قطری ها وارد می شوند

نوشته شده توسط:میثم مطلق | ۴ دیدگاه
قطری ها چگونه دل فیفا را ربودند
 

همسایه جنوبی کوچک ایران و مدرن ترین استادیوم های تاریخ تا به امروز؟ شاید ما انتظارش را نداشتیم و تصورش را هم نمی کردیم، اما شواهد نشان می دهد، خود قطری ها، از همان روزهای نخست باور داشتند که جام جهانی، سه دوره بعد به آنها می رسد.  اگر فیفا به ما هم حق رای می داد، بی انصافی بود که چشم بر این همه مقدمه چینی می بستیم.


بیابان سوزان قطر در کمال ناباوری همسایگانش به‌عنوان میزبان بازی‌های جام‌جهانی فوتبال 2022 انتخاب شد. این نخستین کشور خاورمیانه است که تاکنون پذیرای جام‌جهانی فوتبال بوده است.  اگرچه هنوز مدتی طولانی تا رسیدن سال 2022 در پیش است اما این نکته مانع از برنامه‌ریزی کمیته المپیک و دولت قطر برای این رویداد بزرگ نشده است. قطر از هم‌اکنون، هفت شهر و 12 استادیوم را برای برپایی این مراسم جهانی معرفی کرده است. از میان این استادیوم‌ها که در طول خلیج شرقی و شمالی واقع شده‌اند، سه استادیوم موجود در فاصله سال‌های 2012 تا 2020 دوباره بازسازی می‌شوند و 9 تای دیگر نیز در فاصله سال‌های 2011 تا 2021 با این اطمینان که الزامات و خواسته‌های فیفا (استانداردهای مربوط به فضا، تکنولوژی و...) را برآورده خواهند کرد، از ابتدا ساخته می‌شوند.
 در میان طراحان، نام معماران معروف و مهمی چون «نورمن فاستر» به چشم می‌خورد. طراحی پنج استادیوم را نیز گروه معماری «آلبرت اسپی یر و همکاران» برعهده داشتهاند. اگر این نام به گوش بعضی آشناست به‌دلیل آن است که پدر اسپی یر، آرشیتکت محبوب «آدولف هیتلر» بوده که سبک نئوکلاسیکش در طراحی، مترادف با «رایش سوم» است. با این ‌همه گفته می‌شود که «آلبرت اسپی یر» برخلاف پدرش، همواره با وسواس، از سیاست دوری گزیده و تلاش کرده تا در حرفه‌اش، صرفا بر استعداد خود تکیه کند.


همه این استادیوم‌ها دارای زمین چمن بوده و حداقل اندازه 105× 68 متر را تامین می‌کنند. همچنین همگی آنها از امکانات حمل‌ونقل عمومی کافی و دسترسی به نقاط مهم شهری برخوردار خواهند بود. به‌نظر می‌رسد به‌جز سه تا از استادیوم‌ها (استادیوم لوسیل آیکونیک – برگزار کننده بازی‌های افتتاحیه و اختتامیه-، استادیوم بین‌المللی خلیفه و استادیوم شهر آموزشی)، باقی آنها دارای تسهیلات و فضای کافی برای پارکینگ
 هستند. تجهیزات تهویه مطبوع در این استادیوم‌های روباز برای ایجاد شرایط آسایش انسان در آب‌وهوای به شدت گرم و تابستانی قطر در نظر گرفته شده و با ترفندهای مختلف از میزان اشعه مزاحم و خیره‌کننده خورشید و بادهای گرم منطقه‌ای کاسته خواهد شد. لازم به‌ ذکر است، تسهیلاتی در این سطح گسترده تاکنون در استادیوم‌هایی با مقیاس استادیوم‌های بازی‌های جهانی فیفا منظور نشده است.

  • manicure

    manicure

    • ۱۳۹۶/۰۱/۱۸ - ۱۲:۰۴:۴۵

    Hi, I think your website might be having browser compatibility issues.
    When I look at your blog in Safari, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping.
    I just wanted to give you a quick heads
    up! Other then that, superb blog!

  • manicure

    manicure

    • ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۴:۳۳:۵۳

    I all the time emailed this blog post page to all my contacts,
    since if like to read it after that my friends will too.

  • Lashawnda

    Lashawnda

    • ۱۳۹۶/۰۲/۱۶ - ۱۰:۵۵:۲۹

    Howdy very cool blog!! Man .. Excellent .. Amazing ..
    I will bookmark your blog and take the feeds additionally?

    I am happy to find so many useful info here
    in the post, we need work out more strategies
    on this regard, thanks for sharing. . . . . .

  • How long does it take to recover from Achilles injury?

    How long does it take to recover from Achilles injury?

    • ۱۳۹۶/۰۵/۳۱ - ۰۹:۱۲:۰۸

    What's up friends, good post and nice urging
    commented at this place, I am in fact enjoying by these.