شهر​مه‌ آلود ​کره‌ای‌ها

نوشته شده توسط:میثم مطلق | ۵ دیدگاه
شهر​مه‌زده ​کره‌ای‌ها
 

ماهنامه همشهری معماری/معماری آنلاین/آمیتیس امیر شاهی

این روزها دیگر طراحی و پی نهادن کل یک شهر جدید روی زمینی خالی، شگفت‌زده‌مان نمی‌کند؛ ولی در مورد «شهر جدید سونگ دو»(New Sogond City: NSC) در کره جنوبی، وضع فرق می‌کند. طراحی نوآورانه و پایدار این شهر که برابر با الگوهای استاندارد LEED - راهنمای طراحی بر اساس انرژی و محیط زیست- است، با هدف مشخص جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی صورت گرفته است. به این منظور دو شرکت مقاطعه‌کار کره‌ای و آمریکایی (POSCO E&C + Gale) با یکدیگر هماهنگ شدند. شرکت Gale، دفتر معماری KPF (شرکت طراح نیویورکی Kohn Pederson Fox)، را مسوول طراحی کرد.

شهر جدید سونگ‌دو در 65 کیلومتری غرب سئول، دارای موقعیت جغرافیایی ایده‌آلی نزدیک به فرودگاه بین‌المللی Incheon است که فاصله کوتاهش از آن، بر قابلیت شهر جهت تبدیل شدن به قطب بین‌المللی تجارت از طریق دسترسی آسان به شهرهای آسیایی همسایه می‌افزاید. از فرودگاه با عبور از پل معلق زیبایی به‌طول 7.5 مایل، «سونگ‌دو» همچون سرابی از میان مه ساحلی پدیدار می‌شود. 
در این میان آنچه بیش از همه جلب توجه می‌کند، ساختمان برج تجارت آسیای شرقی KPF است. این ساختمان 68طبقه، بلندترین ساختمان در کره جنوبی تا امروز است. پس از آن البته ساختمان‌های مسکونی طرح HOK (شرکت نیویورکی معماری و شهرسازی Hellmuth, Obata + Kassabaum) و درختان پارک مرکزی به‌تدریج و همچنان که هوا پاک‌تر می‌شود، نمایان می‌شوند. هرچند زمین بسیار پهناور و هنوز خالی و بلوارهای وسیعی که همه چیز را به یکدیگر دوخته‌اند، بیشتر به‌چشم می‌آیند.
این شهر که در اطراف یک پارک مرکزی گسترده شده، همچون لحافی چهل‌تکه از همسایگی‌ها و محله‌های مختلف است که با نخ مسیرهای ارتباطی به هم دوخته شده‌اند. این مسیرهای ارتباطی، شامل پیاده‌روهای دوستانه، خیابان‌های درختکاری شده و بلوارهای وسیع می‌شود. مورد آخر به‌طور خاص جهت پاسخگویی به نیاز و اشتیاق بی‌پایان شهروندان کره‌جنوبی برای خودرو سواری، در نظر گرفته شده است. خیابان‌هایی که هنوز چیزی نشده از ترافیک محسوسی برخوردارند و به‌طور مشخصی شلوغ‌ترین بخش شهر محسوب می‌شوند. هرچند سونگ‌دو، هنوز با معیارهای یک مرکز شهری آنقدرها شلوغ و پر ازدحام نیست، ولی به‌سختی می‌شود باور کرد که تا همین چند سال پیش، محدوده 1500 جریبی آن اصلا وجود نداشته است.
کره جنوبی از دهه 70 به بعد، درگیر ساخت و سازهای بزرگی بوده است و کمبود نواحی قابل ساخت حول و حوش پایتخت، اهمیت ایجاد شهر جدید سونگ‌دو را به‌خصوص پس از رکود اقتصادی کره جنوبی در 1997 نشان می‌دهد. دولت کره جنوبی این مکان را به‌عنوان یک منطقه آزاد اقتصادی شهری با امکانات کامل جهت جذب سرمایه‌های خارجی برگزید. برای شروع به منظور گشودن راه ارزهای خارجی، دولت در اقدامی بی‌سابقه با فروش زمین به شرکت خصوصی بین‌المللی KPF، مسوولیت توسعه شهر را به این مالکان جدید واگذار کرد. بدین ترتیب فرصتی با ارزش برای ساخت و گسترش یک شهر از ابتدا، با مدارس و موزه‌ها، مراکز خرید و تفریح و همچنین خانه‌ها و دفاتر اداری به‌وجود آمد. البته دشواری‌هایی نیز وجود داشته و نکات بسیاری باید در نظر گرفته می‌شدند؛ از جمله کدهای ساختمانی محلی، برنامه‌های فیزیکی مورد تقاضای کارفرمایان و الگوهای بازار مشترک. کانسپت بلندپروازانه معماری سبز و پایدار نیز به این موارد افزوده می‌شود. در حقیقت، از آنجا که NSC به نوعی دروازه کره جنوبی و نمایشی از یک منطقه آزاد اقتصادی است، استانداردهای بالایی در طراحی بناهای آن منظور شده است.
در ابتدا تیم کوچکی متشکل از معماران و مهندسان و نمایندگان کارفرماها، به تهیه طرح جامع پرداخته و پس از آن 10 تیم جدید، 18 گونه بنا را برای بررسی نقاط قوت و ضعف طرح ارائه کردند. لازم بود آنها تراکم، مقیاس و احساس برخاسته از مصالح به‌کار رفته را بیازمایند. سرانجام در سال 2004، شرکت KPF موفق به دریافت تایید مقامات کره جنوبی جهت ادامه کار شد.با الهام از تجربیات مشابه جهانی، شهر طراحی‌شده توسط KPF، یادآور باغ‌های مربع انگلیسی، بلوارهای درختکاری شده پاریسی و کانال‌های سئول است. درست مانند نیویورک، قلب شهر چیزی نیست مگر پارک مرکزی. برای هماهنگی با مناظر سنتی کره جنوبی، فضای سبز طراحی شده دارای اشاراتی به ویژگی‌های بومی جغرافیایی است، نظیر تپه ماهورهای تخته سنگی، درخت‌آرایی‌های شبیه به بوته‌های چای و کانال‌های آب شور که نشان از پیشرفتگی وسیع خشکی‌های کشور در آب دارد.
توزیع تراکم در شهر به شکل چادری است که قله آن در اطراف پارک مرکزی که با ساختمان‌های بلند احاطه شده، قرار دارد. حقیقتی است که در هر شهر بزرگ، املاک گرانقیمت حول یک پارک گرد آمده‌اند. در اینجا نیز برج‌های مسکونی- اداری به فضای سبز پارک نظر دارند و همچنان که شهر به بیرون گسترش یافته، آنها به‌سمت بالا نوک تیز شده‌اند. شهر در یک سو به زمین گلف و از سوی دیگر به یک بیمارستان ختم می‌شود.
آنچه به‌عنوان پلان روی زمین دیده می‌شود، چنانکه پیش از این گفته شد، همچون لحافی چهل تکه از محله‌هایی است که هر یک را می‌توان در کمتر از 15 دقیقه با پای پیاده پیمود. این محله‌ها مرتبط با شبکه حمل‌ونقل عمومی هستند. KPF، میزان حجم و تراکم و خیابان- دیوار مورد نیاز را در هر بخش مشخص کرده، ولی بیشتر تصمیمات معمارانه به عهده شرکت‌های داخلی و خارجی طراح هر یک از ساختمان‌ها وانهاده شده است. به‌عنوان مثال، دفتر معماری و شهرسازی HOK، که پیش از این بدان اشاره شد، عهده‌دار طراحی هفت ساختمان بلندمرتبه جدید شد: شش برج چندمنظوره و یک هتل. ساخت سه تا از این برج‌ها که در شمال پارک مرکزی قرار دارند، در ماه می‌2007، شروع شد. این برج‌ها که از استاندارد بین‌المللی بالایی برای زندگی برخوردارند، مانند دروازه‌ای برای منطقه مسکونی شمال شهر عمل کرده و همچنین نقش نشانه‌ای شهری را دارند که به‌خصوص موقع پیدا کردن نشانی‌ها کمک مهمی محسوب می‌شوند. هتل و مرکز همایش نیز در جنوب پارک مرکزی واقع شده و احتمال داده می‌شد نخستین هتل در کره جنوبی باشد که موفق به دریافت اعتبار LEED شود.
«فون کلمپرر»، مدیر شرکت KPF، می‌گوید: «برای ما، یک شهر با قابلیت پیاده‌روی، یکی از معیارهای معماری پایدار است». از آنجا که معماری سبز، در کره جنوبی مبحثی نسبتاً نوین است، بنابراین استانداردهای طراحی اکولوژیک و سیستم LEED اساس کار طراحی قرار گرفته است. علاوه بر آنکه 40‌درصد از مساحت زمین به فضای سبز اختصاص داده شده، کانال آب شور مرکزی نیز هست که نه‌تنها آب شرب را به مصرف می‌رساند، بلکه به‌دلیل یخ نزدن در سرما، امکان استفاده از تاکسی‌های آبی را در تمام طول سال فراهم می‌کند. استفاده مجدد از آب کهنه به اضافه سیستم پنیوماتیک (به‌کارگیری هوای فشرده) جمع‌آوری زباله، تنها دو تا از راه‌های کارآمد دست و پنجه نرم کردن با فاضلاب شهری در سونگ‌دو است. بدین ترتیب معماری پایدار دیگر صرفا یک شعار نیست.
با این‌همه نباید فراموش کرد که آنچه یک شهر را تبدیل به شهری واقعی می‌کند، فقط کیفیت بالا و معماری و شهرسازی سازگار با محیط زیست نیست. سونگ‌دو، هنوز به یک مرکز شهر فعال و زنده با قابلیت رشد و ترقی نیاز داشت، جایی که مردم داد و ستد کنند. با‌وجود فروش بسیار سریع واحدهای مسکونی، بیشتر قسمت‌های شهر همچنان خالی از سکنه به نظر می‌رسند. با وجود آنکه مدرسه بین‌المللی به‌زودی باز خواهد شد، همچنان شهر از نظر امکانات تفریحی، فرهنگی و خرید، فقیر محسوب می‌شود و با اینکه مالیات‌ها تغییر کرده‌اند، سونگ‌دو هنوز تا تبدیل شدن به شهری مانند سنگاپور، راهی طولانی در پیش دارد. رکود اقتصادی نیز به این موضوع بیشتر دامن زده است. با این‌همه اگرچه روند ساخت و ساز کند شده، اما متوقف نشده است. دولتمردان کره معتقدند با توجه به وجود شهرک‌های اقماری اطراف سئول، نقل مکان مردم به سونگ‌دو، تقریبا غیر‌قابل اجتناب خواهد بود. با تمام این حرف‌ها، باید صبر کرد و دید که سونگ‌دو، تا چه حد به اهداف بلندپروازانه‌اش دست خواهد یافت.

  • manicure

    manicure

    • ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۵:۱۳:۱۷

    Howdy! I could have sworn I've been to this blog before but after going through a few of the
    posts I realized it's new to me. Regardless, I'm certainly delighted I stumbled upon it and I'll be bookmarking it and checking back often!

  • http://davidbudziszewski.hatenablog.com/entry/2017/06/05/205337

    http://davidbudziszewski.hatenablog.com/entry/2017/06/05/205337

    • ۱۳۹۶/۰۵/۰۸ - ۰۲:۲۶:۵۲

    Hi! Quick question that's entirely off topic. Do you know how to
    make your site mobile friendly? My website looks weird when viewing from my
    apple iphone. I'm trying to find a template or plugin that might be able to correct
    this issue. If you have any recommendations, please share.

    Thanks!

  • Foot Complaints

    Foot Complaints

    • ۱۳۹۶/۰۵/۰۹ - ۱۴:۴۳:۴۳

    Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you
    relied on the video to make your point. You obviously know what youre talking about,
    why waste your intelligence on just posting videos to your weblog when you could be giving us something enlightening to read?

  • How do you prevent Achilles tendonitis?

    How do you prevent Achilles tendonitis?

    • ۱۳۹۶/۰۵/۳۱ - ۰۹:۴۵:۳۷

    If you wish for to grow your experience only keep visiting this website and be updated with the
    most recent gossip posted here.

  • What causes the heels of your feet to burn?

    What causes the heels of your feet to burn?

    • ۱۳۹۶/۰۶/۰۱ - ۱۶:۰۲:۰۴

    Can I simply just say what a relief to uncover somebody who
    really understands what they're discussing online.

    You definitely understand how to bring an issue to light and make it important.
    More and more people should check this out and understand this side of the story.

    I was surprised that you are not more popular because you most certainly have the gift.