من یک بیلبائویی هستم
نوشته شده توسط:میثم مطلق در معماری » معماری جهان | ۰۴ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۶ | ۳ دیدگاه
یک بنای بهیادماندنی در ارتباط با شهر، خود را پیدا میکند. این بار بیلبائو پایتخت استان بیسکای از سرزمین خودمختار باسک در شمال اسپانیا زمینه روایت یکی از هنرمندانهترین معماریهای متاخر شده است.جایی در کنار رودخانه نرویون (Nervion) -رودی که از میان بیلبائو میگذرد و به دریای آتلانتیک میریزد- بخشی از رویاهای پیرمردی تجسم یافته است که در طرحهایش همواره از ماهیها الهام میگیرد. ساختمان تندیسوار موزه گوگنهایم با آن نمای پوشیده از ورقهای تیتانیوم پوستهای شبیه فلس ماهیها دارد و به جای کشتیهای بزرگ در کناره رودخانه آرام گرفته است.طراح این بنا فرانک اون گهری که پدر و مادری لهستانیالاصل داشت در تورنتو به دنیا آمده، در لسآنجلس، کالیفرنیا و هاروارد درس خوانده و امروز در سانتا مونیکای کالیفرنیا کار و زندگی میکند. معماری که از جوایز معتبر معماری تا دکترای افتخاری دانشگاه و موسسات مختلف بینالمللی، چیزی کم ندارد.
چهره تازهای برای بیلبائو
شاید بتوان شروع داستان را وقتی دانست که بنیاد سولومان آر گوگنهایم در فوریه 1991 از گردانندگان بخش باسک پیشنهادی دریافت کرد که بخشی از توسعه همهجانبه بیلبائو بود و نشان از تمایل ایشان به مشارکتی داشت که میشد آن را در راستای برنامه درازمدت تقویت شبکه مراکز مختلف این بنیاد در سرتاسر جهان دید. بیلبائو شهری کاملا صنعتی بود که شالوده آن بر استخراج آهن، توزیع فولاد تولید شده و کشتیسازی قرار داشت؛ شهری که سابقه آن به قرن چهاردهم میلادی بازمیگردد و در دوران صنعتی شدن از نظر اقتصادی شکوفا شد، تا جایی که تبدیل به خانه بسیاری از شرکتهای اقتصادی با ارتباطات داخلی و بینالمللی شده است.بعد از بحران مالی دهه 80 حکومت وقت مجبور شد تا بنیادهای کاملا اقتصادی خود را مورد بازنگری قرار دهد و برنامهای جامع برای تجدید حیات شهر طرحریزی کند. ساخت موزه گوگنهایم بیلبائو و آغاز به کار آن در سال 1997 را میتوان لحظهای دانست که این برنامه عملا به ثمر نشست.پای توریستها به شهر سابقا صنعتی باز شد. بیلبائو که سالانه تنها پذیرای 25هزار توریست بود توانست بیشتر از 950هزار نفر را درسال 2010 به سوی خود بکشاند. نقطه آغازین این جهش و کسب درآمد 300 میلیون یورو درسال از گردشگری، افتتاح موزه گوگنهایم بود؛ موزهای که بیش از یک میلیون و 300 هزار بازدیدکننده در اولین سال گشایش از درهایش عبور کردند.
معماری یا مجسمهسازی؛ یکی یا هردو؟
تودههای عظیمی پوشیده شده در پوسته فلسی شکلی از ورقهای تیتانیوم که اشکالی غیرمتعارف و کاملا آزاد و طبیعی دارند در تداخل با احجام راست گوشه و سنگی قرار گرفتهاند و جدارههای شیشهای عظیمی میانشان در کش و قوس است. این شاید اولین توصیف از بنایی باشد که بسان مجسمهای در میان دیگر فضاهای شهری و بناهای بیلبائو قرار گرفته است.
این سبک تندیسوار با خطوط منحنی، اشکالی انتزاعی از معماری و پوششهایی از مصالح خاص (مس، استیل، روی و تیتانیوم) به امضای گهری تبدیل شده است که آن را در کارهای دیگرش نظیر پروژه موسیقی تجربی در سیاتل، سالن کنسرت والتدیزنی و موزه گوگنهایم در ابوظبی نیز میبینیم.
قلب واقعی این بنای کاملا غیرمتعارف، با آن ظاهر پیچیدهاش فضای میانی با ارتفاع بیش از 50 متر است که بهعنوان ورودی و موقعیتی برای جهتیابی عمل میکند. این فضا که به کمک پنجرههای عظیماش غرق در نور است گالریها را در اطراف خود جای داده است.
شاید دیدهای بیرونی با نماهای پیچیده و پر از خطوط منحنی پربرخورد، امکان تصور یک فضای مرکزی بزرگ و محوری را به بیننده ندهد. در این فضا بازدیدکنندگان تصور روشنی از فضای نمایشگاهی و 20 گالری آن با اندازهها و اشکال مختلف پیدا میکنند.20 گالری در سه سطح مختلف و با اندازههای گوناگون شکل گرفتهاند. برخی از این گالریها برای ارائه کارهایی در اندازههای کلاسیک طراحی شدهاند و برخی برای اجراهای مدرن و در اندازههای بسیار بزرگ. در اینجا هماهنگی نزدیکی میان اشکال معمارانه و محتوای هر گالری وجود دارد. این کار مشخصا جهتیابی را درون موزه به لطف فضای میانی و مسیرهای پیاده آسانتر میکند. به علاوه به بازدیدکنندگان اجازه میدهد محدودههای نمایشگاهی را از چشم اندازهای مختلف ببینند.
فضاهای غیرنمایشگاهی شامل تالار سخنرانی با ظرفیت 300 نفر، یک رستوران، دو کافه، یک فروشگاه و یک کتابفروشی است که دسترسیهای مستقلی از خارج موزه نیز دارند و بهعنوان بخش فعالی از زندگی شهری عمل میکنند. دور از ذهن نیست که تنها نمایشگاه دائمی موزه بیلبائو مجسمههایی باشند که ایده مجسمه به مثابه معماری را نمایش میدهند. قرارگیری ایده ریچارد سرا در این نمایشگاه دائمی با نام «ماهیت زمان» در موزه بیلبائو خالی از لطف نیست. جایی که دیدگاه دو هنرمند معمار و مجسمهساز با بیانی دوگانه از معماری و مجسمهسازی ظاهر میشود.این بنا اگرچه ظاهری مجسمهگون دارد اما شاخصههای طراحی آن محدود به شکل نیست. گهری توانسته ساختمان را به خوبی در مجموعه ارتباطات شهری قرار دهد. همنشینی مناسب با رودخانه، ایجاد ترکیبی هماهنگ میان بنا، مسیر سواره و پل، ساخت مسیرهای پیاده گوناگون در اطراف بنا و توجه به چشماندازهای مختلف شهری در اطراف موزه موجب شده است که کارکرد این بنا محدود به ساختمانی یادمانی در بیلبائو نباشد.
روشی جدید در طراحی
طراحی و ترسیم این ترکیب پیچیده از احجام منحنی با روشهای کلاسیک ترسیمهای دوبعدی معمارانه میسر نیست. میتوان با قاطعیت گفت طراحیهای نظیر آنچه گهری برای موزه گوگنهایم بیلبائو انجام دادهاست بدون کامپیوتر امکانپذیر نیست. روندی از ترسیمهای اولیه طراح، ساخت مدلهای چوبی و تجزیه و تحلیل دیجیتال مدلها و تکمیل شکل و ساختار بنا توسط برنامه کاتیا توسط تیم طراحی طی شد تا ایده گهری در قالب طرح معماری کاملی ارائه شود. نرمافزار یادشده که در ابتدا در صنعت هوایی و برای پروژههایی با سطوح منحنی استفاده میشد، برای طراحی ستونهای مارپیچ و سطوح منحنی شیشهای و تیتانیوم به کار بسته شد.
این شبیهسازی کامپیوتری از سازه بنا و حجم نهایی ساخت اشکالی را شدنی کرد که طراحان دورههای قبلی تقریبا غیرممکن میپنداشتند. به این ترتیب روش جدیدی از طراحی بهوجود آمده است که مسیر آن از ذهن طراح و اسکیسهای اولیه شروع میشود و به ساخت و محاسبه حجم نهایی بنا در کامپیوتر ختم میشود. کامپیوتر خود بهعنوان ابزاری مولد در بخشی از روند طراحی جا گرفته است و بسیاری از طراحان جوان این شیوه را به جدیت پیگیری میکنند.
گهری، گوگنهایم، بیلبائو
در 19 اکتبر 2007 موزه گوگنهایم بیلبائو درحالی دهمین سالگرد افتتاح خود را جشن گرفت که در این مدت بیش از 90 نمایشگاه در آن برپا شده بود و نزدیک به 10 میلیون نفر از آن بازدید کرده بودند. این موقعیت روش فکرکردن به موزهها را تغییر داد و توانست انگارههای تازهای درباره رابطه میان هنر، معماری و گردآوری مجموعهها ایجاد کند.
بنیاد سولومان آر گوگنهایم از همان آغاز به کارش در سال 1937 یک موسسه سرآمد برای گردآوری، صیانت و تحقیق درمورد هنر مدرن و معاصر بوده است. شبکه جهانی که در سال 1970 آغاز شد و توانست از نیویورک به ونیز، برلین، بیلبائو و اخیرا ابوظبی گسترش پیدا کند و در آینده چشم به توسعه بیشتر در خاورمیانه، آمریکای لاتین و آسیا دارد. آثار ممتاز معماری و آنچه در میان دیوارهای موزهها نمایش داده میشود در خط مشی این بنیاد پیوند زده شدهاند. بنای گوگنهایم نیویورک اثر فرانک لوید رایت یکی از پیشتازان معماری مدرن است و دو بنای بیلبائو و ابوظبی نام فرانک گهری را همراه خود دارند.گوگنهایم بیلبائو نیز در چارچوب سیاستهای اصلی بنیاد حرکت میکند و بر جمعآوری، حفظ و آموزش هنر مدرن و معاصر تاکید دارد. گردانندگان این موزه در بخشی از بیانیه ماموریت خود قید میکنند: «بهعنوان یکی از پایههای شبکه موزه گوگنهایم و نشانی از سرزندگی کشور باسک ما امیدواریم تا درک، ارزش و لذت از هنر و ارزشهای آن را در یک زمینه معماری تندیسوار ترویج
کنیم.»
- دانشگاه معماری سوره برگزار می کند؛ نمایش فیلم l ecole de siza
- خبرهای خوش برای علاقمندان به معماری؛دوره فشرده اسکیس و راندو
- گزارشی از یکی از هیجانانگیزترین مسابقات معماری جهان؛ آسمانخراشهای ایولو
- انتقاد وزیر از کمبود معماری اسلامی
- معماری درمانی به روایت یک معمار
- رسانه ها و اثرات معماری
- فرمالیسم هنری در سینما و معماری
- هویت معماری
- یک تجربه معماری ساده گرایانه
- عدالت و برابری در معماری ایرانی و اسلامی
- معماری نیمه کاره
- گاهی به معماری ساختمان آکادمی هنر و معماری کوپر
- معماری قرن بیست و یکمی
- معماری استانبول
- چالش های معماری امروز
نظرات
ارسال نظر
manicure
Have you ever considered writing an ebook or guest authoring on other
blogs? I have a blog based on the same information you discuss and would love to have you
share some stories/information. I know my visitors would appreciate
your work. If you are even remotely interested, feel free to send me an e
mail.
manicure
WOW just what I was looking for. Came here by searching for manicure
How can we increase our height?
I love it whenever people get together and share ideas.
Great blog, keep it up!