مجتمع​ارون؛ دنیایی زیریک ​سقف

نوشته شده توسط:میثم مطلق | ۲ دیدگاه
مجتمع​ارون؛ جهانی​ زیریک ​سقف

مجتمع «ارون» (به معنای سیاحت فضایی) که توسط معمار سرشناس بین‏المللی، تام رایت طراحی شده است، به‌زودی تبدیل به اولین و مهم‌ترین مرکز خرید چندمنظوره در ایران و یکی از پیشرفته‏ترین و کامل‏ترین مراکز خرید دنیا خواهد شد و با حضور برندهای بین‏المللی و مشهور، به عنوان جایگزینی جذاب برای مال‏ها و مراکز خرید دوبی، جایگاه خود را نزد ایرانیان خواهد یافت. مجتمع مزبور در فاصله 20 کیلومتری از مرکز تهران در آزادراه تهران-کرج، در منطقه شهری گرمدره واقع شده است؛ منطقه‏ای که مشتمل بر شهرک‏های کوچک و صنعتی است. سایت مجموعه از سمت شمال مشرف به آزادراه تهران- کرج است و در آن مناظر زیبای کوه‏های البرز بدون هیچ مانعی قابل مشاهده خواهد بود. در جهت جنوب، مجتمع دارای دیدی نامحدود به دشت سرسبز گرمدره و در جهت غرب، شهر گرمدره واقع شده است که این شهر به طور کلی یک منطقه مسکونی با وسعت و تراکم کم شناخته می‏شود. بر اساس مطالعات آماری روزانه دو میلیون نفر با گذر از اتوبان تهران-کرج نظاره‏گر این مجتمع خواهند بود که این مهم یکی از دلایل اصلی اجرای پروژه در این منطقه است و با توجه به وضعیت و ابعاد زمین و مجوز ساختمانی، امکان احداث یک پلان خطی به موازات جاده اصلی وجود داشته است.
درحال‌حاضر فاز اول پروژه که شامل پارک آبی تفریحی است افتتاح شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

.

کانسپت طراحی
10 کلمه کلیدی که در پروژه ارون از سوی کارفرما مطرح شد، عبارت بودند از: چندعملکردی (Multi - Functional)، آینده (Future)، تکنولوژی (Technology)، دوبی (Dubai)، منفعت (Profit)، سبز (Green)، جذاب (Irresistible)، اقلیم (Climate)، فرهنگ (Culture)، یادمانی و شاخص (Monument - Addressable) با توجه به این خواسته‏ها، طرح کلی تام رایت برای این ساختمان نمودی شبیه به یک هواپیما دارد؛ بدنه اصلی آن مانند بدنه هواپیما و سقف آن نیز همانند بال‏های عظیم هواپیماست. دو برج نسبتا مرتفع در دو طرف مجتمع به گونه‏ای متقارن استقرار یافته‏اند و باله‏های انتهایی هواپیما را در خاطر نقش می‏زنند. ترکیب این دو عنصر در کنار یکدیگر نمادی قدرتمند از سفر و توریسم هستند، گویی که جهان در زیر یک سقف قرار گرفته است. تمامی اینها بیانگر ویژگی‏های منحصربه‏فرد این پروژه است.
دسترسی‏ها
یکی از نقاط قوت این مجتمع دسترسی آسان و سریع به راه‏های ارتباطی اصلی است که خدمات‏رسانی و بهره‏برداری از آن را بسیار تسهیل می‏کند. یک راه ارتباطی جدید از بزرگراه تهران-کرج به شمال مجتمع احداث شده است و علاوه بر این، ادامه بزرگراه همت که امکان ارتباط مستقیم از شمال شهر تهران به این مجتمع را فراهم می‏سازد، در حال ساخت است.مجتمع از بخش جنوبی با جاده مخصوص کرج که یکی از راه‏های ارتباطی مهم جهت دسترسی ماشین‏آلات سنگین است ارتباط دارد و یک ایستگاه متروی جدید در مقابل مجتمع احداث شده که توسط پل هوایی کاملا مکانیزه عابر پیاده، به بخش شمال شرقی مجتمع متصل شود. بدین ترتیب، دسترسی آسان به مجتمع برای بازدیدکنندگان به خوبی میسر خواهد بود.

مرکز خرید و ورودی
مرکز خرید که در قلب مجتمع واقع شده است، به عنوان یک مرکز خرید فرامنطقه‏ای برای افراد توانگر و علاقه‌مند به مراکز خرید مدرن و چندمنظوره تلقی می‏شود و این موضوع یکی از نکات قابل توجه در احداث مجتمع ارون بوده است. این مرکز امکاناتی منحصربه‌فرد برای تهران و شهرهای اطراف فراهم خواهد کرد که بر اساس بالاترین استاندارهای 
جهانی است.طرح مجتمع به گونه‏ای ارائه پیش‏بینی شده است که با حضور برندهای مشهور، تجربه‏ای جدید در خرید را در کنار فعالیت‌ها و خدمات متنوع دیگر به بازدیدکنندگان عرضه خواهد کرد.بازدیدکنندگان به‌واسطه فضای سبزی با چشم‏انداز دلپذیر به بخش جلویی مجتمع هدایت می‏شوند و می‏توانند قبل از ورود در این محل درنگ کنند و از مناظر اطراف لذت ببرند. سپس از ورودی مرکزی و اصلی به داخل مجموعه قدم می‏گذارند. این ورودی از طریق یک سقف تماشایی و لابی شیشه‏ای به روشنی قابل تشخیص است و به محض ورود به مجموعه، سرسرایی عظیم، حس واقعی ورود به مجتمع را در فرد ایجاد می‏کند.
 
فروشگاه‏ها 
فضاهای خرید در طبقه همکف و طبقات بالا و پایین آن واقع شده‏اند و دو مسیر اصلی به دور فروشگاه‏ها در نظر گرفته شده است. بدین ترتیب بازدیدکنندگان حتی در اولین تجربه خود به راحتی می‏توانند به فروشگاه‏های مورد نظر خود دست یابند.با توجه به گستردگی امکانات خرید، این امکان وجود دارد که افراد زمانی برابر با کل روز را در این مجتمع سپری کنند. لذا به منظور ارتقای تجربه خرید، در مجتمع مزبور امکانات متنوع دیگری نیز پیش‏بینی شده است.
فروشگاه‏ها در کنار مسیر تردد افراد واقع شده‏اند و حس خرید در یک خیابان شیک را به خریداران القا می‏کند. آنها در انتهای این خیابان به سرسرای دلپذیری می‏رسند که دیدی بسیار عالی به طبقات بالایی وپایینی دارد. مراجعان می‏توانند ضمن استراحت در این سرسرا، از حس شگفت‏آور فضای اطراف و جنب و جوش حاکم بر آن لذت ببرند. به منظور تسهیل دسترسی به تمامی بخش‏های مجموعه، آسانسور و پله‏های برقی به تعداد کافی در نقاط مختلف مرکز خرید پیش‏بینی شده است.
معماری این مرکز خرید بر اساس دیدگاه‏های کاملاً نوین در طراحی شکل گرفته است که از آن جمله می‏توان به استفاده از خطوط صاف و نورپردازی طبیعی از بالا اشاره کرد. ترکیبی از دکوراسیون جذاب در کنار فضاهای خالی نورانی در میان طبقات، فضایی درخشان و سرزنده ایجاد می‏کند. بازدیدکنندگان می‏توانند طبقات بالا و پایین را به راحتی نظاره‏گر باشند و از این طریق احساس اتصال به فضا و محیط اطراف را تجربه کند.
سقف بالای مرکز خرید، مجهز به نور سقفی پیوسته است که از نوعی سیستم سازه‏ای سبک تشکیل شده است. به منظور ایجاد سایه در برابر نور خورشید و کاهش تشعشعات در روزهای آفتابی، یک کرکره یکپارچه پیش‌بینی شده است. این پنجره‏های کرکره‏ای سایه‏روشن‏ها و کنتراست مناسبی را ایجاد کرده و عنصر درام را در فضای خرید خلق می‏کند. وسعت دید به گونه‏ای است که برج‏های اداری و مسکونی از این فاصله قابل رویت بوده که این خود حس دورنمایی را در فضا تقویت می‏نماید.به منظور استفاده بیشتر از این مرکز خرید در دو سوی انتهایی مسیر تردد فروشگاه‏ها، دو فروشگاه زنجیره‏ای یکی جهت‌ هایپرمارکت و دیگری جهت تهیه تمام لوازم منزل مانند فروشگاه ایکیا در نظر گرفته شده است.
 
رستوران‏ها 
انواع رستوران‏ها در ورودی اصلی به دور پل مرکزی و در اطراف پیست پاتیناژ در بخش تحتانی قرار گرفته‏اند. این محوطه کانون دسترسی به مرکز خرید است و مجموعه‏ای از فعالیت‏ها در این قسمت برقرار خواهد بود. انواع مختلف فست‏فود، قهوه، آبمیوه با سلیقه‏های مختلف در این محدوده سرو خواهد شد. خانواده‏ها می‏توانند پس از خرید خود از امکانات روح‏انگیز موجود نظیر پاتیناژ، پارک آبی یا سینما بهره برند. پل روی پیست پاتیناژ محلی مناسب برای صرف ناهار یا شام خواهد بود. بازدیدکنندگان در هنگام صرف غذا از تماشای منظره پانورامایی موجود در بخش زیرین و گستره نورپردازی طبیعی در بخش بالا لذت ببرند.
بخش تفریحی
بخش تفریحی در طبقه اول واقع شده است. بازدیدکنندگان می‏توانند از امکاناتی نظیر پارک آبی تفریحی، مجتمع سینمایی، پیست پاتیناژ و بخش بازی کودکان استفاده کنند. این امکانات به منظور تقویت مرکز خرید و ایجاد جذابیت برای بازدیدکنندگان با سلایق مختلف ارائه شده است و از طریق پله‏های برقی و آسانسور از مرکز خرید در طبقات بالایی یا آسانسورهای عمومی از پارکینگ قابل دسترس خواهند بود. پارک آبی در غرب مجتمع، سالن‏های سینما در شرق آن و بخش بازی کودکان در تالار ورودی پارک آبی واقع شده‏اند. پیست پاتیناژ نیز به همراه تعدادی فروشگاه در مرکز قرار گرفته‏اند.

پارک آبی
پارک آبی تفریحی به دور یک رودخانه آرام متصل به تعدادی آب‌گذر و ماشین‏های تولید موج طراحی شده است. در این قسمت بخش ورزشی شامل سونا و جکوزی پیش‏بینی شده که دارای رستوران و کافی‏شاپ اختصاصی نیز می‏باشد. این مجموعه مفرح، دارای جزئیات هیجان‏‏انگیزی است که در نوع خود در ایران بی‏نظیر است‏. 

مجتمع سینمایی
مجتمع سینمایی دارای 9 سالن نمایش، مشتمل بر هفت سالن نمایش عمومی و دو سالن خصوصی است. از پیست پاتیناژ مجاور و همچنین از مرکز خرید طبقه بالا به‌واسطه پله‏های برقی دسترسی به سالن‏های سینما میسر می‏شود. اما نقطه ورودی بازدیدکنندگان از طریق لابی اصلی خواهد بود. این فضا به عمد به‌صورت تاریک با عناصر نورانی معماری طراحی شده است تا حسی قوی از سینما را در فضا ایجاد کند. این لابی بزرگ به بخش فروش بلیت و رستوران‏ها و سالن استراحت و انتظار منتهی می‏شود.همچنین برای مناسبت‏ها و جشن‏های خاص یک ورودی و محل انتظار مخصوص با امکان دسترسی به کریدور اصلی سینما برای میهمانان ویژه در نظر گرفته شده است. 

پیست پاتیناژ
پیست استاندارد 60×30 متری پاتیناژ در مرکز بخش تفریحی واقع شده و محل تجمع بازدید‏کنندگان خواهد شد.
در اطراف پیست مزبور انواع سالن‏های غذاخوری و فروشگاه‏ها قرار گرفته‏اند. این پیست به‌صورت یک مجموعه باز طراحی شده و نور آن به‌صورت طبیعی از سقف مرکز خرید در طبقه بالا تامین می‏شود. دسترسی به آن، نه‌تنها از بخش تفریحی بلکه از پله‏های برقی موجود در مرکز خرید طبقه بالا نیز ممکن خواهد بود.

بخش بازی کودکان
این مجموعه فرصتی برای خانواده‏ها جهت سرگرم کردن کودکان خود در زمان خرید فراهم می‏سازد و بر این اساس سرگرمی‏ها و فعالیت‏های تفریحی متنوعی را برای تمام گروه‏های سنی ارائه خواهد کرد.بخش بازی کودکان به طور مستقیم به تالار ورودی اصلی متصل است و از دیگر بخش‏های تفریحی و مرکز خرید نیز امکان دسترسی به آن وجود دارد.فضای مجموعه بازی کودکان به‌واسطه نمای شیشه‏ای طراحی‏شده، کاملا نمایان است که در آن، وسایل بازی رنگی که برای کودکان در نظر گرفته شده است، دورنمای زیبایی در این فضا ایجاد می‌کند. به عبارت دیگر، این فضا یک محرک تصویری جذاب برای کودکان و خانوادهایشان است و آنها تمایل زیادی برای وقت گذرانی در آن خواهند داشت.
برج‏ها
هتل ارون، استاندارد جدیدی را در طراحی هتل نه‌تنها برای شهر تهران بلکه در سطح جهان ارائه خواهد نمود. این هتل در آینده به یک مرکز گردهمایی برای تجارت تبدیل خواهد شد و برای تمامی افرادی که می‏خواهند از شگفتی‏های این مرکز بزرگ و متنوع لذت ببرند و به آرامش برسند مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
در حجم کلی ساختمان، یکی از دو برج واقع در دو طرف مجتمع به هتل اختصاص‌ یافته است که با جدیدترین تکنولوژی‏های روز اجرا خواهد شد. این دو برج مجموعه‏ای از ستون‏های کج در فضای داخلی و خارجی را به نمایش می‏گذارند و چشم‏اندازی خیره‏کننده در برابر کوه‏های البرز به نمایش می‏گذارند و خود نیز از مناظر زیبای کوه‏ها برخوردارند.
فرم برج‏ها در طراحی خود از سه عنصر تمثیلی بهره گرفته است: استفاده از شیب برای خلق یک «بنای مایل» که چشمان شما را به سوی آسمان می‌گرداند. بال‏های سازه‏ای که نمایانگر «تیغه دم هواپیما» هستند و رستوران آسمانی که همانند «موتورهای هواپیما» به‌صورت معلق در بین انتهای باله‏ها قرار گرفته است.
این هتل در 23 طبقه طراحی شده و دارای یک فضای باز مرکزی باشکوه با آسانسورهای شیشه‏ای و پانورامایی است. علاوه بر این، دو آسانسور با سرعت بالا برای رستوران آسمانی در نظر گرفته شده است. سالن آمفی‏تئاتر 1600 نفره و سه سالن جشن 800 نفره از دیگر امکانات این هتل هستند.همچنین این هتل در طبقات فوقانی با منظره کوه‏های البرز دارای سونا، استخر، سالن بدنسازی و سایر فضاهای مرتبط برای خانم‏ها و آقایان به طور مجزاست. 
برج دوم به‌صورت محلی برای اقامت افراد و شرکت‏ها در نظر گرفته شده که از نظر طراحی و مساحت، مشابه برج هتل است و در قسمت فوقانی به‌جای رستوران آسمانی سالن کنفرانس آسمانی پیش‏بینی شده است.

  • manicure

    manicure

    • ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۶:۱۳:۱۴

    I love your blog.. very nice colors & theme.

    Did you create this website yourself or did you hire someone to
    do it for you? Plz answer back as I'm looking to construct
    my own blog and would like to find out where u got this from.
    thanks a lot

  • Wayne

    Wayne

    • ۱۳۹۶/۰۲/۱۶ - ۱۲:۱۹:۲۱

    Stunning story there. What occurred after?
    Take care!