته شده سریال هم هست، چون یک‌پنجم زمان این سریال 40 قسمتی آنجا می‌گذرد. حدود 3500 مترمربع مساحت و دو هزار متر زیربنا دارد.



یک بنای دوطبقه‌ای با ارتفاع 12 متر با بخش‌های مختلف مثل تالار ورودی، تالار آبنما، حوضچه مرکزی در راهروی چپ و راست، تالار شاه‌نشین و اندرونی. در حقیقت بنای دارالاماره عملا محل فیلمبرداری محل حکومت هر سه شهر بوده و گروه سازنده کاری کرده‌اند که هر سمت آن با تغییرات فراوان تبدیل به جای دیگری شود و یک‌بار به عنوان دکور دارالاماره مکه و یک بار هم مدائن استفاده شود.
 مابقی دکور شهر هم که براساس ماکت و نقشه موجود در اسناد و کتاب‌ها ساخته شده، خانه‌ها، آب انبار، میدانگاه و قبرستان است. در سمت جنوب دکورها هم، مکه ساخته شده، بناهایی سفیدرنگ که البته حول مسجدالحرام و کعبه قرار دارند. کعبه در ابعاد نسبتا واقعی و باگچ ساخته شده است. این بنا 10‌درصد از کعبه واقعی کوچک‌تر است. 
در شمال هم، لوکیشن مدائن است که چند خانه کوچک و محله رنگرزها را در بر گرفته است. حال نکته اینجاست که تمام این دکورهای ساخته‌شده با این حجم از زمان صرف شده و هزینه مورد استفاده، ماندگار است یا نه؟! دکورها روی چارچوب داربست‌های فلزی سوار شده‌اند و جنس آنها دیوارهای گچی پیش‌ساخته- پنل- و کارتن‌پلاست است، موادی که شاید نسبت به مواد و کلاف‌های چوبی مستحکم‌تر باشند اما اصلا نمی‌شود روی ماندگاری آنها حساب کرد. این دکورها می‌توانست با درایت و آینده‌نگری مسوولان سیمافیلم که متولی و حامی مالی سریال بودند و همین‌طور در مرحله بعد با دلسوزی مدیران صداوسیما به مجموعه دکورهایی ماندگار تبدیل شود. 
اگر این اتفاق می‌افتاد چند نکته مهم روی می‌داد؛ اول اینکه بستر مناسب برای ساخت سریال‌های تاریخی مربوط به این دوره مهیا می‌شد چون سازنده‌ها و کارگردان‌ها و فیلمنامه‌نویس‌ها با اطمینان به‌وجود مجموعه دکور صدر اسلام با خیال راحت و فراغ بال، داستان‌های متفاوت و گوناگون آن سال‌ها را که کم هم نیستند و اتفاقا مورد توجه مردم هستند، را می‌نوشتند و می‌ساختند. گواه این ادعا شهرک سینمایی غزالی است که آن هم به دست علی حاتمی و نه مسوولان فرهنگی وقت در غرب تهران و درباره تهران دهه 1320 ساخته شد. 
مجموعه بناهایی ماندگار از خیابان لاله‌زار، توپخانه و... که هم‌اکنون هم بعد از 30 سال پابرجاست. وجود این شهرک سینمایی باعث شد تا سال‌ها بعد میزان ساخت سریال و فیلم درباره تاریخ معاصر افزایش پیدا کند مثل سریال مدار صفردرجه، شب دهم، در چشم باد و.... نکته دوم تثبیت تجربیات گروه مختارنامه بود. 
کسانی که این دکورها را ساخته‌اند با اینکه به عراق و عربستان نرفته‌اند ولی با استناد به منابع و کتب تاریخی، این دکورها را بالا برده‌اند و حفظ آنها می‌توانست هم کلاس آموزشی خوبی برای دکوراتورها و معماران و حتی اهل تاریخ باشد و هم جلوی دوباره‌کاری و هدر رفتن بودجه فرهنگی کشور را بگیرد. 
نمونه این دوباره‌کاری هم همین روزها روی داده چون خبر رسیده که احمدرضا درویش برای فیلم سینمایی روز رستاخیزش که آن هم سوژه‌ای عاشورایی دارد در بیابان‌های شاهرود، یزد و پرند در اطراف تهران، دکورهای کوفه و مکه را ساخته. نکته آخر اینکه این مجموعه می‌توانست به یک فرهنگسرا و مجموعه هنری تبدیل شود و منطقه نسبتا در حاشیه مانده احمد‌آباد مستوفی را کانون اهالی تاریخ و هنر کند و حتی با ایجاد سینما، فروش لوازم و لباس تاریخی و حتی برگزاری مراسم‌های مختلف و... تبدیل به شهرکی توریستی شود و چرخش مالی و اقتصادی مناسبی برای اهالی احمد‌آباد ایجاد کند. اتفاقی که سال‌های سال است برای لوکیشن آثار خارجی می‌افتد. کره‌جنوبی میلیون‌ها دلار بابت حضور توریست‌ها در لوکیشن سریال‌های جومونگ و یانگوم درمی‌آورد و دولت نیوزیلند هم برای ادامه ساخت مجموعه ارباب حلقه‌ها با نام «هابیت» در کشورش وارد عمل شده چون اقتصاددان‌ها گفته‌اند اگر‌ هابیت در نیوزیلند ساخته شود، یک‌ونیم میلیارد دلار سود خواهد داشت که بخش اعظمش هم مربوط به صنعت توریسم و بازدید گردشگران از لوکیشن فیلم خواهد بود.

  • manicure

    manicure

    • ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۵:۰۱:۰۷

    Thanks for any other excellent post. The place else may anybody get that type of information in such an ideal way of writing?
    I have a presentation next week, and I am on the look for such information.

  • Why is my Achilles tendon burning?

    Why is my Achilles tendon burning?

    • ۱۳۹۶/۰۵/۳۱ - ۱۳:۰۰:۲۷

    I am extremely impressed with your writing skills and also with the layout on your weblog.
    Is this a paid theme or did you modify it yourself?
    Either way keep up the excellent quality writing, it's rare
    to see a great blog like this one today.