نگاهی از نزدیک به مرکز خرید ایستینیه پارک مدرن‌ترین مرکز خرید استانبول

نوشته شده توسط:میثم مطلق | ۳ دیدگاه
نگاهی از نزدیک به مرکز خرید ایستینیه پارک مدرن‌ترین مرکز خرید استانبول
 

 

«در بیشتر فضاهای ایستینیه پارک مخاطب باید کلاهش را محکم نگه دارد که از سرش نیفتد. گیرم که بلند کردن سرش جز سرگیجه گرفتن و «اوه» از سر اجبار گفتن نتیجه‌ای نداشته باشد!».‌ این جمله پایانی این مطلب است که روایتی است معمارانه از تجربه‌ای نزدیک از یک بنا که، نشان می‌دهد مقیاس انسانی یکی از مهم‌‌ترین تاثیراتی است که معماری ساختمان مرکز خرید ایستینیه در استانبول روی هر بازدیدکننده و خریداری می‌گذارد.

مرکز خرید ایستینیه پارک در منطقه ایستینیه استانبول قرار دارد؛ مرکز خریدی که تجلی روح نوین استانبول است. این مرکز خرید با ورودی عظیم و سازه مدرنش در کنار بافت خنثی اطرافش جلب‌نظر می‌کند. 

ورودی با دو ستون اریب که سقفی منحنی شکل را نگه داشته تعریف می‌شود. آن‌چه در این مرکز خرید بیش از هر چیز جلب‌نظر می‌کند، فاصله گرفتن از مقیاس انسانی و استفاده بسیار از المان‌های مدرن در کنار هم است که به‌صورت طرحی التقاطی در خاطره باقی می‌ماند. ستون‌های فلزی سفید سقفی به ارتفاع 15‌متر از جنس کامپوزیت آلومینیومی سفید را که با پیش‌آمدگی‌اش ورودی را تعریف می‌کند نگه داشته‌اند. با قرار دادن این ستون‌های سفید در یک فلاور باکس تلاش که پیوند این مرکز خرید مدرن با بافت سبز، به مخاطب القا شود که به نظر من کاملا ناموفق بوده است. پایه گرد برای این دو ستون با توجه به مقیاس فضا بیشتر از این‌که بازگشت به زمین و طبیعت‌گرایی را القا کند به‌ نظر یک الحاق نامشخص و ناخوانا می‌رسد. سازه‌ای کاملا مدرن که ریشه‌هایش را از یک بافت سبز گرفته و پیوند نامشخصی که بیشتر یک زائده در این معماری به نظر می‌رسد تا یک اتصال اندیشمند. 

طراحان ایستینیه پارک، آن‌جایی که خواسته‌اند شکوه و عظمت را به مخاطب القا کنند کاملا موفق بوده‌اند. سقف‌های بلند، کف‌سازی شاخص و شکیل و سازه فضایی با رنگ‌های روشن همه‌و‌همه فضایی باشکوه را القا می‌کند. آن‌چه مرکز خریدهای استانبول را از مرکز خریدهای شهر خودمان جدا می‌کند دست‌و‌دلبازی معماران در طراحی فضاهای عمومی است که باعث می‌شود فضای حرکت و مکث در این مرکز خریدها به فضاهایی خوشایند برای مخاطبان تبدیل شوند و آن‌ها را به ماندن هر چه بیشتر در این فضا ترغیب کنند. چیزی که به‌دلیل گرانی فضا و سودجویی کارفرماها در تهران به‌ندرت دیده می‌شود و باعث شده مرکز خریدهای تهران، از راهروهای تنگ و تاریک تشکیل شوند و سقف‌های کوتاه و VOID‌ها به‌حداقل رسیده‌اند. 

ادامه مطلب را می توانید در همشهری معماری شماره 13 بخوانید.

  • http://salinasehn659.livejournal.com/2015/07/02

    http://salinasehn659.livejournal.com/2015/07/02

    • ۱۳۹۶/۰۲/۲۹ - ۲۲:۳۵:۵۲

    You need to be a part of a contest for one of the
    most useful sites on the internet. I am going to recommend
    this blog!

  • How long will it take for my Achilles tendon to heal?

    How long will it take for my Achilles tendon to heal?

    • ۱۳۹۶/۰۵/۱۰ - ۰۲:۲۳:۲۹

    Fantastic website. A lot of helpful information here. I am sending it
    to a few friends ans additionally sharing in delicious. And certainly, thank
    you to your effort!

  • Rodney

    Rodney

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۰۴:۳۰:۱۱

    What's up, this weekend is fastidious designed for me, since
    this time i am reading this great informative post here at my home. http://www.vegasvirtualtours.com/index.php?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=21791