تخیلات معمارانه

نوشته شده توسط:میثم مطلق | ۲ دیدگاه
[بلند پروازی های معمارانه]   امروزه بلندپروازی‌های معمارانه‌ای که در دوران مدرن با هدف طراحی محیط‌زیست و تسلط بر آن وجود داشت به سمت تعاریف متملقانه‌ای از فن‌آوری تغییر مسیر داده است یا به تعبیر دیگری اختلاط ساختمان و فن‌آوری از دهه 80 به این سو به سمتی رفته که معماری را تبدیل به زیرمجموعه‌ای از...

یک شهر و هزار دیوار

نوشته شده توسط:میثم مطلق | ۸ دیدگاه
[یک شهر و این همه دیوار]   در بسیاری از کشورهای اروپایی، شهرها مشکل و معضلی جدی به اسم جداره آزاد ساختمان‌ها ندارند.

زیر سایه چنار زیر چتر آسمان

نوشته شده توسط:میثم مطلق | ۱ دیدگاه
[زیر سایه چنارهای سر به آسمان ساییده]   شاید خیلی از نوستالژی‌بازها، دروس را جزو محله به حساب نیاورند. به‌هرحال اینجا، در این محدوده سرسبز و خوش‌آب‌‌و‌هوا، خبری از سلام‌وعلیک‌ها و رفت‌وآمدها و توی صف نان ایستادن‌ها و نسیه خریدو‌فروش کردن‌ها و... خلاصه تعاملات اجتماعی مرسوم در محله‌های قدیمی نیست...

کوی طلاب در وسط جهان

نوشته شده توسط:میثم مطلق | ۱ دیدگاه
[کوی طلاب مرکز جهان است]   این یادداشت را تقدیم میکنم به مسعود کیمیایی. نمی‌دانم کی و کجا اما مطمئنم چیزی قریب به این مضمون را در یکی از گفت‌وگوهای آقای کیمیایی خواندم. فیلمساز محبوب من در پاسخ به منتقدانی که فیلم‌های او را نمی‌پسندند، گفته بود: کسانی می‌توانند درباره فیلم‌های من اظهارنظر کنند ک...

منظر پایدار و استراتژی های آن

نوشته شده توسط:میثم مطلق | ۲ دیدگاه
[سیاست های رسیدن به منظر پایدار]   با آشکار شدن معضلات محیط‌زیست شهرها بعد از دهه (1960م) عبارت محیط‌زیست شهری شکل گرفت، اگر چه هم شهر و هم محیط‌زیست انواع متعددی، شامل محیط‌های طبیعی، اجتماعی- اقتصادی و فرهنگی را شامل می‌شوند، ولی بررسی ادبیات مربوط به آن نشان می‌دهد که مفهوم اصلی محیط‌زیست شهر...

چرایی شکست طرح های جامع شهری

نوشته شده توسط:میثم مطلق | ۸۵ دیدگاه
[چرایی ناکامی طرح های جامع شهری]   چرا طرحهای جامع شهری در مقام عمل ناموفقند؟ آیا این طرح ها تشریفاتی اند؟  نقش دولت و دستگاههای بخشی در این میان چیست؟ معاون وزیر مسکن و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری به این سوالات پاسخ میدهد.

نور-رنگ-صدا, همه چیز خوب است

نوشته شده توسط:میثم مطلق | ۱ دیدگاه
[ترکیبی​از​رنگ​و​نور]   ماهنامه همشهری معماری/عمادالدین زند در طراحی داخلی یک رستوران چه نکاتی را باید مد نظر داشت؟ نور، رنگ، مصالح و چیدمان فضا چگونه باشد تا وقتی برای صرف شام به رستورانی قدم می‌گذارید، احساس صمیمیت و راحتی کنید؟ عمادالدین زند به عنوان طراح رستوران ایتالیایی البیز، دیدگاه خود ر...

مکانی که فقط در رویا بازمانده است

نوشته شده توسط:میثم مطلق | ۲ دیدگاه
[فضاهای از دست رفته]   ماهنامه همشهری معماری/سینا دادخواه 1- احتمالا مهم‌ترین مساله‌ای که فضای شهری با آن دست‌به‌گریبان است مساله «از دست رفتگی» است. شهرها در دگردیسی و تبدل بی‌‌امان و روزافزون خود دائما فضاهایشان را از دست می‌دهند، نسبت به این از دست دادن واکنش نشان می‌دهند و سرانجام این کشمکش ...

اینجا میدان تحریر است

نوشته شده توسط:میثم مطلق | ۱ دیدگاه
[اگر میدان​تحریری​نبود]     پیروزی انقلاب مردم مصر که شباهت زیادی با انقلاب اسلامی ایران در سال 57  داشت، تا چه میزان به میدان التحریر بستگی داشته است؟ اگر میدان التحریر نبود سرنوشت انقلاب در مصر چه ...

وقتی کسی نیست

نوشته شده توسط:میثم مطلق | ۵ دیدگاه
[وقتی همه​ رفته‌اند پی​ کارشان]   ماهنامه همشهری معماری/ گروه سرو  آیا میتوان تصویری متفاوت برای مرکز شلوغ تهران در یک روز وسط هفته متصور شد؟ بازار بدون ترافیک، بدون ازدحام، بدون هیاهو! بازاری که میتوان با خیال آسوده در آن قدم زد و بدون نگرانی از هیچ چیزی، به بعضی ساختمانها و کالبد قدیمی بهجا ما...

نقاشی شهر و دیگر هیچ

نوشته شده توسط:میثم مطلق | ۵ دیدگاه
[نقاشی،​ معماری ​و​ شهر]   وقتی یک نقاش می‌خواهد نگاهی تازه به تهران داشته باشد، نگاه او چگونه خواهد بود؟ نسبت نقاشی و معماری چیست و نقاشان معاصر چقدر تحت تاثیر معماری معاصر ما قرار دارند؟ نمادهای معماری تهران روی بوم کدام‌ خواهن...

از بلوار کشاورز تا سد کرج

نوشته شده توسط:میثم مطلق | ۴ دیدگاه
[از آب کرج​ تا ​بلوار ​کشاورز]   محدوده تاریخی بلوار کشاورز، محدوده‌ای است خارج از تهران ناصری و تهران قدیم دوره قاجاریه. در زمان فتحعلی شاه که آب کرج را برای استفاده شرب و کشاورزی به تهران منتقل می‌کردند و انتهای مسیر آب کرج به تهران از این مسیر وارد تهران می‌شود. بعدها هم اولین تصفیه‌خانه آب ت...

خامه های یک معمار

نوشته شده توسط:میثم مطلق | ۶ دیدگاه
[دست خط یک معمار]   آشنایی با روش معماران بزرگ همواره آموزنده است. کوروش فرزامی هم از آن دست معمارانی بود که توانایی خاصی در بیان ایده‌های ذهنی اش روی کاغذ داشت. در این صفحات برخی از اسکیس‌های به جای مانده از او را خواهیم دید.

اسکیس های خانه هنرمندان ایران

نوشته شده توسط:میثم مطلق | ۷ دیدگاه
[اسکیس‌های خانه هنرمندان]   بی‌تردید خانه هنرمندان ایران، امروز مهم‌ترین پایگاه اجتماعی هنرمندان و معماران است. درحال‌حاضر مهم‌ترین نشست‌ها و تجمعات و نمایشگاه‌های معماری در تالارها و آمفی‌تئاتر خانه هنرمندان برگزار می‌شود. بخشی از صفحات اسکیس این شماره اختصاص به معرفی طرح‌های دستی معماری این سا...

کروکی و اسکیس های یک معمار

نوشته شده توسط:میثم مطلق | ۴ دیدگاه
[طرح‌ها و اسکیس‌های یک معمار] دست‌خط علی‌اکبر صارمی علی‌اکبر صارمی یکی از شاخص‌ترین معماران ایرانی است. کسی که نزدیک به ۵۰‌سال است نامش با معماری معاصر ایران گره خورده. توانایی هنری او در ترسیم معمارانه فضا، دلیل واضحی است بر این‌که صفحات اسکیس این شماره به کارهای او اختصاص یابد.