شهری با پارک های بزرگ

نوشته شده توسط:میثم مطلق | ۴ دیدگاه
شهری کوهستانی با پارکهای بزرگ
 

مهندس پاتریک لنسن(Patrick lenssen) آرشیتکت 35 ساله هلندی در سال 2004 از ایران دیدن کرده است. پاتریک سفری 15روزه به ایران داشته و طی این سفر از شهرهای مشهد، اصفهان، شیراز و تهران دیدن کرده است. او هم‌اکنون ساکن شانگهای چین است. مهندس یوست وان بکهولد (Joost van Boekhold) آرشیتکت و مهندس عمران 34 ساله هلندی در سال 2002 و 2006 از ایران دیدن کرده است. یوست در مجموع پنج هفته در ایران اقامت کرده و از شهرهای تهران، اصفهان، شیراز و کیش دیدن کرده است. یوست هم‌اکنون در ویلمینگتون، ایالات متحده آمریکا ساکن است.


پاسخ این مهندسان به سوال‌های ما در مورد بافت و فضای شهری تهران باعث می‌شود که بتوانیم به شهرمان با دید تازه‌ای نگاه کنیم. وصف معمارانه آنها از تهران، راهی است تا بدانیم آیا این نگاه انتقادی را که معمولاً همه ما نسبت به معماریمان داریم، ناظرانی که از بیرون نگاه میکنند هم دارند یانه؟   آنچه در این پاسخ‌ها جلب‌نظر می‌کند توجه این معماران هلندی به مناظر طبیعی تهران مانند کوهستان و نیز فضاهای شهری مانند پارک‌های شهری است. شاید مسطح بودن کشور هلند و احاطه شدنش با آب که زندگی کردن را در آنجا به یک مبارزه دائمی با آب و عوامل طبیعی تبدیل کرده‌ است در این زاویه دید بی‌تاثیر نباشد.

وصف معمارانه از تهران
پاتریک: من شهرهایی را که منظره کوهستانی دارند، دوست دارم. در تهران که با کوه‌هایی از هر طرف احاطه شده است هم همین موضوع توجه مرا جلب کرد. من تهران را به‌صورت یک شهر کوهستانی به‌خاطر می‌آورم. کوه‌ها بیش از هر چیز دیگری در تهران توجه مرا جلب کردند. 
منظره کوهستانی تهران باید در طراحی‌های شهری آینده تهران مورد تاکید بیشتری قرار بگیرد. خیابان‌ها و راه‌های اصلی می‌توانند کوه‌ها را مرکز توجه قرار بدهند. در چین، در طراحی شهری به فنگشویی هم توجه زیادی دارند بنابراین طراحی شهری‌شان به‌گونه‌ای است که کوه‌ها در شمال قرار بگیرند و آب در جنوب باشد. آنها اعتقاد دارند که طراحی شهر به این‌گونه به آنها ایمنی و زندگی می‌بخشد.
یوست: تهران یک کلانشهر است که باید در زمره شهرهای بزرگ جهان مانند نیویورک، پاریس، مکزیکو و توکیو مطرح شود. ابعاد شهر تهران واقعا خارج از تصور است. مخصوصا وقتی که هنگام شب با هواپیما به تهران می‌رسی متوجه این ابعاد حیرت‌انگیز می‌شوی. تهران در شب و از بالا مانند دریایی از نور است که تا بی‌نهایت امتداد دارد. اگر بخواهم رنگی را به‌عنوان نماینده تهران انتخاب کنم، رنگی ترکیبی مانند بژ را تجسم می‌کنم. اصفهان به‌نظرم آبی می‌رسید درحالی‌که برای شیراز نمی‌توانم رنگی تعیین کنم، به نظر من شیراز، شهر گل‌ها و رنگ‌ها بود.
کوه‌های شمال تهران برای من خیلی جذاب بودند. کوه‌ها تنها نشانه‌های مشخصه شهری برای جهت‌یابی در تهران هستند و با نگاه کردن به کوه‌ها می‌توان به وضعیت هوای تهران پی برد. هرچه آسمان بالای کوه‌ها آبی‌تر باشد، هوای شهر هم تمیزتر است. معماری تهران، معماری چندان مرتفعی نیست. هرچند که در شمال و مرکز شهر تهران ساختمان‌هایی با ارتفاع متوسط و حتی برج‌های شهری که کاربری مسکونی یا اداری دارند، پدیدار می‌شوند.

چه چیزهایی در فضاهای شهری تهران چشم ما را گرفت

پاتریک: من هم‌اکنون در شانگهای زندگی می‌کنم، شهری که پیدا کردن یک مکان آرام در آن از محالات است اما در خیلی از شهرهای ایران از جمله تهران، پارک‌هایی را به یاد می‌آورم که فضایی متفاوت از فضای شهری داشتند. پارک‌هایی که دور از سروصدا و آلودگی‌های شهری فضایی آرامش‌بخش داشتند. پارک‌های ایران مانند یک آرمانشهر داخل فضای شهری قرار دارند، به نظر من همه شهرهای بزرگ فضاهایی مانند این پارک‌ها را نیاز دارند.
یوست: پارک‌های شهری فراوان و میدان‌های بزرگ شهری در تهران توجه مرا جلب کرد. به‌نظرم پارک‌ها و میدان‌ها فضاهای خوشایندی برای درنگ کردن دارند و بیشتر اوقات سایه و سکوت را همراه خودشان می‌آورند. پارک‌ها و میدان‌ها با داشتن آب نماهای مختلف بافت شهری خشن را تا حدود زیادی تلطیف می‌کنند و تهران را به شهر خوشایندتری برای ساکنینش تبدیل می‌کنند. هر چند در سفر دومم به تهران متوجه شدم که تعداد این پارک‌ها کمتر شده و انگار بیشتر فضاهای شهری تهران دارد تبدیل به نقاط مسکونی می‌شود، با آپارتمان‌هایی که بدون توجه به فرم شهری تهران ارتفاع می‌گیرند و سعی می‌کنند حداکثر مساحت ممکن را اشغال کنند. معتقدم از بین بردن فضاهای شهری و اشغال بیش از حد شهر اثر منفی‌ای روی زندگی شهری خواهد داشت. 

بافت تاریخی تهران

پاتریک: من از بازار بزرگ تهران و تعداد زیادی از مساجد در شهر تهران و اصفهان دیدن کردم. معماری سنتی ایران واقعا زیبا و حیرت‌انگیز است. معماری سنتی ایران هم به نوعی آرمانشهر است، درست مثل پارک‌های تهران. می‌توانی ساعت‌ها در بازار بچرخی و متوجه گذر زمان و زندگی شهری خارج از بازار نشوی.

تهران سنتی؛ تهران مدرن

پاتریک: معماری سنتی ایران فوق‌العاده است تا آنجایی که من از تهران یادم هست معماری مدرن به آن خوبی نیست. البته من نتوانستم همه قسمت‌های تهران را ببینم بنابراین نمی‌توانم به‌خوبی در این مورد قضاوت کنم.
یوست: به‌طور کلی فکر می‌کنم طراحان شهری باید هنگام طراحی فضاهای شهری به بافت سنتی ایران توجه بیشتری نشان بدهند. برای اینکه این بافت نماینده معماری بومی ایران است. 

ساختار شهری

یوست: بافت شهری تهران خود را به آسانی نشان نمی‌دهد اما برای من یادآور بافت معماری شهر پاریس بود. البته این مقایسه از نظر ایده‌های زیرساختی شهرسازی است. فکر می‌کنم توسعه تهران از بخش‌های سنتی شهر امتداد پیدا نکرده‌است ولی بسیاری دیگر از نواحی شهر توسعه پیدا کرده‌اند و این توسعه شکل منظمی ندارد.

  • manicure

    manicure

    • ۱۳۹۶/۰۱/۱۸ - ۱۲:۱۵:۲۱

    Peculiar article, just what I needed.

  • manicure

    manicure

    • ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۳:۵۷:۵۱

    Its such as you learn my thoughts! You appear to know so much approximately this, like you wrote the ebook in it or something.

    I feel that you simply could do with some % to pressure the message home a little bit, however instead of that, this
    is fantastic blog. A great read. I will definitely be back.

  • http://estellnaji.jimdo.com/2015/06/28/hammer-toe-pain-treatment-plans/

    http://estellnaji.jimdo.com/2015/06/28/hammer-toe-pain-treatment-plans/

    • ۱۳۹۶/۰۵/۱۰ - ۲۰:۱۱:۱۰

    I'm really enjoying the theme/design of your weblog.
    Do you ever run into any web browser compatibility issues?
    A couple of my blog visitors have complained about my website not
    working correctly in Explorer but looks great in Chrome.
    Do you have any ideas to help fix this problem?

  • How long will it take for my Achilles tendon to heal?

    How long will it take for my Achilles tendon to heal?

    • ۱۳۹۶/۰۵/۳۱ - ۱۱:۱۲:۳۵

    Great blog! Is your theme custom made or did you download
    it from somewhere? A design like yours with a
    few simple adjustements would really make my blog shine.

    Please let me know where you got your theme. Thanks a lot