پیش زمینه ای بر الگوبرداری‌های معمارانه از طبیعت

نوشته شده توسط:میثم مطلق | ۳ دیدگاه
مقدمه‌‌ای بر الگوبرداری‌های معمارانه از طبیعت
 

امروزه «بیونیک»  واژه آشنایی در محافل آکادمیک معماری در سراسر دنیاست؛ واژه‌ای که عمر زیادی از مصطلح شدن آن در دنیای معماری نمی‌گذرد اما در همین مدت کوتاه کلیدواژه بسیاری از بلندپروازی‌های معمارانه شده است. این مطلب مقدمه‌ای است درباره معماری بیونیک به قلم یکی از اساتید دانشگاه‌تهران که دراین‌باره صاحب تحقیقات بسیار است.قلمرو آن‌ها که زاده شده‌اند، یعنی همه طبیعت، با قلمرو آن‌ها که ساخته شده‌اند، یعنی همه چیزهایی که ساخته دست بشر است، در حال یکی شدن است»


اولین کاوش‎هایی که در جهت تبیین و شناخت نخستین سکونتگاه‎های بشری انجام گرفته است، مبین کشف و اختراع ساختارها و قابلیت‌های طبیعت به‌منظور ایجاد و تمهید فضایی قابل سکنا بوده است. برای انسان نخستین، طبیعت تنها مأوا و الگوواره سکونت بوده و برای انسان نخستین، تصور ساخت چیزی به‌جز محیطی که در آن زندگی می‎کرد، بی‌معنا بود. انسان نخستین با کشف فضا آن را شکل داد و به‌سمت تزئین آن گام برداشت اما متاسفانه امروزه در بسیاری از مراکز شهری بزرگ، اغلب ساکنان فقدان چیزی را در زندگی خود احساس می‎کنند. این حس مستقیما به‌دلیل ایجاد محیطی مصنوع است که تا سر حد امکان طبیعت از آن حذف شده است زیرا ارتباط انسان امروزی با محیط طبیعی و ایجاد رابطه معماری و محیط طبیعی در دوره معاصر کاهش‌ یافته است.
در همین راستا معماری بیونیک در تلاش برای 
روح بخشیدن به ساختمان است. معماری بیونیک جنبشی است که از اوایل قرن بیست‌و‌یکم آغاز شده و برای طراحی و ساخت بناهایی است که قوانین اصلی آن‌ها از طبیعت نشات گرفته است. معماری بیونیک در مقابل طرح‎های مستطیل شکل متداول، سعی در استفاده از خطوط منحنی که یادآور ساختارهای طبیعی و هندسه فرکتال است، دارد. یکی از وظایف اصلی پیشگامان این جنبش توسعه زیبایی‌شناسی و کارایی اقتصادی برای چنین رویکردی به معماری است. 
«چارلی لاکستون» از پیشگامان عرصه معماری بیونیک، نقطه تمرکز این معماران را، استفاده بجا از مواردی می‎داند که موجب استحکام ساختمان و ایجاد تنوع و آرامش در فضا می‎شود. معماری زیست‌مبنا آن‌گونه الهام‎گیری از طبیعت در طراحی معماری است که معطوف به قواعد و قوانین حاکم بر طبیعت است. در حقیقت معماری بیونیک، فرآیند طراحی و مهندسی نوین براساس سامانه‎های موجود در طبیعت است. 

معناشناختی بیونیک
بیونیک از تلفیق دو واژه «بیولوژی» و «تکنیک» به‌معنای دانشی است که مسائل فنی را با راه‎حل‎های زیستی پاسخ می‎دهد. بیونیک در لغتنامه به‌معنای «زیستار شناختی» یا «به‎کارگیری اندام‎های ساختگی طبیعت» است که برای اولین‌بار این واژه توسط دانشمند امریکایی به‌نام جک.‌ای. استیل در سال1959 به‎کار برده شد. وی بیونیک را علم سیستم‎هایی که شالوده و پایه تمامی سیستم‎های زنده است، می‌داند. به‎طور کلی بیونیک و معماری بیونیک علمی است که به الهام‌‌گیری فنی از ساختمان‎ها، رفتارها و ارتباطات گوناگون عالم جانداران می‌پردازد. بیونیک یا علم بررسی نظام حیات جانداران، امروزه به‌عنوان یکی از سه علم برتر جهان (آی‌تی، نانو، بیونیک) معرفی شده است. در یک تعریف کلی می‎توان گفت: «بیونیک علم سیستم‎هایی است که اساس آن‌ها سیستم‎های زنده‎اند، یا خصوصیات سیستم‎های زنده را دارند یا مشابه سیستم‎های زنده‎اند». 

  • manicure

    manicure

    • ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۲۰:۱۵:۱۱

    Greetings! I know this is somewhat off topic but I was wondering which blog platform are you
    using for this website? I'm getting tired of Wordpress because I've
    had issues with hackers and I'm looking at options for another platform.
    I would be awesome if you could point me in the direction of a good platform.

  • manicure

    manicure

    • ۱۳۹۶/۰۲/۱۶ - ۱۸:۰۸:۵۵

    I will immediately take hold of your rss feed as I can not in finding your email subscription link or
    newsletter service. Do you've any? Please permit me recognise so that I may subscribe.

    Thanks.

  • mikekubis.weebly.com

    mikekubis.weebly.com

    • ۱۳۹۶/۰۵/۰۹ - ۱۷:۴۷:۰۳

    Awesome! Its actually amazing post, I have got much clear idea concerning from this paragraph.