گوانگژو را در خواب دیدن و مردن

نوشته شده توسط:میثم مطلق | ۲ دیدگاه
عجب شهری بود این گوانگ ژو
 

این چینیها موجودات حیرت انگیزیاند. تا همین چند سال پیش کمتر کسی، حتی اسم گوانگژو به گوشش رسیده بود، اما حالا همه جا صحبت از سومین شهر بزرگ چین است... شهرنگاری گوانگژو به قلم یکی از خبرنگاران اعزامی به مسابقات آسیایی خواندنی است.

گوانگ‌ژو یا گوانگ‌جو (که البته تلفظ آن چیزی بین این دو کلمه است) حالا در مقام سومین شهر مهم چین پس از پکن و شانگهای در شرق آسیا جلوه می‌کند. بازی‌های آسیایی 2010 فرصت بسیار خوبی برای چینی‌ها بود که در گذر تبدیل شدن به یکی از غول‌های اقتصادی جهان، قابلیت‌های تجاری، توریستی، مدیریتی و مدرنیزاسیون شهری خود را به رخ همه بکشند. سومین شهر مهم چین اگر چه چندان دارای آثار تاریخی و باستانی نیست اما سابقه‌ای در حدود دو هزار سال دارد. با این حال گوانگ‌ژو 2010 به‌خاطر نمایش جلوه‌های مدرن از آسمان‌خراش‌ها و برج‌های غول‌آسا گرفته تا پل‌های معلق چند کیلومتری و خیابان‌های تمیز و پاکیزه و بی‌آزار شناخته شده است. حجم ساخت و ساز در بخش متروپل این شهر، آمیزه شگفت‌انگیزی است از سیمان و آهن و ارتفاع و البته گل و گیاه فراوان.  گاهی پل‌های ویژه رفت و آمد خودروها آنقدر اوج می‌گیرد که می‌توان بام آپارتمان‌های هفت، هشت طبقه را هم از روی آن تماشا کرد. بخش مدرن و جدید شهر در محاصره آسمان‌خراش‌های غول‌آسا قرار گرفته و در عین حال با ظرافت چشمگیری یک ورزشگاه کامل و مجهز را در قلب شلوغی آن گنجانده است. چینی‌ها البته در مجاورت رودخانه «پرل» (Pearl) که شهر را به دو قسمت تقسیم می‌کند نیز معماری مدرن و باشکوهی را خلق کرده‌اند. برج مخابراتی گوانگژو با لامپ‌های دیودی الوان و برج اداری و تجاری IF3 که جلد شیشه‌ای آن از کیلومترها دورتر دیده می‌شود،‌حالا سمبل معماری مدرن در این شهر است. زیر پوست شهر، تونل‌های مترو با 13 خط حفر شده و جمعیت بیش از 10 میلیونی گوانگ‌ژو را در دل خود جای می‌دهد.  رودهای کوچک و بزرگ زیادی نیز از میان خیابان‌ها و ساختمان‌ها عبور می‌کنند و طراوت ویژه‌ای به بافت گیاهی شهر می‌بخشند.  گوانگژو آنچنان که در افتتاحیه بازی‌های آسیایی به نمایش درآمد، شهر آب و آتش است و البته حجم عظیمی از سیمان و بتن...

  • manicure

    manicure

    • ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۶:۰۲:۱۰

    Heya i am for the first time here. I came across this board and
    I find It truly useful & it helped me out a lot. I hope to give something back and aid others like you helped me.

  • How much does it cost for leg lengthening?

    How much does it cost for leg lengthening?

    • ۱۳۹۶/۰۵/۳۱ - ۰۹:۴۸:۱۷

    A fascinating discussion is definitely worth comment.
    There's no doubt that that you should write more about this topic, it might not be a taboo matter but usually people do not discuss these issues.
    To the next! Many thanks!!