خامه های یک معمار

نوشته شده توسط:میثم مطلق | ۶ دیدگاه
دست خط یک معمار
 

آشنایی با روش معماران بزرگ همواره آموزنده است. کوروش فرزامی هم از آن دست معمارانی بود که توانایی خاصی در بیان ایده‌های ذهنی اش روی کاغذ داشت. در این صفحات برخی از اسکیس‌های به جای مانده از او را خواهیم دید.


«دانشگاه تهران»؛ به محض شنیدن این نام اولین چیزی که در ذهن تداعی می‌شود سردر عظیم و بتنی آن است؛ سردری که سال‌هاست تصویر آن روی اسکناس‌های 50‌تومانی چاپ شده است؛ طرحی که ایده‌ای است از پرنده‌ای در حال پرواز ولی صاحب طرح همیشه اعتقاد داشت که این طرح به معنی آن است که دانشگاه بیرون و درونش باید با هم فرق داشته باشد و همانند چتری حمایتی است برای دانشجویان. مرحوم کوروش فرزامی در سال 1314 در تهران و در خانواده‌ای اهل فرهنگ و هنر متولد شد و تحصیلات متوسطه خود را در دبیرستان البرز در رشته‌ ریاضی به پایان رساند و از همان زمان علاقه و استعداد زیادی در زمینه‌های مختلف هنری از جمله عکاسی از خود نشان می‌داد و به این ترتیب چندوجهی‌ترین رشته هنری یعنی معماری را به‌عنوان رشته دانشگاهی خود برگزید. فرزامی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شد و در سال 1346 قبل از فارغ‌التحصیلی پروژه‌ای به‌عنوان مسابقه بین دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد که طرح فرزامی مورد تایید قرار گرفت. در آن سال این پروژه با مبلغ 600هزار تومان توسط شرکت آرمه که پیمانکار پروژه بود انجام شد که در ابعاد کار و قالب‌بندی‌های سخت و پیچیده آن هزینه زیادی نبود. فرزامی در آن زمان بسیار تحت فشار کسانی بود که می‌خواستند نظرشان را تحمیل کنند و سردر را با کاشی بپوشانند اما با حمایت‌هایی که از بیرون دانشگاه از او شد توانست مقاومت کند و نگذارد که این طرح هیچ اضافه و پیرایه‌ای داشته باشد. چون فرزامی یک معمار مدرن بود و این کار هم یک کار مدرن است. مهندس فرزامی دستی بسیار قوی در کشیدن خط داشت و بسیار خوب تناسبات را می‌شناخت. از کارهای ایشان می‌توان به بیمارستان تهران‌کلینیک، استودیوی رادیو تلویزیون مهاباد سنندج، شهرک ساحلی آکام شهر، کارخانه داروسازی اکسیر در بروجرد و... اشاره کرد.
از ایشان عکس‌ها و نقاشی‌های زیبایی نیز به جا مانده است. مرحوم فرزامی در سال 1346 بعد از فارغ‌التحصیلی شرکت آرشن را تاسیس کرد که تا سال 1363 به فعالیت در این شرکت پرداخت و در سال 1364 که از ایران رفت شرکت را به دوست خود، مهندس آرامی سپرد.

  • manicure

    manicure

    • ۱۳۹۶/۰۱/۱۸ - ۱۲:۳۹:۴۷

    Pretty! This was a really wonderful post. Thanks for providing this information.

  • manicure

    manicure

    • ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۲:۴۳:۳۸

    I have read so many articles on the topic of the blogger lovers except this piece of writing is
    really a good post, keep it up.

  • manicure

    manicure

    • ۱۳۹۶/۰۲/۱۶ - ۰۴:۵۳:۱۷

    I am really thankful to the holder of this site who has shared this enormous post at
    at this place.

  • mcconnellrkcgdhpnly.snack.ws

    mcconnellrkcgdhpnly.snack.ws

    • ۱۳۹۶/۰۳/۰۱ - ۰۰:۱۴:۰۸

    This web site definitely has all the information I wanted
    about this subject and didn't know who to ask.

  • foot pain in the arch

    foot pain in the arch

    • ۱۳۹۶/۰۳/۳۱ - ۲۲:۳۲:۴۷

    We are a group of volunteers and opening a new scheme in our community.
    Your site provided us with valuable info to work on. You have performed an impressive task and our entire group will probably be grateful
    to you.

  • Where are the femur tibia and fibula?

    Where are the femur tibia and fibula?

    • ۱۳۹۶/۰۵/۳۱ - ۰۹:۲۷:۴۰

    I know this if off topic but I'm looking into starting my own weblog and was wondering
    what all is needed to get set up? I'm assuming having a blog like yours
    would cost a pretty penny? I'm not very web smart so I'm not 100% positive.
    Any recommendations or advice would be greatly appreciated.

    Thank you