کروکی و اسکیس های یک معمار

نوشته شده توسط:میثم مطلق | ۴ دیدگاه
طرح‌ها و اسکیس‌های یک معمار

دست‌خط علی‌اکبر صارمی

علی‌اکبر صارمی یکی از شاخص‌ترین معماران ایرانی است. کسی که نزدیک به ۵۰‌سال است نامش با معماری معاصر ایران گره خورده. توانایی هنری او در ترسیم معمارانه فضا، دلیل واضحی است بر این‌که صفحات اسکیس این شماره به کارهای او اختصاص یابد.


 

در معماری معاصر ایران، چند نام بزرگ وجود دارد که به گردن چند نسل از معماران صاحب حق‌اند. بی‌تردید یکی از این نام‌ها علی‌اکبر صارمی است. معماری که نامش نقل بسیاری از محافل و مجالس معماری معاصر ایران بوده و بسیاری از سخنرانی‌ها و مسابقه‌های معماری به ‌واسطه حضور او، صاحب اعتبار شده است. او جزو بهترین‌های نسل معماران دست‌قوی و خوش‌خطی است که دهه‌۴۰ از دانشکده هنرهای زیبا فارغ‌التحصیل شدند؛ دوره‌ای که معماری، بیش از آن‌که از جنس مهندسی باشد، در ساحت هنر معنی پیدا می‌کرد؛ زمانی که اعتبار معماری نه به محاسبات پیچیده ریاضی، که به دست‌خطی بود که ایده‌های ذهنی‌ معمار را هنرمندانه با مداد و گرافوس روی کاغذ می‌آورد و زمینه را برای آفرینش اثر معماری در فضای سه‌بعدی واقعی فراهم می‌کرد. او، شاید به‌واسطه حشر و نشری که با استاد بنامش «لویی کان» داشت، یکی از فعال‌ترین معمارانی بود که بیش از همنسلان خود به حوزه شهر وارد شد و معماری را که هنر ساماندهی و سازماندهی فضاست، در مقیاسی بزرگ‌تر تجربه کرد. شاید به همین دلیل است که در مرور طراحی‌ها، اسکیس‌ها، کروکی‌ها و خلاصه دست‌خط او، تصاویر زیادی دیده می‌شود که بیانگر برداشت‌ها و برش‌های هنرمندانه او از فضاهای شهری است. 

همشهری معماری، در ادامه مرور اسکیس‌ها و طراحی‌های معماران معاصر ایرانی، این بار برخی از طرح‌های او را که در بازه‌های زمانی مختلف کشیده شده منتشر می‌کند. مجموعه اسکیس‌ها و طرح‌های او پیشتر در دو مجلد توسط نشر خاک به چاپ رسیده و این چند صفحه بازخوانی دوباره بعضی از این طرح‌هاست.

 

کپشن

علی‌اکبر صارمی در سال‌۱۳۲۲ در زنجان به دنیا آمد. او در سال‌۱۳۴۷ در دانشکده هنرهای زیبای تهران موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد معماری شد و پس از آن با راهنمایی لویی کان در سال‌۱۳۵۵ در دانشگاه پنسیلوانیای امریکا مدرک دکترای معماری گرفت. او نزدیک به نیم قرن است که معماری می‌کند و کارهایش را می‌توان بازتاب واقعی روحیه او دانست؛ هنرمندی خلاق با روحی آرام و ذهنی پویا و دانشی عمیق.

  • manicure

    manicure

    • ۱۳۹۶/۰۱/۱۸ - ۱۴:۲۰:۲۷

    Have you ever considered writing an e-book or guest authoring on other blogs?
    I have a blog based upon on the same topics you discuss
    and would really like to have you share some stories/information. I know my readers would value your
    work. If you're even remotely interested,
    feel free to shoot me an e-mail.

  • manicure

    manicure

    • ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۴:۳۷:۳۹

    I pay a quick visit every day a few web sites and websites to
    read articles, but this blog gives feature based posts.

  • http://kathleenurben.weebly.com

    http://kathleenurben.weebly.com

    • ۱۳۹۶/۰۵/۰۹ - ۱۷:۰۸:۲۳

    Hi, yup this article is genuinely good and I have learned lot of things from it
    on the topic of blogging. thanks.

  • http://awarekismet7687.jimdo.com

    http://awarekismet7687.jimdo.com

    • ۱۳۹۶/۰۵/۱۰ - ۱۲:۳۰:۱۷

    Very good post! We are linking to this particularly great content
    on our site. Keep up the great writing.