گزارشی درباره ساختمان جدید بی فایو

نوشته شده توسط:میثم مطلق | ۰ دیدگاه
گزارشی درباره ساختمان جدید بی فایو
 

ساختمان اداری جدید «بی فایو» (B5) در شمال‌شرقی حومه شهر میلان، به‌عنوان بخشی از بازسازی هسته صنعتی‌ای که «آر‌‌سی‌اس مدیاگروپ» 
(RCS Media group) را در خود جای می‌دهد، توسط دفتر معماری «بارکا و لاوارا» (Barreca & La Varra) طراحی و به‌تازگی تکمیل شده است. ساختمان بخش جدایی‌ناپذیر از طرح جامعی است که به‌منظور کارهای تحقیقاتی و فرهنگی، دگرگونی عظیمی در فضاهای تولیدی حاشیه شهر که طی سال‌های گذشته از بین رفته بودند، ایجاد می‌کند. 
دفتر معماری «بارکا و لاوارا» یکی از دفاتر اصلی متصدی بازسازی و تاسیس مجدد مجموعه صنعتی «آر‌سی‌اس‌مدیاگروپ» (RCS Media group) در شهر میلان ایتالیاست. آن‌ها به‌تازگی ساختمان اداری که «بی فایو» نامیده می‌شود را به‌‌عنوان بخش لاینفک از اقدامات برنامه‌ریزی شده منطقه‌ای تکمیل کرده‌اند.


طرح جامع پروژه، از زمان شروع آن در سال‌2001 - زمانی که دفتر معماری بوئری (متشکل از استفانو بوئری، جان آندریا بارکا و جووانی لا‌وارا) در مسابقه طراحی آن برنده شدند- با نیت بهبود امکانات و توسعه فضاهای اشغال شده توسط دفاتر اداری قدیمی و چاپخانه‌های شرکت آر‌سی‌اس (واقع در ریززولی، شمال‌شرق میلان، کنار رود لمبرو) طرح‌ریزی شده است. معماران به‌همراه «استفانو بوئری»، ساختمان سی (C) را طراحی کردند. مجتمعی با کاربری محدود، به‌همراه یک برج 18 طبقه و یک حیاط مرکزی است که در لبه رودخانه به حداکثر ارتفاع خود می‌رسد. در سال‌2007، زمانی که کارکنان شرکت آر‌سی‌اس در ساختمان جدید مستقر شدند، کارکردن روی دو پروژه بعدی که ساختمان بی‌فایو را هم شامل می‌شد، آغاز شد. ساختمانی که امضای سبک معماران خود «جان آندریا بارکا» و «جووانی لا‌وار» که در سال‌2008 دفتر معماری خود را تاسیس کردند بر خود داشت. 
ساختمان «بی فایو» نسبت به ساختمان‌های موجود در سایت یک شاخصه مبتکرانه دارد که علت آن آفرینش فضای منحصر‌به‌فردی است که اهمیتی ویژه برای معماران خود دارد. «جان آندریا بارکا» در این خصوص توضیح می‌دهد: «ما علاقه‌مند وحدت و پیوستگی مصالح بودیم. بنابراین زمانی که اولین ساختمان در سایت با نمای ماتریکسی و شیشه‌ای طراحی شد، طبیعی بود که همگن بودن ظاهری مصالح را حفظ کنیم». اقدام جدید «بارکا و لا‌وارا» به تعدادی از کاربری‌ها، از دفاتر سردبیری گروه روزنامه‌ها تا آتلیه‌های عکاسی و فضاهای چندرسانه‌ای معنا بخشید. این ساختمان در سطح بسیار بالای کیفی اجرا شده و توانسته درجه «کلاس آ» (برابر با استاندارد LEED) بگیرد. «بی فایو» حجمی با سطوح همسان است که نمای شیشه‌‌ای پنج طبقه آن پیرامون ساختمان می‌پیچد و یادآور تصویر یک بارکد است. نمای طراحی شده به ساختمان اجازه ارتباط با فضاهای پیرامونی سایت را می‌دهد و ضمن آن موجب انعطاف بیشتر و کیفیت فضایی بالاتر فضاهای کار داخل می‌شود. 
نمای ساختمان مرکب از سایه‌بان‌های عمودی است که به تناوب با رنگ‌های سفید، خاکستری و مشکی تزئین شده‌اند (به‌استثنای طبقه همکف که مشکی رنگ غالب است)‌. الگوی رنگی طبقات به‌صورتی است که طبقات نسبت به هم ترکیبی شطرنجی دارند. شمایل عمودی پروژه به‌وسیله عناصر ردیف‌بندی شده مشکی بیشتر به‌چشم می‌آید. «جووانی لا‌وارا» توضیح می‌دهد: «تصمیم کار بر عناصر مرزی بر‌اساس این حقیقت بود که در یک بافت حاشیه‌ای مانند بافت موجود در این سایت، نکته مهم بنا نهادن یک نمای جدید بود که قادر به برقراری ارتباطی متقابل با خیابان باشد. آن‌ها باید یک منطقه جدید با هویت شهری به‌وجود آورند». نمای «بی فایو» برای دستیابی به یک فضا و مقیاس ایده‌آل تلاش می‌کند. هر یک از پانل‌های شیشه‌ای سطوح گاهی شفاف و در دیگر اوقات کدر (بسته به نور) نما را می‌پوشانند و فرم ساختمان را با دقت و ظرافتی خاص یکپارچه می‌کنند و در نتیجه ساختمان به‌راحتی توسط ناظر قابل درک می‌شود. پنجره‌ها در میان عناصر شیشه‌ای کدر جای‌گذاری شده‌اند و ریتم موجود در ساختار نما، طراحی و چیدمان فضاها را با فعل و انفعالات منحصربه‌فردی تعریف می‌کند؛ ضمن آن‌که یک سیستم سایه‌بان که عمود بر نماست جهت پویایی بخشیدن به آن تعبیه شده است. 
«جان آندریا بارکا» توضیح می‌دهد: «کل ساختمان به‌همراه طبقه همکف که رو به حیاط داخلی است، از پانل‌های شیشه‌ای رنگی که چاپ سیلک اسکرین شده‌اند و پوشش عمودی تیغه‌ها که در کناره‌های نما ظاهر می‌شوند، تشکیل شده است. جست‌وجو برای تعادل میان این‌ها و دیگر عناصر معماری، مانند ردیف‌بندی‌های مشکی رنگ، موجب خلق نمایی پویا می‌شود که نما را به سطحی مونتاژ شده تبدیل کرده و این ساختار که نمایانگر عملکرد است، ساختمان را همچون یک مجسمه در چشم‌انداز سایت قابل درک می‌سازد. پنجره‌های قابل تنظیم بسان واسطه‌ای میان «بی فایو» و پروژه «آر‌‌سی‌اس» رفتار می‌کنند. منعکس‌شدن بافت شهری پیرامون در شیشه‌های نما به‌گونه‌ای است که گویا ساختمان قادر به قرائت سایت است. تاریخ، ایده‌ها و داستان‌هایی روی سطوح‌اش ترسیم می‌شوند که به مکان شکل فعلی‌اش را می‌بخشد. دیالوگ بر‌قرار شده بین معماری و منظر و در موارد ویژه بین نما و شهر، ایده‌ای است که «بارکا» و «لا‌وارا» از زمان تاسیس دفتر معماری خود همیشه به‌دنبال آن بوده‌اند. «جان آندریا بارکا» و «جووانی لا‌وارا» توضیح می‌دهند: «تلاش ما تعریف نما به‌عنوان چیزی فراتر از انتظار و سطحی پاسخگو به محیط اطراف است». طراحی مجموعه «آر‌‌سی‌اس» به‌عنوان یک قطب خلاق که به‌طور مستقیم با فضاهای عمومی منطقه در ارتباط متقابل باشد، هدف بزرگ معمارانی بوده است که قصد خلق «دهکده‌ای برای فعالیت‌های فرهنگی» را داشته‌اند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...